velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۴۷۵۴
پ
کد خبر: ۹۲۵
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - 11 March 2014
رئیس مجلس در همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی:

قدرتهای بزرگ، قدرت پیش بینی حوادث را ندارند

همایش بین المللی دو روزه نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی صبح امروز با حضور جمعی از مقامات عالی کشوری و لشکری و نخبگان، اندیشمندان و رهبران جهان اسلام در سالن همایش های صدا و سیما آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی صبح امروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری همایش، ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق و عضو شورای عالی بیداری اسلامی، ابراهیم حسن بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.

از دیگر حاضران در این همایش دو روزه رهبران و اندیشمندان جهان اسلام از 32 کشور جهان هستند.

لاریجانی : قدرت های بزرگ، قدرت پیش بینی حوادث را ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظهور و تکثر قدرت ها یک واقعیت صحنه موجود بین المللی است گفت : قدرت های بزرگ قدرت پیش بینی حوادت را ندارند .

علی لاریجانی در مراسم گشایش " همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی " اظهار داشت : انقلاب مصر برای قدرت های بزرک قابل پیش بینی نبود و برای همین بود که آمریکایی ها ظرف سه هفته سه موضع گیری متفاوت داشتند .

وی با تاکید بر اینکه تقسیم بندی قدرت در جهان در حال تغییر است ، تحولات کشورهای تونس ، عراق و افغانستان را از دیگر تحولاتی بیان کرد که قابل پیش بینی نبود .لاریجانی گفت: بی فکری و بی تدبیری در اداره کشورها، دنیاطلبی، عدم مرزبندی شفاف و سطحی نگری به آینده از مشکلات درونی جهان اسلام است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادمه سخنان خود در همایش بین المللی نقش دنیاس اسلام در هندسه قدرت جهانی ، تصریح کرد : علاوه بر مشکلات خارجی که دنیای اسلام با آن مواجه است چهار مشکل درونی شامل بی فکری و بی علی لاریجانی تاکید کرد : جهان اسلام نباید مشکلات درونی خود را فراموش کند و انتظار نداشته باشد که مستکبران با راه آینده مسلمانان دشمنی نکنند.

وی یکی از مشکلات درونی مسلمانان را بی فکری و بی تدبیری در اداره کشورها خواند و گفت: آیا واقعا از منابع نفتی کشورها استفاده درست می شود و آیا اگر چیزی از دیگران می گیریم ضعف هایش را هم می شناسیم؟

لاریجانی به مشکل دیگر برخی کشورهای اسلامی که دنیاطلبی است اشاره کرد و افزود: راحت اندیشی در کاخ ها فرصت شکل گیری مجاهدت را نمی دهد.

وی گفت: سید جمال الدین اسدآبادی تلاش می کرد قدرت های آن زمان، خود را همگرا کنند اما در این موضوع توفیق نیافت و می گفت اگر عمر خود را صرف روشنگری توده ها می کردم موفق تر بودم چراکه سران کشورهای اسلامی به این سادگی زندگی راحت خود را رها نمی کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) این راه را به درستی فهمیده اند، گفت: ایشان حرکت آینده مسلمانان را بر بیداری توده ها قرار دادند.

وی عدم مرزبندی شفاف را از دیگر مشکلات داخلی کشورهای اسلامی خواند و افزود: آنها به جای اینکه با استکبار مرزبندی کنند مرزبندی های خود را به سمت داخل شیفت می دهند.

لاریجانی گفت: جریان تکفیری همه ریشه هایش به سبب نفهمی در برخی جریان های داخلی و تحریک های بیرونی است.

وی افزود: آنها به جای تمرکز انرژی شان به سمت آمریکا و صهیونیسم در درون دچار سایش شده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی چهارمین مشکل درونی کشورهای اسلامی را سطحی نگری درخصوص آینده خواند و گفت: غالب این سیاستمداران روزمره فکر می کنند و لذا نمی توانند شرایط آینده را پیش بینی کنند.

لاریجانی افزود: ما باید علاوه بر نقاط قوت بر مشکلات داخلی خود فائق آییم و باید همگرایی میان نمایندگان ملل و نخبگان ایجاد شود.

وی گفت: در این باره مسئولیت تاریخی مهمی داریم و باید از ضعف حریف بهترین استفاده ها را کرد.

لاریجانی برگزاری این نشست ها را برای همگرایی و وصل شدن افکار مهم خواند و افزود: راهبرد جمهوری اسلامی این است که با کشورهای همسایه ارتباط سیاسی و اقتصادی خوبی داشته باشیم اما یکی از رهبران منطقه روزی می گفت که از منافع ارتباط با ایران کاملا اطمینان دارد اما کشورش به این سبب تحت فشار است و از ما می خواست که روابط مان پنهانی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی گفت: شرایط جدید ، دموکراسی و آزاد شدن ملتها را نوید می دهد و در پس هر کدام از این فرایند ها علی العموم، شرایط دموکراتیک تری را می بینیم.

علی لاریجانی با اشاره به وضع فعلی جهان معاصر و شرایط امت اسلامی گفت: با شرایط حساس و قابل تاملی روبرو هستیم و دولتها وضع متغیری پیدا کرده اند و وضع قدرت ها در حالت ایستایی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ، سیاسی شدن جوامع و فعال شدن جریان های سیاسی در جوامع اسلامی را قابل توجه خواند و دراین خصوص به برخی پیش بینی های برژینسکی اشاره کرد.

وی گفت: جایگاه عنصر شورآفرین و حماسه گر و نقش آن در کشورهای اسلامی امری مهم است و حالت خمودگی و خواب آلودگی در حال رخت بربستن است و عنصر بیداری و شورآفرینی جلوه گری می کند .

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این وضع را در فلسطین می یابیم که چگونه گروههای نقش آفرین با شورآفرینی و جهادگری به خواسته هایشان رسیدند و هم اکنون گروههایی که سازکار هستند در فلسطین حاشیه نشین شده اند .

وی جریان مقاومت و حزب الله در لبنان را شورآفرین خواند و گفت : در سوریه هم نیروهای مقاومت موجب نقش آفرینی شده اند.

لاریجانی افزود : این عنصر شور‌آفرینی موضوع مهمی است که در معادلات قدرت نقش آفرینی می کند البته این موضوع جنس بدلی هم دارد که جایگاه مجاهد را تهدید کرده است .

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: خارج از تبلیغاتی که در دنیا فشار خود را بر افکار عمومی ایجاد می کند و می خواهد الگویی را به جوامع مختلف تحمیل کند شاهد نقایص درونی در ساختار دموکراتیک غربی هستیم و این کاستی ها امروز نوعی شرایط بی حسی را برآنها تحمیل کرده است و آنها در تبلیغات رسانه ای شان می خواهند این نقص را بپوشانند .

لاریجانی افزود: ساختار کشورهای غربی که از درون مدرنیته شکل گرفته دچار نقایص زیر بنایی است .

قرار است تا ظهر امروز سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلی عراق ، رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ، سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و محسن اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه سخنرانی کنند.

در نوبت عصر امروز نیز صاحبنظران داخلی و خارجی جهان اسلام مقالات خود را ارائه می کنند.

در جلسه فردا نیز شش نشست تخصصی برگزار می شود که عناوین این نشست ها به این شرح است :

  1.  شناخت ظرفیت های راهبردی دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی
  2.  الگوها و نظریه های تحول هندسه قدرت جهانی
  3.  دستاوردهای جهاد علمی در شکل گیری هندسه قدرت
  4.  چالش ها و آسیب های دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی
  5.  مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی
  6.  آینده پژوهی انگاره های اجتماعی تحول هندسه قدرت جهانی در سطح ملی ، منطقه ای و بین المللی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: