velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۷۵۴
پ
کد خبر: ۱۰۸۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - 23 July 2014
ولایتی در نشست با اصحاب رسانه:

به توافق با 1+5 امیدواریم/ مذاکره کنندگان ما خطوط قرمز را رعایت کردند

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی در چارچوب اصول ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب حرکت می کند.

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی شامگاه سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رویکرد دولت یازدهم در سیاست خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؛ افزود: تمرکز دولت بیشتر بر روی مسئله هسته ای بوده و در این زمینه تلاش زیادی صورت گرفته و توفیق هایی نیز داشته است.

وی اظهارکرد: مذاکره کنندگان هسته ای نیز از افراد با سابقه وزارت خارجه هستند که من نیز از توانمندی انان اطلاع دارم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت همچنین مسایل دیگر همچون عراق و فلسطین را مورد توجه قرار داده است واقدامات خوبی دراین راستا انجام داده است.

* غزه، عراق و سوریه - موضع گیری دولت

وی ادامه داد: حمایت دولت یازدهم از دولت قانونی عراق پس از اقدامات خرابکارانه گروه تروریستی داعش، حکایت از این دارد که دولت در چارچوب اصول ترسیم شده از سوی رهبر معظم اتقلاب در حوزه سیاست خارجی حرکت می کند.

ولایتی افزود: موضع گیری اخیر دولت و شخص رییس جمهوری در رابطه با غزه و فلسطین خوب، قوی و مورد تایید رهبر معظم انقلاب بوده است و ایشان در نشستی که هفته گذشته با اعضای دولت داشتند، این موضع گیری را تایید کردند.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: دنیای ما دنیای بسیار پیچیده ای است و هر روز نیز بر این پیچیدگی و معضلات افزوده می شود به طوری که هنوز مسئله سوریه تمام نشده مسئله عراق و فلسطین شروع شده است.

ولایتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در حوزه سیاست خارجی فعال تر حرکت کند.

* به موفقیت تیم هسته ای امیدوارم

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به وجود اختلاف ایران و گروه 1+5 در زمینه سطح غنی سازی، در طول چهار ماه امکان حل این اختلافات وجود دارد؟ اظهار کرد: کشورهای مختلفی در گروه 1+5 حضور دارند که لزوما سیاست خارجی آنان در ابعاد مختلف با هم منطبق نیست و در برخی زمینه ها با یکدیگر تعارض دارند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمونه بسیار بارز آن را می توانیم در مشکلات روسیه و آمریکا در رابطه با اوکراین مشاهده کنیم.

ولایتی با بیان اینکه موضع روسیه و چین در رابطه با سوریه و عراق نیز با موضع غرب متفاوت است، خاطرنشان کرد: همچنین موضع آمریکا در حمایت از تجزیه طلبی در چین در تعارض با روابط با این کشور است.

وی ادامه داد: طبیعی است روابط چین با ایران قابل مقایسه با روابط بین ایران و آمریکا و حتی ایران و اروپا نیست و امروز حجم روابط ایران با چین حدود 45 میلیارد دلار است.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین کمک ها و مساعدت ها در روابط اقتصادی، علمی و تکنولوژی را با چین دارد.

ولایتی با بیان اینکه رابطه ایران و روسیه نیز یک رابطه خوبی است، اظهارکرد: در بین کشورهای اروپایی رابطه بین ایران و برخی کشورهای اروپایی متفاوت با برخی دیگر از آن ها است.

وی ادامه داد: اگر برای مقابله با ایران، 1+5 شکل گرفت امروز که جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را به افکار عمومی دنیا نشان داده است دیگر آمریکایی ها نمی توانند نظرات خود را تحمیل کنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از عللی که اصرار داشتند که مذاکرات ادامه پیدا کند به دلیل حجم مشکلاتی است که آنان با آن مواجه هستند البته ما نیز از این مذاکرات استقبال می کنیم اما اینطور نیست که آن ها برای استمرار مذاکرات امتیازی به ایران داده باشند.

ولایتی افزود: برای مثال می توان به صحبت های جان کری اشاره کرد که بدون اطلاع میکروفونش پخش شد که نشان می داد که خود آمریکایی ها از اقدامات صهیونیست ها راضی هستند و تا مدتی فقط رجزخوانی کردند ولی حالا با رزمندگان حماس و جهاد اسلامی روبه رو شده و به مشکل برخورده اند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در عراق، افغانستان، سوریه و در جهان وجود دارد، اعضای 1+5 نیز به دنبال آن هستند تا مساله هسته ای ایران را که کم کم افکار عمومی جهان به صلح آمیز بودن و صحت ادعاهای ما پی برده اند، آبرومندانه حل و فصل کنند.

ولایتی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با مواضع محکم و طبق خطوطی که مقام معظم رهبری بر آن تصریح کردند پیش خواهد رفت.

مشاور اموربین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: قصد ما از داشتن انرژی هسته ای انجام کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی نیست بلکه ما به دنبال کارهای صنعتی و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای هستیم.

* نبرد دیپلمایتک

وی در ادامه با بیان اینکه مذاکرات هسته ای یک نبرد دیپلماتیک است، گفت: این نبرد تنها پشت میز مذاکره کامل نخواهد شد بلکه باید در کنار آن مذاکرات خصوصی و دو جانبه با مسوولان سیاسی سایر کشورهای مذاکره کننده نیز همواره انجام شود.

مشاور اموربین الملل رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه موضوع مذاکرات یک موضوع بسیار سخت و پیچیده است، گفت: موضوع مذاکره دفاع از حقوق هسته ای ایران است که یک تعداد از کشورها می خواهند این فناوری را در انحصار خود داشته باشند.

ولایتی افزود: همه می دانند جمهوری اسلامی ایران قصد استفاده نظامی از نیروی هسته ای ندارد و در این چند نوبت مذاکرات، ایران نشان داد که بخشی از تبلیغات مخالفین ما به دلیل این بوده که ایران قدرتمند نشود و بهانه گیری می کنند.

وی ادامه داد: تمام فعالیت ها و اقداماتی که در زمینه هسته ای در کشور انجام می شود ، تحت نظارت کامل بازرسان انرژی هسته ای است و طبق گزارش هایی که آن ها اعلام کرده اند تا کنون هیچ تغییری در کاربرد انرژی هسته ای در ایران مشاهده نشده و وجود ندارد.

*خاصیت مذاکره

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ممکن است برخی خواص بگویند این مذاکرات چه خاصیتی دارد که باید بگویم اولین خاصیت مذاکرات این است که ایران به دنیا نشان دهد که اهل مذاکره است.

ولایتی اظهارکرد: دومین خاصیت مذاکرات این است که بگوییم جمهوری اسلامی ایران هیچ خواسته ای خارج از حق قانونی و بین المللی خود ندارد و حتی آمادگی دارد با کشورهای مختلف در زمینه انرژی هسته ای همکاری مشترک داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمینه همکاری ها با سایر کشورها نیز چین و روسیه پیشنهاداتی را مطرح کرده اند در حالی که ما قبلا هم همکاری هسته ای با این دو کشور داشته ایم.

*ایستادگی برخطوط قرمز

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: ایران در زمینه مذاکرات هسته ای به تعهدات خود عمل کرده است اما از خط قرمزها عبور نکرده چرا که به خطوط قرمز در زمینه هسته ای پایبند است و یک دستاورد هسته ای نمایشی و آزمایشگاهی را نمی خواهد.

ولایتی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در تعداد 190 هزار سو اظهارکرد: تعدادی که طرف مقابل در زمینه تعداد سانتریفیوژ مطرح می کند جوابگوی نیاز کشور ما نخواهد بود و تاکید مقام معظم رهبری در 190 هزار سو حداقل نیاز کشور را در زمینه صنعت هسته ای عنوان کرده است.

* عقب نشینی نمی کنیم

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سوالی درباره دلیل تناقض رفتار 1+5 و آینده مذاکرات هسته ای، گفت: این که آنها گفته اند یا ایران باید در این دور از مذاکرات به خواسته های ما پاسخ مثبت دهد یا اینکه مذاکرات تمام خواهد شد در واقع یک جنگ روانی و به تعبیر دیگر بلوف است.

ولایتی افزود: زمانی که مذاکره کنندگان در حال مذاکره بودند بالاترین مقام این کشور فرمودند که ما انرژی هسته ای برای استفاده صنعتی می خواهیم از این رو معلوم است که ایران عقب نشینی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: آن ها با تمدید مذاکرات هم موافقت کردند و اینگونه نبود که ما اصرار کنیم آنها مذاکرات را تمدید کنند و در واقع آنها بیش از ایران تمایل داشتند که مذاکرات ادامه یابد چرا که می دانند اگر قرار است با ایران به تفاهم برسند راهی جز مذاکره از موضع برابر و شناسایی حقوق ایران وجود ندارد و ایران زیر بار زور نمی رود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درست است که در حال حاضر دولتمردان ما با مشکلاتی مواجه هستند اما توانمندی آنها و مقاومت ملت ایران بیش از این ها است که در برابر فشار اجنبی تسلیم شود و از خواسته خود دست بردارد.

ولایتی اظهارکرد: ما از حقوق هسته ای صلح آمیز خود عقب نشینی نخواهیم کرد و انصافا نیز مذاکره کنندگان ما خطوط ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب را رعایت کرده اند.

* مطالعات درباره مذاکرات هسته ای

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در ادامه با اشاره به روند فعالیت خود از ابتدای انتصاب به این سمت، گفت: این مرکز به عنوان بازوی مشورتی رهبر معظم انقلاب و بر اساس اصل 110 قانون اساسی به سیاست های کلی که تاکنون در تمام حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای نظام تدوین و اجرایی شده و یا در دست تدوین است بر آنها نظارت کامل دارد.

ولایتی افزود: این مرکز بر تمام سیاست های کلی که توسط رهبر معظم انقلاب به قوا ارسال می شود نظارت داشته و نحوه انجام سیاست ها را رصد می کند.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات استراتژیک برای انجام کارهای تحقیقاتی از محققان و کارشناسان تخصصی در حوزه مختلف دعوت می کند، خاطرنشان کرد: ما همچنین ارتباط گسترده ای را با کشورهای آسیایی و اروپایی داریم و در همین رابطه نیز بعد از ماه مبارک رمضان از دانشگاه خلق چین که بزرگترین دانشگاه این کشور به حساب می آید به تهران خواهند آمد.

مشاور اموربین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه بسیاری از مقامات مختلف در سفر به تهران درخواست ملاقات دارند،گفت: در دیدار با هیات های دیپلماتیک به تشریح سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسایل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی به خصوص درباره پرونده هسته ای کشورمان و مسایل منطقه ای می پردازیم.

ولایتی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 یادآور شد: ما در این زمینه کارهای مطالعاتی بسیاری انجام داده ایم و در خصوص مسایل منطقه ای و بین المللی هم تحقیقات خوبی داشته ایم.


نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد دیداری
Iran, Islamic Republic of
03 مرداد 1393 - 12:43
بسم الله الرحمن الرحیم
لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
با سلام
استاد یزرگوارم با تشکر از حمایتهای شما از رهبر معظم انقلاب و دولت خدمتگزار . امیدوارم در امسال شاهد توافق نهائئ با 1+5 و احقاق حقوق مسلم کشور عزیزمان باشیم ان شاء الله .
پالایشگاه آبادان / اداره آموزش / محمد دیداری 09167391361
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: