velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۳۸۹
پ
کد خبر: ۱۴۰۸
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 07 May 2015
دکتر ولایتی:

آموزش در بالين اساس آموزش پزشکی است

دکتر ولایتی، استاد پیشکسوت دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دهمین جشنواره آموزشی دانشگاه تاکید کرد: بحث بالین در آموزش پزشکی فراموش شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر ولایتی در این مراسم ضمن تبریک روز استاد و هفته آموزش به تمامی همکاران؛ بحث آموزش را موضوع بسیار مهمی برشمرد که ممکن است تحت شعاع درمان و یا پژوهش قرار گیرد و تاکید کرد: همواره باید تعادل و توازن بین چهار بخش حوزه سلامت یعنی بهداشت، درمان، پژوهش و آموزش را حفظ کنیم.

وی در ادامه با توجه به مقوله پژوهش و بحث اخلاق پزشکی خاطرنشان کرد: از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، کارهای ارزشمندی در حوزه اخلاق پزشکی انجام گرفته است اما با توجه به این که استاد برای دانشجو، اسوه اخلاق و برخورد با بیمار است، بهتر است این موضوع در عرصه بصورت عملی نیز به دانشجویان آموزش داده شود.

دکتر ولایتی با اشاره به اجرای طرح ریفرم آموزش پزشکی بصورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و لزوم بازنگری آن خاطرنشان کرد: اجرای طرح مذکور همراه با فواید و مشکلاتی بوده است که باید باحضور معاون آموزشی وزارت بهداشت مورد بازنگری قرار گیرد. اولین مشکل شاید عدم اجرای طرح در دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور باشد که عملا باعث ایجاد یک ناهماهنگی بین آموزش پرشکی این دانشگاه و سایر دانشگاه ها شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سابقه 40 ساله خود در آموزش پزشکی بر این نکته تاکید کرد که بحث بالین در آموزش پزشکی فراموش شده است.

وی افزود: در گذشته اساتید صاحب نام و با تجربه مثل مرحوم دکتر قریب با حضور در بخش ها، مطالب آموزشی را در بالین به دانشجویان آموزش می دادند؛ دانشجویان نکاتی را می آموختند که در هیچ کتابی نوشته نشده بود و حاصل تجربیات 30 ساله استادشان بود. متاسفانه امروزه کمتر این روند را مشاهده می کنیم و شاهدیم که به نوشته ها و کتاب های فرنگی بیشتر از تجربیات اساتید زبده داخلی اهمیت داده می شود.

دکتر ولایتی با تاکید بر این مطلب که اساس آموزش پزشکی، بالین است گفت : این روزها آموزش پزشکی در حوزه بالین ضعیف شده است و ما به پزشکی نیاز داریم که متخصص بالینی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هربیمار، یک کتاب است؛ اگر 10 نفر که دچار بیماری حصبه می باشند را مورد بررسی قرار دهید؛ 10 شکل متفاوت حصبه را می بینید زیرا تابلوی بیماری آنها با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: یک نقص عمومی که از سالیان پیش تدریجا بر ما تحمیل شده این است که دانشجو برای امتحان پره انترنی، رزیدنتی، تخصص و فوق تخصص همواره درحال مطالعه در کتابخانه است و وقت زیادی برای حضور بر بالین بیمار و تشخیص ندارد که این واقعیت در آموزش پزشکی وجود دارد.

دکتر ولایتی با بیان این که در حال حاضر نقص تشخیص بالینی محسوس است،بطوری که ندرتا تشخیص بالینی بدون ارجاع به لابراتوار و پاراکلینیک در کشور مشاهده می شود.

وی در خاتمه سخنان خود با تاکید مجدد بر لزوم بازنگری طرح ریفرم، از توجهات معاون آموزشی وزارت بهداشت و ریاست دانشگاه در این زمینه تقدیر کرد و ضمن تبریک روز استاد و هفته آموزش از زحمات تمامی اساتید، اعضای هیات علمی و دست اندرکاران حوزه آموزش و برگزارکنندگان این جشنواره قدردانی کرد.

خبرنگار: منیژه علی پناه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: