velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۳۱۳۸
پ
کد خبر: ۹۱۴
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - 09 March 2014
ولایتی پس از دیدار با اشتون:

اشتون درباره تخلف اعضای 1+5 محافظه کاری نکند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: از خانم اشتون توقع داریم هر کدام از اعضا خلاف توافقنامه اقدامی انجام داد از معترضین باشد و محافظه کاری نکند.

به گزارش مهر، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل بعد از ظهر امروز پس از دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در این باره که توقع ایران از کاترین اشتون به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات ایران و 1+5 در موارد نقض توافق ژنو به ویژه از سوی آمریکاییها چیست بیان کرد: ما ایشان را مسئول طرف مقابل می دانیم هر گاه هر کدام از اعضا خلاف توافق نامه ای که در مذاکرات صورت می گیرد عمل کردند ایشان باید از معترضین باشد.

وی افزود: موقعی که امریکاییها خلاف توافق ژنو عمل کردند آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که این اقدام خلاف مقررات است این توقع را از خانم اشتون نیز داشتیم که چنین موضع گیریهایی کنند و محافظه کاری نکنند.

علی اکبر ولایتی درباره مذاکرات صورت گرفته با کاترین اشتون گفت: در گفتگوهایم با خانم اشتون موضوع مذاکرات هسته ای مطرح شد و بنده در این باره که ایران بر روی حقوق هسته ای خود در چارچوب ان پی تی مصمم است و اینکه به هیچ وجه از این حق خود عقب نشینی نخواهد کرد تاکید داشتم.

وی افزود: در عین حال بیان کردم که ایران در ادامه مذاکرات تاکید دارد و حتما باید آنچه در مذاکرات توافق می شود انجام شده و به کشورهایی مانند آمریکا اجازه داده نشود که بعد از انجام مذاکرات اقداماتی کنند که خلاف فضای به وجود آمده در مذاکرات است.

ولایتی اظهار داشت: نمونه این موارد سخنان جان کری و سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا علیه ایران بود اقدامات آمریکاییها قابل قبول نیست خلاف توافق ژنو است و یک مانع بر سر راه دستیابی به یک توافق بین المللی بین ایران و 1+5است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به اینکه آمریکاییها باعث نقض توافق شده و صحبتهایی کردند که خلاف توافق ژنو بوده اظهار داشت: اضافه کردن تحریمها و استفاده از کلمات تند بر علیه و خصومتها علیه ایران اقداماتی است که به خانم اشتون نیز متذکر شدیم مانع از انجام ماموریت ایشان می شود.

وی افزود: همچنین خانم اشتون دیدگاهش را راجع به تحولات اوکراین بیان کرد به نظر من اشتباه محاسبه در رابطه با اوکراین از سوی غربیها صورت گرفته است و آنها فکر نمی کردند که واکنش روسیه در ارتباط با اوکراین به این شدت باشد در حال حاضر با وضعیتی مواجهند که به نفع اوکراین نیست و اختلاف دیدگاه بین اروپا و روسیه وجود دارد.

وی با بیان اینکه لحن امریکاییها ملایم تر شده است تصریح کرد: آنها در اوکراین اشتباه محاسباتی داشتند زیاده خواهی آمریکا و کشورهای غربی باعث ناآرامی در اوکراین شده است ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران خواستار آن هستیم که طرفین فارغ از هر نوع تنشی مذاکره کرده و مشکلات را حل کند.

وی درباره سفرهیاتهای اروپایی به ایران و مخالفت آمریکاییها نشان کرد: به نظر می رسد آنطور که سایر کشورها به غیر از آمریکاییها از تحولات جدید که در منطقه افتاده استقبال کردند و از توسعه همکاری با ایران بسیار راضی بودند.

ولایتی گفت: ایران تحت تحریمها قرار نمی گیرد آنها خودشان متوجه شدند که از منافع رابطه با ایران بی جهت محروم شده اند. و حتی پس از مذاکراتی که رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور فرانسه داشت تا مانع از توسعه اقتصادی این کشور با ایران شود رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه مشترک با اوباما گفت که نمی توانیم به شرکتهای خصوصی خود دستور بدهیم با ایران رابطه نداشته باشند.

ولایتی ادامه داد: سفرهای اروپاییها به ایران یک نوع جدا شدن دیدگاههای اروپاییها از امریکاییها در بر داشتن گامهایی به سمت ایران است با توجه به اینکه آنها در سوریه و نشست ژنو 2 نیز شکست خوردند متوجه شدند که نمی توانند بدون ایران با مشکلات منطقه برخورد کنند به همین دلیل نسبت به توسعه روابط با ایران اقبال نشان داده و عملا نهی امریکاییها موثر واقع نشد.

مشاور مقام معظم رهبری در این باره که آیا اشتون درباره اقدامات آمریکاییها اظهار نظری داشت بیان کرد: ایشان راجع به تلاشهای خود و اینکه نسبت به آینده خوشبین است اظهاراتی داشت اما در این باره که آمریکاییها کارشکنی می کنند پاسخی نداشت و بر ادامه مذاکرات تاکید داشت.

وی در پاسخ به سوالی دیگری در این باره که سفر اشتون به ایران که در گذشته گفته شده بود در راستای جدی بودن ایران در مذاکرات است ممکن است که دیدگاهی را ایجاد کند که ایران آن طور که تصور می شد در مذاکرات جدی نیست اظهار داشت: اشتون ایرانیها را در مذاکرات جدی یافته و همین اینکه می داند ایرانیها مصمم به حفاظت از حقوق هسته ای خود هستند. در حقیقت یک نوع تاکید بر موضع گیری مذاکره کنندگان از یک سو و جدیت در مذاکره از سوی دیگر وجود دارد.

ولایتی همچنین در باره گفتگوهای صورت گرفته اظهار داشت: ما راجع به مذاکرات هسته ای و همچنین رابطه ایران و اروپا و مسائل منطقه مانند سوریه و اینکه در سوریه معلوم شد که کار تشویق تروریستها و اعزام آنها به از کشورهای مختلف به داخل سوریه مشکل را حل نمی کند و دولت سوریه مصمم به حل مشکل است و هر کس در انتخابات این کشور پیروز شد باید تشکیل دولت دهد.

ولایتی گفت: اروپا اگر می خواهد کاری انجام دهد باید با کشورهایی که تروریستها را وارد سوریه می کنند مقابله کند.

وی ادامه داد: در مورد تحریمها نیز صحبت شد که باید کار متوازنی صورت گیرد از یک سو ایران به مذاکرات ادامه دهد و پایبندی خود را اعلام کند و از سوی دیگر تحریمها با پایبندی به مقررات بر داشته شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: