velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۴۶۰
پ
کد خبر: ۹۹۹
تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 17 May 2014
ولایتی در دیدار مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه:

همکاری‌های گذشته ایران و فرانسه باید الگویی برای همکاری‌های آینده باشد

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با بیان این که روابط ایران و فرانسه ریشه دار، طولانی و با حداقل فراز و نشیب بوده است، گفت: امیدواریم همکاری های دو کشور الگویی برای همکاری های موجود و آینده باشد.

به گزارش ایرنا، «علی اکبر ولایتی» عصر شنبه در دیدار «ژان فرانسوا ژیرو» مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: سفر این مقام فرانسوی به تهران برای همکاری دوجانبه، منطقه ای و بین المللی نتیجه بخش باشد.

وی ادامه داد: تا جایی که من به خاطر می آورم ایران و فرانسه همکاری های خوب بین المللی داشته اند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بنده در دوران مسوولیتم در وزارت امور خارجه با وزیران امور خارجه و سیاستمداران فرانسه ارتباط زیادی داشتم به ویژه در زمینه مساله لبنان همکاری ما خوب و سازنده بود.

ولایتی خاطرنشان کرد: تهران و پاریس همکاری خوبی در سال 1996 در پایان دادن به بحران 16 روزه لبنان داشتند.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک ملاقاتی با وی داشتم که این دیدار به میزبانی شیراک در کاخ الیزه با موضوع بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

وی با بیان این که این دیدار منجر به نتایج خوبی شد، تصریح کرد: در این دیدار که ایران پرچمدار همکاری بین المللی جهان اسلام و اروپا با میزبانی دولت فرانسه بود به پایان یافتن قتل عام مسلمان در بوسنی و هرزگوین منجر شد.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل اظهار امیدواری کرد که همکاری های ایران و فرانسه الگویی برای همکاری های موجود و آینده باشد.

هدف فرانسه در مذاکرات ایران و 1+5 رسیدن به یک توافق محکم و ماندگار است

مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار گفت: ما امیدواریم در پایان مذاکرات هسته ای ایران بتواند جایگاه قبلی خود را کسب کند.

ژان فرانسوا ژیرو افزود: ما در مذاکرات تنها یک هدف داریم و آن رسیدن به یک توافق محکم، با دوام و ماندگار است.

وی به برنامه اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این برنامه راهی ترسیم شد که طرفین بتوانند بر مبنای آن گام بردارند و یک راه قابل قبولی برای رسیدن به صلح جهانی باشد.

مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه همچنین گفت: البته من مسوول مذاکره هسته ای با جمهوری اسلامی ایران نیستم و سفر من به تهران به دلیل بررسی مسایل منطقه به ویژه سه پرونده عراق، لبنان و سوریه است که تصور می کنم دو کشور ایران و فرانسه در آن نقش داشته باشند.

ژیرو ادامه داد: در چارچوب این سه پرونده آنچه مسرت بخش است از سر گرفتن روابط ایران و عربستان سعودی است که این کشورها دو بازیگر مهم منطقه هستند و روابط قدیمی و محکمی با فرانسه دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها