velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۸۹
پ
کد خبر: ۲۲۶۹
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - 24 January 2018
دکتر ولایتی در دیدار با دست اندرکاران همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرداماد در واحد خمینی‌شهر

علامه میرداماد نقش مهمی در پایه گذاری فلسفه شیعه مبتنی بر احادیث و معارف داشته است

در راستای معرفی و تبیین جایگاه و موقعیت بنیانگذار مکتب فلسفی اصفهان و نقش آن در احیای میراث فلسفی جهان اسلام، بررسی آموزه‌های حکمت یمانی، نشر فرهنگ و تفکر فلسفی شیعی در جامعه و مبانی و مناهج و قواعد تفسیری، همایش بین المللی بزرگداشت علامه سید محمدباقر میرداماد در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برگزار می‌شود.

دکتر ولایتی رئیس هیات مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر و اعضای دبیرخانه این همایش گفت: استان اصفهان محور علمای شیعه است و باید در دانشگاه آزاد اسلامی هرساله براساس اجرای طرح های فرهنگی ماندگار نسبت به بزرگداشت یکی از این مفاخر علمی و فرهنگی اقدام شود که از این بین سید محمد باقر مشهور به میرداماد، صدر و قله این مجموعه از علمای بزرگ و حکمای شیعه محسوب و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر و حمایت استان اصفهان و همه دست اندرکاران، این کار بزرگ را قابل تقدیر کرده و ما هم به اندازه وسعمان کمک خواهیم کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه در عصر میرداماد حوزه اصفهان خاستگاه حکمت بوده و میرداماد در زمینه علوم شرعی صاحب آثار با ارزش فراوانی است خاطرنشان کرد: در زمان قبل از صفویه شیعه به طور آزادانه نمی توانست ابراز عقیده کند و بعضاً در شیعه تقیّه می کردند اما به برکت دوران صفویه آزادی به وجود آمد و مردم به راحتی در کوچه و بازار می گفتند قال الباقر (ع) و قال الصادق (ع) و از آن زمان بزرگان شیعه ظهور جدی تری داشتند.

وی ادامه داد: متأسفانه میرداماد حتی برای مسلمانان شیعه در این کشور هم ناشناخته است. ایشان نقش بسیار مهمی در پایه گذاری فلسفه شیعه مبتنی بر احادیث و معارف اسلامی داشته است و بدون اینکه تقیّه کند همانند بقیه علما نظیر شیخ بهایی، میرفندرسکی، ملاصدرا و دیگران نیز در علوم و معارف اسلامی ورود کردند که البته علامه میرداماد در صدر همه آنان و یک قله بودند و این روند بعداً همچنان در مکتب فلسفه اصفهان با حضور مرحوم خاتون آبادی و مرحوم جهانگیر قشقایی ادامه داشت و حتی مرحوم هیدجی در مکتب تهران و شاگردان آنها فلسفه اصفهان را در فلسفه تهران گسترش دادند که ما باید حقوق آنها را در جمهوری اسلامی ادا کنیم و جوانان این مملکت بدانند مکتب شیعه دارای تفکر و اندیشه های ناب هست.

رئیس هیات مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متأسفانه بنا به تبلیغاتی که وجود دارد جامعه ما بیشتر با اندیشه های غرب نظیر کانت و هگل و نظایر آن آشناست و به دانستن این نظریات مباهات می کنند در حالی که از اندیشه های فلسفی پربار شیعه اطلاعات چندانی ندارند.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالم که دکتر خسروپناه که اکنون مسئولیت مؤسسه حکمت و فلسفه ایران را به عهده دارد هدایت علمی و محتوایی این همایش را نیز به عهده گرفته و حتماً حضور وی برای این کار لازم است و پیشنهاد می کنم از آنجایی که علامه میرداماد جد مادری مقام معظم رهبری هستند، جلسه ملاقاتی با حضور بزرگان خاندان میرداماد و همه مسئولان و دست اندرکاران این همایش با معظم له داشته و از نظرات و رهنمودهای ایشان استفاده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر هم در ابتدای این جلسه گزارشی از برنامه ریزی و اقدامات انجام شده را ارائه و اظهار کرد: بعد از دستور و پیشنهاد دکتر ولایتی در حاشیه کنفرانس بین المللی مایکوباکتریولوژی در اسفند 95 در اصفهان، مبنی بر برگزاری این همایش به صورت بین المللی، این موضوع در دستور کار جدی دانشگاه قرار گرفت و ابتدا مشارکت دکتر خسروپناه به عنوان مسئول کمیته علمی و محتوایی همایش جلب و سپس جلسات متعددی با افراد حقیقی و حقوقی همچون معاون فناوری ریاست جمهوری، رئیس بنیاد ملی نخبگان و... به منظور جلب کمک در برگزاری هرچه بهتر این همایش صورت گرفت که همگی قول مساعد دادند.

دکتر مسعود کثیری افزود: در این همایش قرار است علاوه بر بزرگداشت آن عالم بزرگ شیعه 17 عنوان از آثار و کتب علمی آن علامه که تاکنون کاری بر روی آن انجام نشده و می تواند کاربزرگ علمی محسوب شود در معرض تصحیح، چاپ و رونمایی قرار گیرد. با دعوت صورت گرفته توسط دبیر علمی از محققان و پژوهشگران معاصر خارجی که در فلسفه میرداماد کار کرده و دارای مقالات و تألیفات متعدد متأثر از نظریات فلسفی میرداماد هستند مانند دکتر الکساندرکون براون از آمریکا، پروفسور یائیس آشون از روسیه، دکتر زید السلامی از استرالیا و دکتر محمود ایمن المصری در این همایش حضور یابند.

کثیری پیشنهاد داد به منظور جلب مشارکت همه مسئولان استان و شهرستان خمینی شهر، شورای سیاستگذاری این همایش شامل استاندار، امام جمعه، رئیس حوزه علمیه و رئیس صدا و سیما اصفهان، امام جمعه، نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و شهردار خمینی شهر تشکیل و ابلاغ آنها توسط دکتر ولایتی به عنوان رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس صادر شود که مورد پذیرش قرار گرفت. در این جلسه قرار شد دکتر ولایتی ریاست عالی همایش را به عهده بگیرد.

حجت الاسلام عباسعلی حیدری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان نیز با تشریح شخصیت علمی علامه میرداماد، برگزاری همایش بزرگداشت علامه میرداماد را کاری مهم و تأثیرگذار خواند و بر حمایت های مادی و معنوی نهاد و واحد استان اصفهان در برگزاری همایش تأکید کرد.

وی درخواست کرد که پیام مقام معظم رهبری از ایشان درخواست و در مراسم افتتاح این همایش قرائت شود که مورد موافقت دکتر ولایتی قرار گرفت.

سید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از مسئولان دانشگاه آزاداسلامی و بخصوص مدیریت جدید دانشگاه گفت: حضور دکتر ولایتی در رأس این دانشگاه و نگرش ارزشی بیشتر به مسائل فرهنگی باعث شد که پیشنهاد برگزاری این همایش و تجلیل از این علامه را به دانشگاه آزاد خمینی شهر بدهیم.

وی از مشارکت مجلس شورای اسلامی در این همایش بین المللی خبر داد و خاطرنشان کرد: همایش علامه میرداماد باعث رونق در علوم مختلف دینی و معرفی بهتر آثار علامه میرداماد و شخصیت علمی ایشان به جامعه کار بزرگ علمی و فرهنگی خواهد بود.

دبیر علمی همایش دکتر کرباسی زاده، دبیر اجرایی همایش حجت الاسلام موسوی، بزرگان خاندان میردامادی آیت الله باقر میردامادی، رئیس خیریه حضرت رسول اکرم(ص) پروفسور میردامادی، رئیس بنیاد میرداماد دکتر مجتبی میردامادی و مهیار میردامادی قائم مقام بنیاد میرداماد، همگی نظر و پیشنهاد خود را درباره هر چه بهتر برگزار شدن همایش بیان کردند.

کثیری در پایان گزارش مختصری از مراحل و برنامه های در حال اجرا برای ایجاد شهرک فناوری سنگ که مشتمل بر دانشکده سنگ، مرکز تحقیقات سنگ، موزه سنگ، آرشیو اسناد ملی و علمی سنگ، استاندارد سنگ، نمایشگاه و فروشگاه دائمی و بین المللی در دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر را ارایه داد که مورد توجه و استقبال دکتر ولایتی قرار گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: