velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۲۵
پ
کد خبر: ۲۲۶۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - 22 January 2018
دکتر ولایتی در همایش آزادی مسجدالاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت:

هیچ کشوری بدون وجود ایران نمی‌تواند پرچم‌دار حفظ ثبات در منطقه باشد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: اوضاع در منطقه غرب آسیا در سوریه، لبنان و فلسطین حساس است و اگر یک روز غفلت کنیم یک سال عقب می‌افتیم، نیروهای ما باید در عراق و سوریه باشند تا از یکپارچگی و وحدت اسلام دفاع کنند اگر ایران نباشد هیچ کشوری نمی‌تواند پرچم‌دار حفظ ثبات در منطقه باشد.

دکتر ولایتی در سخنرانی خود در همایش آزادی مسجدالاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت گفت: در سال‌های اخیر کار به سمتی رفته است که نام منطقه ما را از خاورمیانه به غرب آسیا تغییر داده‌اند و این نوعی مبارزه با فرهنگ استعماری به شمار می‌رود غرب آسیا همیشه به عنوان قلب جهان اسلام مورد توجه بوده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته و همچنین در میانه سال‌های 488 تا 667 میلادی فشار زیادی وجود داشت تا استعمار تسلط خود را بر منطقه افزایش دهد. در زمان ما نیز غصب سرزمین فلسطین تکرار خواسته‌های استعماری گذشته است که پیش‌تر طراحی کرده بودند و در سال 1897 میلادی در کنگره سوئیس تصمیم گرفتند مقری در فلسطین برای یهودی‌ها تشکیل دهند.

وی افزود: در سال 1916 قرارداد سایکس‌پیکو برای تقسیم غنایم غرب آسیا بسته شد که در این میان انگلیسی‌ها، فلسطین و عراق را سهم خود کردند و تلاش کردند یهودی‌ها را در آنجا مستقر کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: در سال‌های اخیر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گفتند بنای ما بر ساخت خاورمیانه جدید و خاورمیانه بزرگ است جدید از این رو که می‌خواستند مرزها را تغییر دهد و بزرگ زیرا خواستند به قفقاز و آسیای مرکزی برسند. آنها در عمل خاورمیانه‌ای تعریف کردند که به مرزهای روسیه و چین مسلط باشند و برای هر کدام نقشه‌ای داشتند. در مصر نیل را به چنگ آوردند سومالی سال‌هاست که بدون حاکمیت مستقل اداره می‌شود در لیبی سه حکومت در طرابلس، بنغازی و سرت وجود دارد در صحرای لیبی هم هر غریبه‌ای قلمرو خاص خود را دارد. آنها همین بلا را در سوریه دنبال می‌کردند که ایران کمک کرد و به ضرس قاطع می‌گویم اگر کمک ایران نبود سوریه در مدت کوتاهی ساقط می‌شد.

دکتر ولایتی افزود: قرار بر این بود که کشور سوریه را تجزیه کنند و در ادامه همین نقشه را برای ایران داشتند و نسخه‌ای از آن را در عراق دنبال کردند و می‌خواستند کردستان را از دولت مرکزی عراق جدا کنند که تبعا اگر کمک ایران نبود عراق نیز تجزیه می‌شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به این سوال که در فضای عمومی جامعه مطرح می‌شود که چرا ایران کمک‌های خود را به عراق، سوریه و لبنان انجام می‌دهد، گفت: سیاست ایران این است که پیشگیری را قبل از درمان انجام دهد و در عراق و سوریه می‌جنگد تا تئوری تجزیه از این کشورها به ایران منتقل نشود. ما اگر دفاع خود را به خارج از مرزها نبریم و اگر اقلیم کردستان مستقل می‌شد باید حضور نیروهای اسرائیلی را در مرزهای خود شاهد بودیم.

دکتر ولایتی درباره حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه گفت:‌ آمریکایی‌ها در خلیج فارس چه می‌خواهند آنها در بحرین هستند و می‌گویند از منافع خود دفاع می‌کنیم علاوه‌بر این از بریتانیای استعمارگر سال‌های قدیم تنها یک پوسته باقی مانده است و دیگر از آن استعمارگر قدیم خبری نیست.

وی در ادامه گفت:‌ به تازگی هیاتی از سازمان ملل متحد به ایران آمد که این موضوع را بررسی کند که آیا ایران خلاف قطعنامه سازمان ملل متحد درباره یمن اقدام کرده و کمک تسلیحاتی به یمن ارسال می‌کند یا نه پشت سر این قضیه بریتانیایی‌ها بودند. انگلیس دیگر قدرت سابق را ندارد ولی همچنان دست و پا می‌زند.

دکتر ولایتی گفت: آمریکا دنبال تجزیه عراق و سوریه است اگر توانستند این کار را انجام دهند که عامل خود را در منطقه می‌گمارند و اگر نتوانستند تجزیه‌طلبی خود را دنبال می‌کنند.

وی درباره انتخابات عراق گفت: انتخابات پارلمانی عراق 22 اردیبهشت طبق قانون و در موعد مقرر خود برگزار می‌شود.

وی درباره اوضاع سوریه هم افزود: استعمارگران در سوریه شکست خوردند ولی ما نباید غفلت کنیم و اگر ساکت بنشینیم همان وضعیت را در کشور خود شاهد خواهیم بود. اوضاع در منطقه غرب آسیا در سوریه، لبنان و فلسطین حساس است و اگر یک روز غفلت کنیم یک سال عقب می‌افتیم، نیروهای ما باید در عراق و سوریه باشند تا از یکپارچگی و وحدت اسلام دفاع کنند اگر ایران نباشد هیچ کشوری نمی‌تواند پرچم‌دار حفظ ثبات در منطقه باشد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ادامه گفت: در سوریه خوشبختانه ارتش این کشور و نیروهای مردمی توانستند به ادله برسند و فرودگاه الظهور را باز پس بگیرند.

وی درباره حضور آمریکایی‌ها در رقه گفت:‌ کاری که ایران انجام می‌دهد این است که از پشت جبهه سوریه مطمئن شود و در ادامه نیروهای سوری بتوانند به مبارزه با نیروهای آمریکایی بپردازند.

دکتر ولایتی درباره تجاوز نظامی ارتش ترکیه به خاک سوریه گفت: حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) می‌گوید آنچه در شرق فرات و عفرین انجام می‌شود با هماهنگی روسیه و آمریکا است جبهه دموکراتیک کرد نیز می‌گوید آنها با هماهنگی ایران و ترکیه این عملیات را انجام می‌دهند در کل باید گفت ایران تنها خط مقاومت را دنبال می‌کند و اگر ایران نباشد نه روس‌ها در منطقه می‌توانند کاری انجام دهند و نه دیگر طرف‌ها.

وی درباره اوضاع فلسطین گفت: فلسطین تا آخر خط سازش رفته است تا جایی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد و باید گفت خط مصالحه در فلسطین غروب کرده است و امروز حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین قوت گرفته‌اند.

وی در پایان درباره دیداری که چندین پیش هیات حماس از ایران داشت، گفت: نماینده هیات حماس به من گفت که امیدشان به ایران و خط مقاومت است آنها از ایران تشکر کردند که در درگیری میان قطر و عربستان جانب قطر را گرفته‌اند و مانع از سقوط قطر شدند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: