velayati.ir

تعداد بازدید: ۹۱۴۷
پ
کد خبر: ۹۷۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 05 May 2014
در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران صورت گرفت

تقدیر وزیر راه از تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه معماری اسلامی

جلسه 160 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز شنبه به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه که به بررسی موضوع «معماری اسلامی ـ ایرانی» اختصاص داشت، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشت.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع «معماری اسلامی ـ ایرانی» گفت: معماری و شهرسازی یکی از اصلی‌ترین نمودهای سبک زندگی در هر جامعه است.

وی افزود: متأسفانه وضعیت فعلی معماری و شهرسازی در کشور مطلوب نیست و ما در وزارت راه و شهرسازی اصرار داریم تا این روند را بهبود ببخشیم.

دکتر آخوندی ادامه داد: شاید در طول دوره 4 ساله وزارت یک وزیر کار به نتیجه نرسد، اما می‌توان در همین مدت بنیان یک حرکت را ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: متأسفانه از اواخر دهه 1360 بی قانونی در ساخت و ساز شهری همه‌گیر شد و این بی قانونی کار را به اینجا کشانیده است.

وی افزود: بنده حس می‌کنم که هنوز جامعه علمی و فرهنگی اهمیت موضوع معماری را درک نکرده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ کشور یک محیط مناسب برای انواع ناهنجاری‌های فرهنگی را ایجاد کرده است و رفع این معضل یک عزم ملی را می‌طلبد.

دکتر آخوندی در پایان نیز گفت: در شهرهای بزرگ نیز مشکل فروپاشی مرکز شهر که هسته اصیل و نمایانگر هویت آن شهر است، ما را رنج می‌دهد و در این شهرها به ویژه در تهران باید برای جلوگیری از این روند فکری شود.

بعد از سخنان وزیر راه و شهرسازی اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: تدوین مبانی علمی و ادبیات مناسب برای احیای معماری و شهرسازی اسلامی، طراحی یک جایزه ملی و بین‌المللی معماری اسلامی ـ ایرانی، توجه به تفاوت اقلیم‌های طبیعی در کشور برای ساخت و ساز، تأسیس یک نهاد مسئول و دارای اختیارات لازم برای مدیریت فرابخشی شهرسازی و معماری، توجه به نقش معماری در نمایش هویت اجتماعی، تهیه اطلس ساخت و ساز در کشور، دقت در تغییرات صورت گرفته در معماری شهری کشور و تأثیر این تغییرات سبک زندگی و برنامه‌ریزی برای ارتباط با فعالان بخش ساخت و ساز در کشور برای بهبود وضع فعلی.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسن
Iran, Islamic Republic of
08 خرداد 1393 - 00:41
با سلام ، امیدورام نظراتی که در پایان گزارش بالا آمده است هر چه زودتر جنبه عملی و کاربردی به خود بگیرد تا بسیاری از مشکلات در زمینه مسکن و ابعاد اجتماعی ، امنیتی،هویتی و روحی سطح جامعه مرتفع گردد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها