velayati.ir

تعداد بازدید: ۷۲۰۹
پ
کد خبر: ۷۹۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - 15 January 2014
در دیدار ولایتی با رئیس انستیتوی روسیه مطرح شد:

خوش‌بینی مشروط نسبت به آینده سوریه/جلوگیری از سرریز شدن بحران سوریه به لبنان و عراق

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کشورمان با بیان اینکه بنده در مورد آینده سوریه به صورت مشروط خوشبین هستم گفت:‌ این خوش بینی مشروط به همکاری ایران، روسیه، عراق و چند کشور دیگر که به راه‌حل سیاسی معتقدند بر می‌گردد.

به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک صبح امروز با ویتالی نائومکین، مدیر موسسه مطالعات شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، ولایتی درباره روابط دوستانه ایران و روسیه سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور گسترش یابد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به روابط ایران و روسیه در طول تاریخ و همچنین فعالیت‌های خود با نخست‌وزیر اسبق روسیه در جریان بحران عراق و پس از آن اشاره کرد و گفت: امیدواریم که در روابط دو پایتخت، شاهد پیشرفت‌های دیگر باشیم.

وی در خصوص تحولات سوریه خاطرنشان کرد: در ابتدای بحران سوریه، غرب فکر می‌کرد که نظام سوریه عاجلا سقوط خواهد کرد اما اکنون معلوم شده است که برخلاف نظر آمریکا و برخی از کشورهای عرب منطقه، نظام سوریه مستحکم است.

ولایتی تاکید کرد: این امر تائید نظرات روسیه و جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدا مخالف دخالت خارجی در سوریه بوده‌اند.

وزیر خارجه اسبق کشورمان ادامه داد: تحولات سوریه در همه منطقه تاثیر مخرب خود را گذاشته و افراط گرایان و تروریست‌ها از سوریه به عراق سرریز شده‌اند لذا بخشی از غرب عراق را نیز ناامن کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حل مشکلات باقیمانده در دریای خزر اشاره کرد و افزود: امیدوار هستیم که با برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تابستان سال آینده در آستارا بتوان رژیم حقوقی دریای خزر را روشن‌تر کرد و همکاری کشورهای ساحلی را تعمیق بخشید و همچنین دست نیروهای خارج از منطقه را نیز کوتاه ساخت.

ولایتی ادامه داد: ما در آسیای مرکزی شاهد رشد نیروهای همگرای جدیدی هستیم و همکاری‌های چین، روسیه، ایران، هند و پاکستان با کشورهای آسیای مرکزی رشد قابل توجهی داشته است از این رو امیدواریم در چارچوب همکاری‌های شانگهای این روابط بیشتر شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کشورمان همچنین درباره سوریه خاطرنشان کرد: برای سوریه، تنها راه‌حل سیاسی باید مدنظر باشد و بنابراین مذاکرات سیاسی با دولت و مردم سوریه باید پیگیری شود.

به گزارش فارس، در ادامه این مراسم، ویتالی نائومکین، رئیس انستیتوی مطالعاتی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه با اظهار خوشحالی از تشکیل چنین جلسه‌ای در مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به سوابق خود گفت: بنده در گذشته به همراه پریماکت، نخست‌وزیر اسبق روسیه با آقای ولایتی در تهران ملاقات داشته‌ایم.

رئیس انستیتوی مطالعاتی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه به نقش جدید روسیه در خاورمیانه، فعالیت‌های این کشور برای جلوگیری از حمله غیرقانونی به سوریه، جمع‌آوری سلاح‌های شیمیایی از این کشور و روابط جدید با مصر پرداخت و اظهار داشت: ایران همسایه بزرگ روسیه است و نقش منطقه‌ای غیرقابل انکاری در این بخش دارد.

وی در مورد سوریه ادامه داد: نظر ایران در مورد گروه‌های مخالف رژیم سوریه سهیم بود چرا که آنها تروریست‌های سازمان‌یافته‌ای هستند که در برابر دیگر مسلمانان اهل سنت در حال جنگ است لذا باید در برابر گرایش‌های تروریستی این گروه‌ها به شدت دقت کرد.

نامکین یادآور شد: ما در روسیه تعداد قابل توجهی مسلمان داریم از این رو ایران و روسیه می‌توانند در مورد جهان اسلام نظراتی نزدیک به یکدیگر داشته باشند.

رئیس انستیتوی مطالعاتی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه تصریح کرد: گفت‌وگو و تعامل با مسلمانان کشورهای اسلامی باید بیشتر شود و این روش می‌تواند از رشد تمایلات غلط‌گرایانه جلوگیری کند.

وی در خصوص عراق تصریح کرد: فعالیت‌های فرقه‌گرایانه در عراق این کشور را همچنان تهدید می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: روابط اقتصادی ایران و روسیه به اندازه روابط عمیق سیاسی و استراتژیک این کشور نیست بنابراین روابط ما باید در این زمینه افزایش یابد و ما در زمینه نگاه به جهان می‌توانیم با یکدیگر تعامل فکری داشته باشیم.

نامکین در خصوص افغانستان تصریح کرد: دو مسئله طالبان و قاچاق مواد مخدر در این کشور از مسائلی است که باید نسبت به آنها مراقب بود چرا که حدود 30 درصد مردم افغانستان در تجارت قاچاق مواد مخدر فعال هستند و این تهدیدی علیه ثبات و امنیت آسیای مرکزی است؛ بنابراین در این زمینه می‌توانیم در چارچوب سازمان شانگهای همکاری کنیم.

در ادامه این دیدار، ولایتی در پاسخ به سوال نامکین درباره میزان موفقیت اجلاس ژنو 2 برای حل مشکل سوریه و جلوگیری از سرریز شدن بحران سوریه به لبنان و عراق گفت: افراطی‌گری و تروریسم عامل بی‌ثباتی در سوریه و منطقه شامات است.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در دهه 80 چنین گروه‌هایی را در پاکستان آموزش داده‌اند و خانم بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر فقید پاکستان گفت که تولد طالبان توسط آمریکا صورت گرفته است و آنها این غول را از شیشه بیرون آورده و حالا نمی‌دانند باید چه کار کنند.

وی افزود: در ابتدای بحران سوریه صراحتا برخی از کشورهای همسایه سوریه از تروریست‌های این کشور حمایت کردند به امید اینکه تا چند هفته بعد از آن دولت سوریه سقوط کند.

وی تصریح کرد: من در مورد آینده سوریه به صورت مشروط خوشبین هستم و این امر مشروط به همکاری‌های ایران، روسیه، عراق و چند کشور دیگر است که همچنان به راه‌حل سیاسی معتقدند.

ولایتی تاکید کرد: بنده با شما موافقم که حجم روابط ایران و روسیه در بحث اقتصادی رضایت‌بخش نیست و ما همانطور که لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: از سه میلیارد دلار باید به 30 میلیارد دلار برسیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها