velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۵۷۷
پ
کد خبر: ۱۰۷۱
تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ - 12 July 2014

خاطره ولایتی از کاخی که معاهده تاریخی ورسای در آن امضاء شد

دکتر علی اکبر ولایتی خاطره ای از سفرش به کشور فرانسه در دورانی که تصدی وزارت امور خارجه را بر عهده داشت، بیان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی اکبر ولایتی، وی از علاقه رولان دوما، وزیر خارجه اسبق فرانسه برای بازدید از بازار و مجلس شورای ملی ایران و نیز تصمیم ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی برای بازدید حجاج مالزی از میدان نقش جهان اصفهان سخن گفت.

خاطره دکتر ولایتی را در ادامه می خوانید:

«در سفر رسمى من به فرانسه، ديدار از «ورساى»(1) را در برنامه گنجانده بودند. آقاى رولان دوما، وزير خارجه وقت، از پاريس تا محل كاخ مرا همراهى كرد. اين كاخ اكنون موزه و براى بازديد مردم آزاد است. آقاى دوما در داخل كاخ تالارى را به من نشان داد كه در آن معاهده تاريخى ورساى در پايان جنگ اول جهانى به امضاى طرفهاى پيروز و شكستخورده رسيده بود.

وقتى او به ايران سفر كرد، به من گفت: «فلانى، زمانى كه نفت در ايران ملى شد، من خبرنگار جوانى بودم و علاقهمند به نهضت ملى و دكتر مصدق. براى تهيه خبر به ايران آمدم و از بازار و مجلس شوراى ملى ديدار كردم كه خاطرات خوبى دارم. مايلم آن خاطرات تجديد شود».

من هم خواسته او را اجابت كردم و با هم به مركز شهر رفتيم. جلو سبزهميدان از اتومبيل پياده شديم. بخشى از مسير بازار بزرگ را طى كرديم و از آنجا به مسجد امام (مسجد شاه سابق) رفتيم، سپس از پلههاى جلوخان مسجد بالا آمديم و فاصله بوذرجمهرى تا بهارستان را با ماشين طى كرديم. او يك بار ديگر پس از قريب 40 سال، از ديدن مجلس شورا، مسجد شهيد مطهرى (سپهسالار) و ميدان بهارستان به وجد آمد.

دكتر ماهاتير محمد، نخستوزير موفق و نوگراى مالزى، در سفر رسمى به ايران، از اصفهان ديدن كرد. در پايان سفر در مذاكره با آقاى هاشمى رفسنجانى گفت :

«تصميم گرفتهام كه پرواز هواپيماهاى حامل حجاج مالزى، در رفتوبرگشت از حج، توقفى در اصفهان داشته باشند تا حاجيان با ديدن ميدان نقش جهان عظمت فرهنگ و تمدن عظيم اسلامى را لمس كنند».

منبع:

کتاب «حرفی از هزاران» (مجموعه مقاله ها، مصاحبه ها، سخنرانى ها،گفت وگوها و خاطرات دکتر علی اکبر ولایتی)، ص 38

پی نوشت:

کاخ ورسای (به فرانسویChâteau de Versailles ) مجموعه کاخ‌هایی در شهر ورسای در نزدیکی پاریس است که به عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته می‌شود.

این کاخ سابقاً در دهکده‌ای به همین نام در نزدیکی پاریس قرار داشت اما امروزه این دهکده و کاخ جزء حومه پاریس محسوب می‌شوند. از سال ۱۶۸۲ تا سال ۱۷۸۹ که به اجبار انقلابیون خانواده سلطنتی به پاریس منتقل شدند، این کاخ محل زندگی و دربار حکومتی شاهان فرانسه بود. معاهده ورسای که به جنگ جهانی اول پایان داد در این کاخ عقد شده‌است.

این کاخ به عنوان یکی از میراث جهانی توسط یونسکو انتخاب شده‌است.


نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
امیر رضاقلی
Iran, Islamic Republic of
21 تير 1393 - 10:48
بسمه تعالی
از خواندن خاطرات جناب دکتر ولایتی در سایت و کتاب حرفی از هزاران، لذت می برم و افتخار می کنم که هنوز کاندیدای اصلح من، دکتر ولایتی هستند. از خداوند منان، برای ایشان طول عمر همراه با عزت و منزلت رفیع تر مسئلت دارم.
محمد دیداری
Iran, Islamic Republic of
27 تير 1393 - 12:20
بسم الله الرحمن الرحیم
ان الله یحب بقاه العلم
با سلام
استاد بزرگوارم من تا کنون تمامی آثار شما در مورد تاریخ ایران را خریداری نموده ام اما کتب ( حرفی از هزاران ) و ( تاریخ علم ) را موفق نگردیده ام . لازم بذکر است اینجانب هر 6 ماه یکبار جهت خرید آثار جدید شما از آبادان به تهران آمده و به انتشارات امیر کبیر می روم اما موفق به خرید این دو کتاب نشدم . تندرست و موفق باشید . پالایشگاه آبادان - اداره آموزش - محمد دیداری
سپیده
Iran, Islamic Republic of
28 شهريور 1393 - 02:55
خاطرات خیلی شیرین و لذتبخشی بود.مرسی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: