velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۷۵۶
پ
کد خبر: ۱۶۳۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 04 November 2015
دکتر ولایتی در دیدار با بیگنر:

استراتژی کشورهای منطقه غرب آسیا به طور هفتگی و ماهیانه تغییر می کند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه استراتژی کشورهای منطقه غرب آسیا به صورت هفتگی و ماهیانه دچار تغییر و تحول می شود.

دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار روز سه شنبه 12 آبان  با "بیگنر" وزیر اقتصاد، انرژی و تکنولوژی ایالت باواریای آلمان با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در معادلات منطقه ای اظهار داشت: آینده منطقه غرب آسیا بستگی به حضور مقتدرانه ایران و روابط نزدیک و سازنده جمهوری اسلامی با کشورهای این منطقه دارد.

وی در همین باره اضافه کرد: همکاری های تجاری میان ایران و آلمان بستگی زیادی به همکاری دو کشور از لحاظ سیاسی در منطقه غرب آسیا دارد.

دکتر ولایتی با بیان اینکه خاورمیانه به لحاظ سیاسی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است گفت: متاسفانه استراتژی کشورهای منطقه غرب آسیا به صورت هفتگی و ماهیانه دچار تغییر و تحول می شود.

وی در همین باره اظهار داشت: تفاوت منطقه غرب آسیا با بقیه نقاط جهان در این است که اگر یک تحول در این منطقه رخ بدهد، آثار آن به طور مضاعف در بقیه نقاط جهان دیده خواهد شد فلذا همه دنیا نگران صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به بحران پنج ساله در سوریه ابراز کرد: درگیری در سوریه که از پنج سال پیش در این کشور آغاز شده است نشان داد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و هر چه دخالت عوامل متعدد در بعد نظامی بیشتر شود، به پیچیدگی اوضاع کمک می کند.

وی با تاکید براینکه بسیاری از کشورهای ذی نفع متوجه شده اند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد گفت: باید با کمک یکدیگر از رشد افراط گرایی جلوگیری کنیم و هر نوع تجزیه در کشورهای منطقه، نه تنها موجب حل مسئله نمی شود بلکه بر پیچیدگی مسئله می افزاید.

دکتر ولایتی با بیان اینکه اقوام و قومیت های مختلفی در کشورهای خاورمیانه حضور دارند گفت: معلوم نیست قسمتی از سوریه که امروز تجزیه می شود متعلق به کدام قومیت است.

وی در همین باره افزود: ظرف چند سال درگیری در سوریه، از حدود 26 میلیون نفر جمعیت کل این کشور در حدود 10 میلیون آواره جنگی در داخل و خارج از سوریه به وجود امده است که چند صد هزار نفر از آنان به آلمان پناه برده اند و مشکلات عدیده ای را برای این کشور ایجاد کرده اند.

ولایتی با تاکید براینکه سرنوشت مردم هر کشور باید به دست خود آن مردم تعیین شود گفت: بیگانگان نباید در امور سوریه دخالت کنند و سازمان ملل تنها باید بر روند اجرای انتخابات در این کشور، نظارت داشته باشد.

وی افزود: بیانیه 9 ماده ای اخیر در وین مورد تایید اکثر اعضای شرکت کننده بود و این به نوبه خود یک پیشرفت است.

ولایتی با بیان این که همه ما باید به سمت توقف درگیری و برگزاری انتخابات در سوریه پیش برویم تصریح کرد: کشور آلمان به واسطه موضع متعادل خود، می تواند به رفع مشکلات در سوریه کمک کند.

وی با عنوان این مطلب که کشورهای منطقه می توانند با توافق با یکدیگر جلوی درگیری ها در سوریه را بگیرند ابزار کرد: این موضوع بستگی به این دارد که کشورهای صاحب نفوذ، اراده کافی برای رفع بحران را داشته باشند و ایران به نوبه خود این اراده را دارد.

ولایتی با تاکید براینکه امنیت ما در منطقه بستگی به امنیت طرف های دیگر در منطقه دارد گفت: اگر کشورهای منطقه ناامن باشند، ایران نیز نمی تواند از امنیت برخوردار باشد.

وی در همین باره افزود: در دنیای امروز، امنیت کشورها به یکدیگر مرتبط بوده و اصالت صلح خواهی ایران و بقیه کشورهای منطقه، ریشه در واقعیت های اوضاع این منطقه دارد.

وی با بیان این که ایران همواره یکی از کشورهایی بوده که بیشترین تعداد مهاجر را به خود دیده است گفت: جمع پناهندگان رسمی و غیررسمی در ایران به حدود سه میلیون نفر و گاهی بیشتر می رسد.

وی با امید بخش توصیف کردن آینده منطقه ابراز کرد: حل مشکلات مخصوص خاورمیانه در کوتاه مدت و میان مدت یک نگاه خوش بینانه است.

وی در همین باره اضافه کرد: رفع این مشکلات منوط به هم زیستی اقوامی است که از تمدن عمیق و طولانی برخوردار هستند تا به واسطه این همکاری ریشه حکومت ها که عمدتا از بیرون ایجاد شده است، از میان برداشته شود.

وی هم چنین پیرامون ریشه تشکیل گروه های تروریستی هم چون داعش گفت: تحریک عصبیت های قومی و اقلیتی نوعی بازی کردن با آتش است و به وجود آمدن گروه های تروریستی هم چون داعش نیز نتیجه تحریک همین عصبیت های قومی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برخی از سیاستمداران بلند پایه غربی همواره اغراق کرده اند که در به وجود آمدن داعش نقش جدی داشته اند.

ولایتی تاکید کرد: این تجربه تلخ باعث شد که همگان به این نتیجه برسند که به وجود آمدن گروه هایی مانند داعش به نفع هیچ کشوری نیست چرا که ظهور داعش سبب شرمندگی بشریت و سقوط اخلاق شد که در طول تاریخ بی نظیر و کم سابقه بوده است.

ولایتی تاکید کرد:در حال حاضر ایران به لحاظ موقعیت در میان کشورهای منطقه، بدون تردید و بدون تعصب حرف اول را می زند و ایران به عنوان یک کشور استبدادزده برای دستیابی به اهداف خود زمان زیادی می خواهد اما در طول 37 سال گذشته، مراتب خوبی در رشد مبانی و ارزش های اجتماعی طی کرده است.

در ادامه این دیدار هم چنین خانم بیگنر گفت: ما با هیئت بزرگی متشکل از 100 نفر به ایران آماده ایم که 70 نفر آن ها، نماینده شرکت ها و اتحادیه های بزرگ در آلمان هستند.

وی هم چنین در خصوص تحولات منطقه غرب آسیا اظهار داشت: حضور همه کشورهای قدرتمند منطقه در جهت فائق شدن بر مشکلات موضع کشور آلمان است و معتقد هستیم که ایران هم جزو همین کشورهاست.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها