velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۱۸۰۰
پ
کد خبر: ۹۴۴
تاریخ انتشار: يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - 20 April 2014
ولایتی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران:

پایگاهی برای نشر کتب در بیروت و لندن ایجاد شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شهرهایی مانند بیروت و لندن که در حوزه فرهنگ عربی و غربی دارای مرکزیت هستند باید پایگاهی برای نشر و انتشار کتب به زبان های عربی و انگلیسی ایجاد شود.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اکبر ولایتی در جلسه 159 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در موضوع نشر و انتشار کتاب در سطح بین الملل باید ظرفیت ناشران خارجی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: موضوع کتاب در دیپلماسی فرهنگی مورد توجه است و بسیاری از سفارتخانه های کشورهای غربی در اقصا نقاط جهان این موضوع را با جدیت دنبال می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجهات رهبر معظم انقلاب«مدظله العالی» و عنایتی که معظم له به موضوع کتاب و کتابخوانی دارند، می تواند یک ظرفیت مناسب برای جهش در این بخش باشد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از «وضعیت انتشار کتاب در کشور» ارائه شد.

هدف از ارائه این گزارش، تبیین وضعیت انتشار و توزیع کتاب در کشور و نحوه انعکاس موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در این حوزه است.

در این گزارش به موارد ذیل اشاره شده است: توجه به تولید کتاب به عنوان اصلی ترین رکن بخش فرهنگ، نقش نگارش کتاب در گسترش و بسط تمدن اسلام و ایران، سنجش وضعیت مطالعه با متغیرهای علمی جهت ارائه یک آمار علمی برای روشن شدن وضعیت مطالعه در کشور، نگاه مناسب به نشر الکترونیک و تدوین یک سند بالادستی در این بخش، تشکیل یک بانک اطلاعاتی به روز در مورد وضعیت نشر در کشور و توجه جدی به موضوع اقتصاد نشر.

پس از این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: ترجمه معکوس و نیاز به ساماندهی این بخش، موضوع مالکیت معنوی به عنوان پیش زمینه ورود به بازار بین المللی نشر، گسترش مطالعه مفید و هدفمند در میان همه اقشار جامعه، راه اندازی یک پایگاه استنادی کتب علمی و دانشگاهی، جریان سازی در راستای تولید و نگارش کتب فاخر، و نقش کتاب در دیپلماسی فرهنگی.

در ادامه این جلسه گزارشی از روند برگزاری همایش «سفرنامه ناصرخسرو» نیز ارائه شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: