velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۱۱۰۰
پ
کد خبر: ۸۹۹
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - 02 March 2014
ولایتی در نشست خبری مطرح کرد

دعوت از کشورهای اسلامی برای شرکت در اجلاس تهران

مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب می‌گوید: از همه کشورهای اسلامی و کشورهایی از حوزه بالکان، قاره آمریکا، کانادا، آمریکای لاتین برای شرکت همایش بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی در تهران دعوت کرده‌ایم.

به گزارش تسنیم، علی اکبر ولایتی رئیس شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی و مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب صبح امروز در نشست خبری که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، به تشریح برنامه‌های این همایش بین‌المللی پرداخت و با بیان اینکه 19 اسفند شورای عالی بیداری اسلامی به ریاست ابراهیم جعفری نخست وزیر اسبق عراق و با شرکت بیش از 60 نفر از بزرگان جهان اسلام برگزار می‌شود، گفت: این افراد از نقش‌آفرینان بیداری اسلامی و سایر نقاط جهان هستند از این رو ما با آنها جلسه یک روزه‌ای را خواهیم داشت.

وی، شورای عالی بیداری اسلامی را هسته تصمیم‌گیر درباره اجلاس‌های عمومی، صنفی و منطقه‌ای بیداری اسلامی دانست و با بیان اینکه این شورا در اولین اجلاس یعنی در سال 1390 تشکیل شد، اظهار داشت: در این شورا کسانی که اطلاعاتی از سراسر جهان اسلام دارند، شرکت می‌کنند و در تصمیم‌گیری‌های جهانی و جهان اسلام مشارکت و درباره شرایط موجود و طراحی برای آینده بحث و بررسی خواهند کرد.

ولایتی خاطرنشان کرد: براساس تصمیم شورای عالی بیداری اسلامی، اجلاس چندگانه صنوف مختلف از جمله جوانان، زنان، اساتید و شعرا در تهران برگزار شد و ما در روز نوزدهم شاهد تشکیل شورای عالی بیداری اسلامی به ریاست ابراهیم جعفری در تهران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در روزهای 20 و 21 اسفند همایش بین‌المللی نقش جهان اسلامی در هندسه قدرت جهانی برگزار خواهد شد، افزود: کار جدیدی صورت گرفته است و فکر اولیه هم توسط حسن‌بیگی و همکاران وی در دانشگاه عالی دفاعی صورت گرفته است. ضمن اینکه بیش از یکصد دانشگاه و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در این همایش مشارکت و مقدمات کار فراهم شده است و ما در تاریخ 20 و 21 اسفند این همایش دو روزه را برگزار خواهیم کرد.

ولایتی از حضور اعضای شورای عالی بیداری اسلامی در این همایش دو روزه خبر داد و اضافه کرد: این همایش جنبه بین‌المللی دارد و مقالاتی ارسال شده که مورد بررسی هم قرار گرفته و عرضه خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی، با همایش‌های دیگر بیداری اسلامی چه تفاوتی دارد؟ اظهار داشت: هر دو به لحاظ محتوا باید همجنس باشند ضمن اینکه ما از سراسر جهان اسلام، اشخاص صاحب‌نظر و پیشتازی را در امر مبارزات اسلامی داریم که با ما مشارکت می‌کنند لذا باید به نتایج علمی برسیم.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی به اهداف بیداری اسلامی در کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: کشورها با بیداری اسلامی می‌خواهند خود را از غیر استعمار و استکبار نجات دهند و ارزش‌های اسلامی را ترویج کنند و باید بر وحدت و ساماندهی امت اسلامی هم تاکید کرد.

ولایتی در ادامه تصریح کرد: جهان دو قطبی در حال شکل‌گیری است و هنوز شکل خود را پیدا نکرده است و بعد از فروپاشی شوروی، آمریکا به دنبال دنیای یک قطبی بود و چین حق عضویت دائم در شورای امنیت را دنبال می‌کرد. بنابراین، کشورهای اسلامی به دنبال این هستند که به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در هندسه جهانی مشارکت کنند. به همین جهت مقدمات آن توسط ملت‌ها فراهم شده است.

وی تاکید کرد: در مصر، امروز قدرت‌ها در نقطه مقابل ناشی از بیداری اسلامی سربرآوردند اما مسلمانان ساکت ننشستند و در حال تلاش برای بازیابی اهداف مهم از جمله از بین بردن سایه استکبار و ترویج ارزش‌های اسلامی حرکت می‌کنند.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر ایجاد وحدت در کشورهای منطقه تاکید کرده است، افزود: پس از شکل‌گیری بیداری اسلامی، ایران اجلاس‌های بیداری اسلامی را تشکیل داد و برگزاری این همایش همجنس و مکمل همایش‌های دیگر است.

ولایتی در ادامه در خصوص اهداف استکبار برای مقابله و مبارزه با بیداری اسلامی افزود: در زمینه بیداری اسلامی، افراد و صاحبنظران که دستی در کار دارند اقداماتی را صورت می‌دهند و در مقابل هم در بخش‌های فکری و در دانشگاه‌های غربی، پیرامون چگونگی مبارزه با جنبش بیداری اسلامی طراحی‌هایی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون همایش‌های متعددی تحت عنوان بیداری اسلامی در تهران و با حضور اندیشمندان و صاحبان فکری و با حضور کشورهای متعدد برگزار شده است، خاطرنشان کرد: همایش‌هایی همچون علما، بانوان، جوانان و شعرا برای ما تاثیرگذار بود چرا که کشورها زیر یک سقف جمع شدند و با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند. ضمن اینکه افراد مختلفی در این همایش‌ها می‌آمدند و نظرات خود را بیان می‌کردند و هر کدام طرفدار فکر خاصی بودند به‌طوری که گاهی وقت‌ها بحث به مجادله‌های تند می‌کشید اما برگزاری این همایش‌ها نشان داد که ایران این ظرفیت را دارد که چنین همایش‌هایی را برگزار کند و قطعا چنین همایش‌هایی تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی ادامه داد: برای اینکه از انجام کارهای تکفیری و افراطی جلوگیری کنیم باید به برگزاری چنین همایش‌ها، نشست‌ها و انجام گفت‌وگوهایی روی بیاوریم.

ولایتی در پاسخ به این پرسش که آیا از کشور عربستان و قطر نمایندگانی را برای شرکت در همایش نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی دعوت کرده‌اید؟ گفت: از همه کشورها دعوت به عمل آمده است. البته در بعضی از کشورها سختگیری‌هایی صورت گرفته بنابراین ما از افرادی که اتباع آن کشور هستند برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آوردیم و منعی برای مشارکت مسلمانان نیست.

وی گفت: با فهرستی که ما داریم می‌توانیم بگوییم که از همه کشورهای اسلامی در این همایش حضور دارند.

ولایتی درباره سخنرانان بین‌المللی این همایش نیز افزود: ابراهیم‌ جعفری یکی از سخنرانان است، همچنین دست‌اندرکاران بیداری اسلامی در مصر، لیبی، تونس، یمن، پاکستان، افغانستان، اندونزی، فیلیپین، قفقاز و کشورهای اروپایی، بوسنی، مقاومت لبنان، فلسطین نیز حضور خواهند داشت.

"سایر کشورها همچون حوزه بالکان، قاره آمریکا، کانادا، آمریکای لاتین و شخصیت‌های دیگری که در کشور خود در راستای ارزش‌های اسلامی حرکت کرده‌اند و شناخته می‌شوند نیز در این همایش شرکت خواهند کرد."

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر می‌توانند چنین همایشی را برگزار کنند، افزود: ممکن است برخی از همایش‌ها در سایر کشورها برگزار شود، به طوری که کشورهایی همچون عراق، لبنان، پاکستان و هندوستان در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی ادامه داد: بعد از تشکیل شورای عالی بیداری اسلامی راجع به استمرار اجلاس‌ها در صنوف مختلف بحث خواهیم کرد که انشاءالله ادامه پیدا کند.

ولایتی با اشاره به اینکه در شورای عالی بیداری اسلامی پیرامون بیداری اسلامی و تحولات اخیر در عراق، سوریه، بحرین و یمن بحث و بررسی خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: بعد از شکل‌گیری قیام‌های مردم و اسلام‌گرایان، خواسته‌های آنها شکل گرفت البته در سوریه مخالفان اسلام کارهایی را انجام دادند که باید این اقدامات آسیب‌شناسی شود.

وی با بیان اینکه برخی اقدامات و حرکات موجب شد که بیدار اسلامی کند و موجب ناامیدی شود، اظهار داشت: البته باید بگویم موج بیداری اسلامی از گذشته متفاوت شده است.

ولایتی ادامه داد: متاسفانه در یمن خواسته مردم عملی نشد. البته رئیس مستبد آن کشور کنار گذاشته شد اما با این حال خواسته مردم یمن محقق نشد. نشانه آن را در بحرین ملاحظه می‌کنید، خواسته مردم ناحق نبود می‌گویند هر یک نفر یک رای داشته باشد با این حال اساس دموکراسی در آنجا مورد قبول نیست.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی تصریح کرد: مردم در آنجا همچنان با شعار الله‌اکبر به حرکت مسالت‌آمیز خود ادامه می‌دهند و خواستار حقوق خود هستند.

ولایتی با اشاره به اقداماتی که سوی گروهک‌های تروریستی در سوریه انجام شده است، خاطر نشان کرد: در سوریه تلاش کردند تا حلقه مقاومت را بشکنند اما موفق نشدند و طرفداران مقاومت پیروز شدند.

وی با بیان اینکه در عراق نیز تلاش کردند تا بین شیعه و سنی تفرقه و اختلاف بیندازند، افزود: با این حال موفق نشدند بنابراین به انفجار روی آوردند و این ناشی از یأس دشمنان است، اما به صورت غیرمستقیم پیروزی مردم عراق را می‌بینیم و در اجلاس شورای عالی بیداری اسلامی این موارد مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: