velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۸۸۸
پ
کد خبر: ۱۳۲۱
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - 04 January 2015
چکیده گفت‌وگوی ولایتی با فارس:

رهبر انقلاب اجازه عقب‌نشینی در موضوع هسته‌ای نمی‌دهند/ عدم امکان کاهش قیمت نفت با فشار سیاسی در دراز مدت

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نظام در عمل به شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست پایبند است، گفت: رهبر انقلاب اجازه عقب‌نشینی ایران از مواضع اصولی در موضوع هسته‌ای را نمی‌دهند.

به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران سیاسی خبرگزاری فارس به تشریح تحولات منطقه‌ای، نقش ایران در منطقه و جهان، ارزیابی از کاهش قیمت نفت و روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت که چکیده این گفت‌وگو به شرح زیر است:

داعش نتیجه طراحی مشترک آمریکا و صهیونیست‌ و عوامل آنان است

ولایتی با بیان اینکه داعش نتیجه طراحی مشترک آمریکا و صهیونیست‌ و عوامل آنان است، اظهارداشت: آنچه در عراق و سوریه از سوی گروه‌های تروریستی مانند داعش مشاهده می‌کنیم در حقیقت نتیجه طراحی مشترک آمریکا، عوامل آنان در منطقه و صهیونیست‌ها است که سه ضلع مثلث طراحان توطئه تکفیری‌ها را تشکیل می‌دهند که در قالب گروه‌ها و اشکال مختلفی مانند داعش، القاعده، النصره و... به افراطی‌گری می‌پردازند.

اقدامات داعش احیای تفکر خوارج درصدر اسلام دانست

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدامات داعش را احیای تفکر خوارج درصدر اسلام دانست و خاطرنشان کرد: اکنون نیز طراحان گروه‌های افراطی و تکفیری، بیگانگانی هستند که از وحدت مسلمانان صدمه دیدند و از اسلام انقلابی و سیاسی هراس دارند درحالی که اسلام از سیاست جدا نیست اما بیگانگان به دنبال جدایی اسلام و سیاست هستند و می‌خواهند به طور غیر مستقیم دو مدل از اسلام شامل اسلام سیاسی و اسلام غیر سیاسی ارائه دهند و بگویند اسلام غیر سیاسی مناسب‌تر است.

بیگانگان از الگو شدن ایران برای کشورهای اسلامی احساس خطر کردند

وی با اشاره به هراس بیگانگان از الگو شدن ایران برای کشورهای اسلامی اظهارداشت: بیگانگان و بدخواهان در برابر حکومت اسلامی که بر اساس مردمسالاری دینی شکل گرفته و جزء اولین نوع حکومت‌های اسلامی در تاریخ سیاسی معاصر بود احساس خطر کردند که این امر نه تنها برای منافعشان در ایران بلکه برای سایر کشورهای اسلامی مضر است و ممکن است کشورهای دیگر نیز از این امر الگو بگیرند که همین طور هم شد بنابراین با روش‌های مختلف به مقابله با این حکومت اسلامی و آثار آن پرداختند.

ستون فقرات داعش نیروهای بعثی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رهبران و ستون فقرات داعش نیروهای بعثی هستند، تصریح کرد: بعثی‌ها در جنگ علیه ایران نشان دادند به هیچ مبنای انسانی و الهی معتقد نیستند و اکنون همین افراد محاسن بلند گذاشتند، لباس‌هایی به سبک صدر اسلام پوشیدند و اعلام می‌کنند که مسلمان واقعی هستند درحالی که به راحتی مردم را می‌کشند و زجر می‌دهند و فیلم‌هایی از کشتن افراد مختلف و بریدن سر خبرنگاران و افراد غیر نظامی نشان می‌دهند که دردآور است.

ائتلاف ضدداعش تشکیل دادند تا میراث‌خوار شکست نیروهای داعش باشند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح فلسفه تشکیل ائتلاف ظاهری ضدداعش گفت: آنان به مدت 4 سال است که فعالیت خود را در سوریه شروع کردند و همه کار کردند و کم کم به عراق توسعه دادند؛ اما همین که احساس کردند از طریق نظامی نیز به نتیجه‌ای نمی‌رسند تصمیم‌ گرفتند که ابتکار عمل را در دست بگیرند لذا اعلام مخالفت خود را نشان دادند و ظاهرا ائتلافی را تشکیل دادند اما عملا کاری انجام ندادند تا میراث‌خوار شکست نیروهای داعش باشند.

تشکیل‌دهنگان ائتلاف ضدداعش مسبب ایجاد گروه‌های افراطی هستند

وی با بیان اینکه تشکیل‌دهندگان ائتلاف ضدداعش مسبب ایجاد گروه‌های افراطی هستند، تاکید کرد: به این صورت که اگر داعش شکست خورد بگویند اقدامات ائتلاف ضدداعش موجب شکست داعش شده است بنابراین باید در منطقه حضور داشته باشیم تا دیگر داعشی در منطقه حضور پیدا نکند و در عین حالی که به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی توسط عواملشان کمک تسلیحاتی می‌کنند اما تظاهر می‌کنند که اقداماتی را برای مقابله با داعش انجام می‌دهند، درحالی‌ که تشکیل دهنگان این ائتلاف اغلب کسانی بودند که باعث به وجود آمدن این گروه‌های افراطی شدند.

ورود افرادی از 80 کشور برای انجام کار تروریستی در سوریه

ولایتی در تشریح دخالت عوامل غربی در امور داخلی کشورها خاطرنشان کرد: آنان جایی که بتوانند با استفاده از عوامل داخلی کار خود را پیش ببرند خودشان دخالت مستقیم نمی‌کنند اما در سوریه موفق به این کار نشدند و هنگامی که اقدامات خود را بی اثر دیدند کار نظامی را آغاز کردند.

وی ادامه داد: آنان ابتدا سعی کردند از نیروهای معارض سوری علیه حکومت استفاده کنند و تشکیلاتی را به وجود بیاورند اما موفق نشدند. بر اساس آمارهایی که منابع غربی منتشر کردند از نزدیک به 80 کشور افرادی را به این کشور وارد کردند تا کار تروریستی در سوریه انجام دهند.

بنای جمهوری اسلامی ایران حمایت از کشورهای اسلامی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بینش صحیح مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: بنای ایشان و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر حمایت از مبارزات مردمی به خصوص در کشورهای اسلامی بوده است تا آنان بتوانند کشور خودشان را بر اساس آرمانهای اسلامی از شر بیگانگان و عواملشان نجات دهند که بر اساس این تدبیر و سیاست حکمت آمیز بوده است که ایران به کمک مردم آمده و تاکنون ایران موفق بوده و آنان موفق نبودند.

کاهش تصنعی قیمت نفت روشی برای مبارزه با ملت‌های استقلال‌طلب است

ولایتی با بیان اینکه کاهش تصنعی قیمت نفت روشی برای مبارزه با ملت‌های استقلال‌طلب است، خاطرنشان کرد: آنان برای مبارزه با ملت‌های استقلال‌طلب به انواع شیوه‌ها متوسل شده‌اند که از آن جمله می‌توان به ایجاد گروه‌های افراطی، تطمیع کردن افراد یک حکومت و بکارگیری آنان علیه حکومت، تحریم کشوها و کاهش قیمت نفت به طور تصنعی با افزایش تولید نفت توسط کشورهایی که وابسته به آنان هستند اشاره کرد.

وی گفت:‌ آنان این روش‌ها را به کار می‌گیرند تا بتوانند به لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و با بکارگیری تمام سیستم‌های تبلیغاتی جنگ سیاسی و اقتصادی به راه بیندازند تا ملت‌هایی که خواستار استقلال است را به هرشکلی که ممکن است شکست دهند.

وی با بیان اینکه توطئه نفتی اولین بار نیست که صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: آنان پیش از این نیز از نفت به عنوان سلاح سیاسی استفاده کردند و دولت‌های تحت امر آمریکا کاری برای منافع کشور خود انجام نمی‌دهند چرا که اگر قرار باشد کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند از خودشان اختیار داشته باشند و در جهت منافع ملی خود گام بردارند، این اقدامات را انجام نمی‌دادند اما اگر قرار شد تحت امر آمریکا باشند هرچه آنان بگویند انجام می‌دهند.

ایران تجربه مقابله با توطئه‌های نفتی را دارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران تجربه مقابله با توطئه‌های نفتی را دارد، تصریح کرد: در زمان جنگی که به ما تحمیل شده بود و ما نیاز بسیار زیادی به هزینه‌های نفتی داشتیم شاهد بودیم مردم مقاومت کردند و جزایر فاو توسط رزمندگان تصرف شد و ایران این تجربه را دارد و اهداف اساسی را به خاطر توطئه‌های اقتصادی ترک نمی‌کند.

کاهش قیمت نفت با فشار سیاسی در دراز مدت ادامه نخواهد داشت

ولایتی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت با فشار سیاسی در دراز مدت ادامه نخواهد داشت، اظهارداشت: اگر قرار باشد آنان با فشار سیاسی قیمت نفت را پایین بیاورند این مانند فشاری است که بر فنر وارد می‌کنند و هنگامی که این فشار را بردارند به جای خود برمی‌گردد بنابراین در درازمدت اینگونه نخواهد بود هر چند آنها تا جایی که بتوانند و زورشان برسد این کار را انجام می‌دهند.

تجمع بیست میلیونی اربعین به اقرار رسانه‌های غربی بزرگترین تجمع بشری در تاریخ معاصر بود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تجمع بیست میلیونی اربعین را گوشه‌ای از ظرفیت‌ مسلمان دانست و اظهارداشت: این هم از عنایات الهی بود که گوشه‌ای از ظرفیت‌های مسلمانان را به جهان نشان داد و خود رسانه‌های ارتباط جمعی غربی اقرار کردند که این بزرگترین اجتماع بشری در تاریخ معاصر بود و مردمی با هدفی مشترک و ایمانی راسخ و مجاهدت بدون اینکه از مرگ بهراسند و عددشان به بیست میلیون می‌رسد به راه خودشان ادامه می‌دهند و آنان محاسبه می‌کنند چقدر باید هزینه بدهند تا برای مقابله با این ایمان و مقاومت عده‌ای مزدور استخدام کنند.

وی افزود:‌ بنابراین چنین محبت و جمیعت جای تقدیر و ستودنی در دنیا بی‌سابقه است به صورتی که بیگانگان نمی‌توانند با بالاترین سلاح که همانا بمب اتم است به مبارزه با همه مردم عراق، شیعیان و اهل تسنن که جمع بسیاری از زائرین را تشکیل می‌‌دادند، بپردازند در حالی که مردم تحت تاثیر تبلیغات تکفیری‌ها و داعشی‌ها قرار نمی‌گیرند و محوری که مردم را به اسلام وصل می‌کند محبت اهل بیت است که در قرآن نیز بر این امر تاکید شده است.

نظام در عمل به شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست پایبند است

ولایتی در ارزیابی تمدید شش ماهه مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات هسته‌ای بر اساس همان راهی که با تدبیر مقام معظم رهبری مدظله العالی آغاز کرده بودند و در چارچوبی که ایشان تعیین کردند ادامه پیدا می‌کند و مذاکرات جزء در این چارچوبی که معظم‌له ترسیم کردند نمی‌تواند ادامه یابد و ایران از حق هسته‌ای خود نمی‌گذرد و این شعاری که مردم می‌دهند مبنی بر اینکه انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست تنها یک شعار نیست و در عمل نظام به آن پایبند است.

طرف مقابل نمی‌خواهد ایران اقتدار صلح‌آمیز داشته باشد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: طرف مقابل نمی‌خواهد ایران اقتدار صلح آمیز را داشته باشد چرا که فناوری هسته‌ای برای ایران اقتدار به همراه دارد و ایران هم نمی‌خواهد از این توانایی در زمینه هسته‌ای در راستای اقتدار نظامی استفاده کند بلکه در تلاش است در جهت اهداف صلح‌آمیز این کار را به پیش ببرد و ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه و مسلمان که دارای تکنولوژی هسته‌ای است در تلاش است تا از منشا انرژی پاک و پایان‌ناپذیر استفاده کند و خلاصه حرف آنها این است که نمی‌خواهند ایران به عنوان کشور اسلامی به قدرت برسد و بنابراین مواضعی اتخاذ می‌کنند که مغایر و مخالف قوانین بین‌المللی است.

رهبر انقلاب اجازه عقب‌نشینی ایران از مواضع اصولی در موضوع هسته‌ای را نمی‌دهند

ولایتی در پیش‌بینی نتیجه مذاکرات اظهار داشت: پیش‌بینی مذاکرات هسته‌ای کار آسانی نیست اما اصولی که می‌بینیم این است که ایران از تکنولوژی، انرژی هسته‌ای و تحقیق و توسعه دست برنمی‌دارد چرا که این امور تحت نظارت مقام معظم رهبری است و ایشان نیز اجازه نمی‌دهند که ایران در مذاکره از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی کنند و مردم هم همین را می‌خواهند چرا که برای حفظ استقلال و اقتدار بهای سنگینی را پرداخته‌اند و حاضر نیستند آن را از دست بدهند.

ایران از خواست ملت‌ها در کشورهای مسلمان حمایت می‌کند

ولایتی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از نفوذ ایران از عراق تا یمن چیست؟ گفت: ایران از جهت ارتباط اعتقادی که با ملت‌‌ها و دولت‌هایی مانند عراق دارد تا جایی که مورد درخواست آنان باشد و بتواند به آنان کمک می‌کند و کمک ایران متناسب با درخواست آنها صورت می‌گیرد چرا که شاهد بودیم ایران در مبارزه با داعش به عراق کمک کرد و توانست تا حدی از اقدامات آنها جلوگیری کند و گام‌های بلندی برداشتند و غرض این است که ارتباط ایران با کشورهای اسلامی از سطح بالایی برخوردار است، ایران اعتقاد دارد که سرنوشت هر کشور باید به دست مردم آن کشور نوشته شود حتی اگر آن کشور به ما بسیار نزدیک باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: