velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۱۱۹۳
پ
کد خبر: ۹۵۹
تاریخ انتشار: شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 26 April 2014
دکتر ولایتی در اصفهان:

ایران از نظر فرهنگی هیچگاه دچار گسست نشده است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مکتب فلسفی و آثار فرهنگی اصفهان گفت: فشرده فرهنگ قرآن، فلسفه و عرفان را در اصفهان می‌بینیم.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی روز پنج‌شنبه در باغ چهل ستون اصفهان با بیان این که این شهر نمادی برجسته از فرهنگ غیر گسسته تاریخ چند هزار ساله ایران است، اظهار کرد: ممکن است ایران از نظر سیاسی در طول تاریخ دچار گسست‌هایی شده باشد ولی از نظر فرهنگی هیچگاه دچار گسست نشده و پایدار مانده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر نقش دانشمندان در حفظ هویت ایرانی افزود: ایران مغلوب مغول‌ها شد، ولی مغول‌ها را مغلوب فرهنگ خود کرد و خواجه رشیدالدین فضل الله و دیگران در زنده نگاه داشتن فرهنگ ایرانی نقش به سزایی داشتند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل پایداری شهرها نام آنها است. اصفهان از شهرهایی است که از زمان قدیم و پیش از میلاد یعنی در کتاب‌های بطلمیوس نام آن آمده و این نشان از اصالت تاریخی و ویژگی‌های خاص این شهر دارد.

ولایتی با اشاره به آثار مورخین در ریشه‌یابی نام اصفهان اظهار کرد: "ابن کثیر" نام اصفهان را از سپاهان دانسته یعنی مکانی که سپاهیان در آن جمع می‌شدند. همچنین "لرد کرزن" نیز اصفهان را از لغات دربار ساسانیان دانسته و بطلمیوس نام اصفهان را از اسپندانه یعنی محل تربیت اسب می‌دانسته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر اصالت تاریخی و قدمت اصفهان افزود: اسناد تاریخی همچون هرودوت و بطلمیوس نشانگر قدمت 2500 ساله نام اصفهان است.

وی به ویژگی‌های فرهنگی اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مکاتب شعری در ایران مکتب اصفهان است. علاوه بر این پایه گذاران سبک عراقی و سبک بازگشت ادبی نیز شاعران اصفهانی بودند.

ولایتی به شاهکارهای معماری اصفهان نیز پرداخت و اضافه کرد: اگر چهار اثر هنری معماری را در جهان اسلام جستجو کنیم در کنار کاخ "الحمرا" در آندلس، "تاج محل" در هند و مسجد "سلطان احمد" در ترکیه باید میدان نقش جهان را قرار داد.

وی با برشمردن ویژگی‌های هنری و منحصر به فرد میدان نقش جهان تصریح کرد: افرادی همچون "پترو دلا واله" میدان نقش جهان را از بزرگترین و زیباترین بناهای جهان دانسته‌اند. این مجموعه که توسط شاه عباس صفوی ساخته شده یک شهرسازی نمونه و شاهکاری در معماری اسلامی است.

وی به دقتی که سازندگان نقش جهان در ساخت آن به کار برده‌اند پرداخت و اظهار کرد: بهترین نسبت طول و عرض در ساخت مستطیل نقش جهان به کار رفته است.

ولایتی افزود: در ساخت میدان نقش جهان نیمی از آن نشانگر دنیا است که در سویی کاخ و بازار قرار دارد و نیم و سویی دیگر نشان از آخرت است که مساجد ساخته شده‌اند. علاوه بر این مساجد نیز با دقت فراوان ساخته شده‌اند. یک مسجد برای همه است که مناره دارد و موذن بر آن اذان می‌گوید و دیگری مناره ندارد به این دلیل که ویژه خواص است و همه نباید به آن ورود کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ظرافت‌هایی که در ساخت مساجد به ویژه در نور و صدا به کار رفته است، ادامه داد: شهرسازی به این زیبایی با این دقت و مهندسی را در هیچ کجای دنیا نمی‌شناسم.

ولایتی از مکاتب فلسفی اسلامی نام برد و گفت: پس از مکاتب سینوی، اشراق، شیراز و... این اصفهان بود که فلسفه را در خود پرورش داد که میرداماد بنیان گذار آن و ملاصدرا شکل تکامل یافته این تفکر است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک به نقش تشیع در تفکر فلاسفه مکتب اصفهان پرداخت و افزود: تشیع به این فیلسوفان کمک کرد. این فیلسوفان قرآن، عرفان، کلام و فلسفه را تلفیق کردند و فلسفه را تکامل دادند. بنابراین فشرده همه فرهنگ قرآن، فلسفه و عرفان را در اصفهان می‌بینیم.

وی با اشاره به رشادت‌های فرماندهان و شهدای اصفهان در دفاع مقدس نیز اظهار کرد: فرماندهان و شهدا در برابر همه دنیا می‌جنگیدند زیرا کشورهای زیادی از غرب و شرق و همچنین بعضی کشورهای عربی به صدام کمک می‌کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها