velayati.ir

تعداد بازدید: ۷۸۸۶
پ
کد خبر: ۹۹۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 12 May 2014

روایت حق شناس از انتقاد ولایتی به دیپلماسی هسته ای دولت نهم

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) برای بررسی و تحلیل گفت و گوهای هسته ای پیش رو و دلایل برخی مخالفت ها در داخل، با محمدجواد حق شناس، رییس جبهه اصلاح طلبان، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاد دانشگاه به گفت و گو نشست.

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده «اعتمادملی» در بخشی از این گفتگو اظهار کرد:

«در اوایل دولت احمدی نژاد که گروه مذاکره کننده انتخاب شدند و تیم جدید جایگزین روحانی شده بود، «علی اکبر ولایتی» به عنوان مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، در اظهارنظری تاکید کردند که گروه مذاکره کننده باید تقویت شود. این جمله ولایتی را بنده تیتر نخست روزنامه کردم. آقای ولایتی 16 سال وزیر امور خارجه، 16 سال سابقه مشاور رهبری، پیشنهاد شده برای نخست وزیری (در سال 60) است و از لحاظ طبقه بندی جناح های سیاسی نیز در گروه اصلاح طلب جا نمی گیرد. با وجود این، بعد از این که صحبت ولایتی به عنوان تیتر روزنامه چاپ و انتشار یافت از سوی شورای عالی امنیت ملی به ما تذکر داده شد که شما حق تضعیف گروه مذاکره کننده را ندارید. من در این ارتباط نامه یی نوشتم که این سخنان از من یا یک کارشناس عادی و حتی از شخص طراز اول اصلاح طلب نیز نیست؛ این سخن ولایتی است. جالب آن است که تنها ولایتی تاکید کرده بود که لازم است تیم گفت و گو کننده تقویت شود و در مورد مسایل جانبی نیز چیزی نگفته بود. اما امروز می بینیم که در یک مکانی که توسط نهادهایی خاص نگهداری می شود تعدادی افراد تجمع می کنند و بر توافقنامه ی هسته یی، نام توافقنامه ی ضعیف می گذارند. »

حق شناس در پاسخ به این سوال که «آن چنان که از نوشته های اعتراضی دلواپسان برداشت می شد این بود که برخی از این مخالفان، توافق هسته ای را سبب از بین رفتن استقلال ایران می دانند. آیا چنین برداشتی صحیح است؟» گفت:

«زمانی که ولایتی نقد می کرد و می گفت که تیم مذاکره کننده باید قوی باشد، چه انگیزه ای داشت؟ مگر انگیزه اش این بود که این گروه خیانت می کند و استقلال کشور را به خطر می اندازد؟! آیا دلسوزی ولایتی نسبت به فرد غیرسرشناسی که در همایش دلواپسان شرکت کرده، کم تر است؟ آن زمان حتی ولایتی اجازه نداشت به نقد اوضاع بپردازد.

بنده به این سیاست دوگانه اعتراض می کنم. من به عنوان فردی اصلاح طلب، از برگزاری همایش ها و اظهارنظرهای انتقادی استقبال می کنم؛ اما مخالف برگزاری چنین همایش هایی در این مکان هستم. به عنوان مثال، جبهه پایداری می تواند در موسسه امام خمینی (ره) قم که وابسته به آیت الله «محمدتقی مصباح یزدی» است به چنین فعالیت هایی اقدام کند که هیچ اشکالی ندارد. ..»

برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها