velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۷۹۱
پ
کد خبر: ۲۱۷۱
تاریخ انتشار: جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - 22 September 2017
دکتر ولایتی در برنامه مستند ایران شبکه دو تاکید کرد

ضرورت توسعه و تعمیق بیش از پیش حوزه و دانشگاه

دکتر ولایتی در برنامه مستند و گفت و گو محور  ایران که به صورت هفتگی از شبکه دو سیما پخش می شود گفت؛ ایرانی در طول تاریخ نشان داده که صبر نمی‌کند که اندیشۀ وارداتی و بیگانه را بر او تحمیل کنند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه روز چهارشنبه 29 شهریورماه ضمن تبیین جایگاه علم در اسلام گفت : «تدیّن و تعقل در اسلام از هم جدا نیست و در هشتاد نقطه از قرآن کریم، واژۀ علم و مشتقات آن آمده است. حتی در شب قدر، کسب علم برترینِ اعمال شمرده شده است. در احادیث شریفه آمده است که یک‌ساعت تفکر از هفتادسال عبادت برتر است. این جایگاه و شأن والای تفکر و تعقل در اسلام است و قرآن کریم نیز مکرراً انسان را به مشاهده دعوت کرده و این نشان می‌دهد که علم موردنظر قرآن کریم صرفاً ذهنی نیست  بلکه مبتنی  بر تجربه و مشاهده است ».
رییس هییت امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی از ترجمه‌ای بودن و وارداتی‌شدن منابع علوم انسانی در کشور انتقاد کرد و افزود : «تا چه زمانی باید "سیر حکمت در اروپا"ی مرحوم فروغی را در دانشگاه‌ها تدریس کنیم و "سیر حکمت در اسلام و ایران" را نداشته باشیم. نتیجۀ چنین روشی این است که دانشجو تصور می‌کند هرگامی که در علم و از جمله علوم انسانی، برداشته شده از سوی غربی‌ها بوده و ما هیچ نداشته‌ایم». 
وی تاکید کرد : «مسأله اینجا است که کسی می‌تواند علوم انسانی را به‌درستی و شایسته تدریس کند که نخست و پیش از هرچیز، علوم انسانیِ منشأ گرفته از اسلام و ایران را به منتهای درجه بیاموزد و سپس، علوم غربی را هم به‌درستی و با رویکرد نقادانه دریافت نماید  و این هر دو را برای دانشجو، به‌طور مقایسه‌ای تدریس کند.
دکتر ولایتی تصریح کرد ؛به نظر می رسد وضعیت کنونی و برون رفت از این شرایط ضرورت ارتباط عمیق و بیش از پیش  حوزه و دانشگاه را یاداوری می کند ضمن ان که این ارتباط نباید محدود به برگزاری جلسات تشریفاتی باشد۰ باید سال‌ها کتب بزرگان اندیشۀ اسلام و ایران را تلمذ کرد و آن‌وقت می‌توان برای دانشجویان از ملاصدرا، هگل، ابن سینا، ارسطو، ابن‌رشد، کانت و ۰۰۰۰۰ به صورت عمیق و مقایسه ای مطلب ارایه کرد .
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد؛ آن‌هنگام است که دانشجو درمی‌یابد که اندیشۀ ایرانی برتر و عمیق‌تر بوده یا تفکرات و رشد علمی غرب. این‌جا است که هم اندیشه‌ورزی عالمانه و درست را به دانشجو آموخته‌ایم و هم هویت اسلامی و ایرانی او را تقویت کرده‌ایم».
دکتر ولایتی افزود: «البته نباید فراموش کرد که با این‌که عناصر مختلفی از فرهنگ‌های بیگانه در طول تاریخ، در مدت کوتاه و موقتاً توانسته‌اند در ایران تأثیرگذار باشند؛ اما آنچه عاقبت، مغلوب شده فرهنگ بیگانه بوده است». 
دکتر ولایتی در پایان وی اظهار امیدواری کرد که وضعیت کنونی به همت جوانان برومند ایران اسلامی تحول یافته شود چرا که ایرانی نشان داده که صبر نمی‌کند که اندیشۀ وارداتی و بیگانه را به او تحمیل کنند و عاقبت، دست به کار می‌شود و امید است که وضعیت موقتی و گذرای کنونی،  به‌همتِ جوانان فرهیختۀ ایرانی متحول شود ».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: