velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۷۵۵
پ
کد خبر: ۲۰۷۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - 03 July 2017
دکتر ولایتی در دیدار با دبیر کل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه

اروپا سیاست های مستقل تری در عرصه بین المللی داشته باشد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اتحادیه اروپا سیاست های مستقل تری را در عرصه منطقه ای و بین المللی پیگیری کند .

دکتر ولایتی در دیدار دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه با اشاره به روابط طولانی دو کشور گفت: ما به فرانسه دید مثبتی داریم و در سفری که وزیر امور خارجه کشورمان به این کشور داشت، دیدار های خوب و موثری بین مقامات دو کشور برگزار شد.

وی افزود: در تمام دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره تلاش و برنامه ریزی برای توسعه همکاری ها و گسترش روابط میان ایران و فرانسه بوده است و اصولا دو طرف در این زمینه توافق و عزم مشترک و مثبتی داشته اند.

دکتر ولایتی تاکید کرد: البته باید در این زمینه گامهای جدی تری را طراحی و در رفع موانع اقدام کرد و امیدوارم که رفت و آمد در سطح عالی میان دو کشور برای تحقق ارتباطات گسترده تر ادامه یابد.

رئیس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه و نقش مهم فرانسه در رویکردها و خط مشی سیاست خارجی اروپا، گفت: باید از این فرصت به نحو مناسب برای توسعه همکاری ها بهره برداری کرد.

وی همچنین با اشاره به مسائل منطقه ای تاکید کرد: در مسائل منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا باید همکاری و هماهنگی جهانی و عزم و اراده جدی برای مقابله با جریانات افراطی، تکفیری و تروریستی شکل بگیرد چرا که برخی از کشورها از فضای تنش و بحران در این منطقه بهره برداری می کنند و خواهان ایجاد صلح و ثبات نیستند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران در تمام این سالها در برابر این جریانات که صلح و امنیت جهانی را بر هم زده اند و شما هم از آن اطلاع دقیق دارید، مقاومت کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر این عزم و سیاست اصولی ایران نبود، گروه های تروریستی و حامیان آنان از سالها قبل در بسیاری از کشورهای اروپایی نفوذ می کردند و این موضوع غیر قابل کنترل بود.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و انتخاب امانوئل مکرون، اظهار داشت: با روی کار آمدن رییس جمهور جدید فرانسه تحولات مثبتی هم برای این کشور و هم در روابط دو طرف ایجاد خواهد شد.

دکتر ولایتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیاست اساسی و اصولی، حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه را خواهان است و در برابر هرگونه طراحی برای تضعیف و تجزیه کشورهای منطقه ایستادگی خواهد کرد چراکه این موضوع نفع منطقه ای و جهانی را در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بی تردید ملت های منطقه تسلیم خواسته جریانات افراطی، تکفیری و حامیان آنان نمی شوند و بهتر است که با عزم جهانی و اراده جدی برای تحقق صلح، ثبات و امنیت منطقه ای قدم برداشت.

وی برای همکاری با فرانسه و دیگر کشورهای خواهان آرامش و ثبات جهانی اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار همچنین دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه با اشاره به سفرش به جمهوری اسلامی ایران، گفت: در نخستین دیداری که از ایران داشتم، تاکنون پیشرفت مناسبی را در روابط دو کشور شاهد هستم.

کریستین ماسه افزود: در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به فرانسه، امانوئل مکرون اطمینان داد که تمام توافق نامه هایی که در سفر اقای روحانی به فرانسه منعقد شده بود در حال اجرا است و در زمینه اقتصادی نیز توافقات خوبی میان دو طرف انجام شد که یکی از مهمترین آنها توافق میان شرکت توتال و وزارت نفت ایران در فاز 11 پارس جنوبی است.

وی با اشاره به مسائل منطقه ای و تعامل ایران و فرانسه در این باره، تصریح کرد: دو کشور در مسائل منطقه ای دیدگاه های مشترکی دارند و دو طرف دارای سوابق تاریخی و فرهنگی عمیق و با سابقه ای هستند و میتوان از این زمینه ها برای توسعه همکاری ها بهره برداری کرد.

وی افزود: اقدامات مثبت و ارزشمندی در حال تحقق است و در این سفر در دیدارهای بسیار خوبی که داشته ام، امکان بررسی روابط و تلاش جدی برای گسترش آن فراهم شد.

ماسه به حجم روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: حجم این روابط در حال حاضر 400 درصد افزایش یافته و بسترهای مناسب اقتصادی در زمینه های متنوع فراهم شده است.

در ادامه این برنامه رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران تاکید کرد: اگر فرانسه از سیاست های خلق الساعه ترامپ تبعیت نکند به نفع مردم و آینده این کشور است .

دکتر ولایتی پس از دیدار با کریستین ماسه دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره علت موافقت دولت فرانسه با برگزاری نشست سالانه گروهک تروریستی منافقین در پاریس گفت: آنچه که مورد تایید جمهوری اسلامی ایران است توسعه روابط با فرانسه در حوزه های سیاسی، اقتصادی و بین المللی است موضوعی که دبیر کل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار برآن تاکید کرد و ما هم بر آن تاکید داریم.

وی تصریح کرد : ما با اقدامات خصمانه ای که در پاریس صورت گرفت، مخالفیم و طبعا میزبانی از تروریست ها و یا کسانی که مانند گروهک منافقین سابقه تروریستی دارند به نفع صلح منطقه ای و بین المللی نخواهد بود.

دکتر ولایتی افزود: آثار سوء حمایت برخی کشورهای غربی از داعش دامن خودشان را گرفت و بدون تردید ما در چارچوب موازین اصولی خودمان با کشورها رابطه داریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: مبادلات ایران و فرانسه 400 درصد افزایش یافته یعنی 4 برابر شده است و بخصوص تعامل اخیر میان وزارت نفت و شرکت توتال نقش بسیار مهمی در توسعه روابط دو طرف ایفا می کند.

وی با اشاره به نزدیکی مواضع دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه ای در مقایسه با دیگر کشورهای غربی، اظهار داشت: در صحبت هایی که با آقای کریستین ماسه داشتم تاکید کردم که از تمامیت ارضی سوریه، عراق، لبنان و یمن و کل کشورهای منطقه حمایت میکنیم.

دکتر ولایتی تاکید کرد : بر این اساس با اینکه در داخل عراق بخشی خواهان جدایی و استقلال هستند، قطعا جمهوری اسلامی ایران با این تجزیه طلبی ها مخالف است و حتما از تمامیت ارضی و حکومت مقتدر مرکزی این کشور حمایت می کند.
وی افزود: دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه تاکید کرد که کشورش از تمامیت ارضی کشورهای منطقه حمایت می کند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این ها دیدگاه های مشترک ما با فرانسه است و این کشور اگر از سیاست های خلق الساعه ترامپ تبعیت نکند قطعا به نفع مردم و آینده فرانسه است.

دکتر ولایتی افزود : استنباط ما این است که آنها به سمتی می روند که باز هم مستقل تر از آمریکایی ها باشند و این نوع حرکات هم در فرانسه تکرار نشود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: