velayati.ir

تعداد بازدید: ۹۹۷۵
پ
کد خبر: ۹۸۵
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 08 May 2014
گزارش ایبنا از رونمایی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»

ولایتی: کتاب جورج سارتن، انگیزه‌ای برای نگارش «تاریخ علم» شد

دکتر علی‌اکبر ولایتی، درباره انگیزه نگارش کتاب 8 جلدی «تاریخ علم» گفت: کتاب «تاریخ علم» جورج سارتن از سوی دکترغلامحسین سعدی افشار ترجمه شد و اشاره گذرای این نویسنده به دانشمندان و اندیشمندان ایران و جهان اسلام در این کتاب ما را متوجه ضرورت تدوین کتابی برای معرفی دانشمندان ایران و جهان اسلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دکتر علی اکبر ولایتی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتشارات علمی و فرهنگی گفت: وقتی کتاب «تاریخ علم» جورج سارتن از سوی دکتر سعدی افشار ترجمه شد متوجه شدیم در این کتاب بیش از حد نسبت به معرفی دانشمندان ایران و جهان اسلام کم لطفی شده و در شرح حال این اندیشمندان و عالمان در صفحات کتاب به طور گذرا اشاره شده است.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل با همکاری تعدادی از دوستان از جمله دکتر حسن بلخاری و هومن عباس‌پور در کمیته فرهنگ و تمدن شورای انقلاب فرهنگی به فکر افتادیم مجموعه‌ای با نام تاریخ علم تدوین و نوشته شود. البته این مجموعه 8 جلدی «تاریخ علم» همه تاریخ علم، تمدن و فرهنگ نیست و بیشتر به عالمان و دانشمندان در حوزه علوم دقیقه و تجربی تاکید دارد. در کتاب‌هایی که غربی‌ها نیز نوشته‌اند بیشتر از این حوزه تالیف شده است.

رییس کمیته فرهنگ و تمدن شورای انقلاب فرهنگی درباره آثار زکریای رازی بیان کرد: در کتاب 1300 نفر از ریاضی‌دانان و پزشکان با آثارشان در این مجموعه آورده شده است اما تنها تالیفات تاریخ پزشکی به 14 هزار تالیف می‌رسد و در این میان فقط کتاب‌های زکریای رازی 18 عنوان را شامل می‌شود که این رقم در تصحیحاتی که ابوریحان بیرونی بر کتاب‌های رازی انجام داده، آورده شده است.


مجموعه «تاریخ علم» برای شرح حال دانشمندان ایران و اسلام ناکافی است

ولایتی با اشاره به تعریف و تمجید نویسندگان معتبر غربی از کتاب «قانون» ابن سینا گفت: کتاب قانون شیخ الرییس انجیل پزشکی است که یکی از محققان غربی این اصطلاح را به کتاب ابن سینا داده است. با این همه تعریف، تمجید و اعتراف به بزرگی این پزشک دانشمند، باز هم در کتاب «تاریخ علم» نسبت به دانشمندان ایران ادای دین نشده است.

وی با ناکافی دانستن مجموعه «تاریخ علم» در شناساندن اندیشمندان ایران و جهان اسلام عنوان کرد: در این کتاب اگر علم، فرهنگ، حکمت و ادب را بخواهیم به صورت کامل منتشر کنیم باید ده‌ها جلد دانشنامه و تاریخ علم منتشر کنیم؛ با این حال امیدواریم که این مجموعه 8 جلدی مورد مطالعه اندیشمندان و علاقه‌مندان ‌قرار گیرد و اشکالات کتاب را یادآوری کنند تا در جلدهای بعدی رفع شود.

مجموعه 8 جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» اثر دکتر علی‌اکبر ولایتی در غرفه انتشارات علمی فرهنگی در هفتمین روز بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارشنبه (17 اردیبهشت) با حضور دکتر عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، دکتر علی زارعی‌نجفدری، مدیر انتشارات علمی فرهنگی و دکتر حسن بلخاری و هومن عباس‌پور رونمایی شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها