velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۱۰۴۰
پ
کد خبر: ۸۹۳
تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - 01 March 2014
ولایتی در برنامه شب آفتابی:

حرکت دیپلمات، راه رفتن بر لبه تیغ است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، هنر یک دیپلمات را حرکت بر روی لبه تیغ دانست و افزود:‌ آنها هم باید منافع کشور را در نظر داشته باشند، هم پاسخ‌های اقناع‌کننده بدهند و در عین حال نیز مراقب سوءاستفاده دشمن باشند.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه شب آفتابی درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 اظهار داشت: بنده و همکارانم همراه با آقای ظریف مذاکرات ایران و عراق را پیش می‌بردیم و همان زمان از داخل بر روی ما بسیار فشار بود، البته این فشار از روی دشمنی نبود بلکه مردم نگران کشور و اسرا بودند.

وی با بیان اینکه پس از جنگ مردم منتظر بودند که چه زمانی آزادی اسرا صورت می‌گیرد و قضیه اروند رود به کجا می‌رسد، ادامه داد: بنابراین مردم به حق توقع داشتند و از طرف دیگر دشمنان نیز تبلیغات منفی می‌کردند و از این‌رو گاهی احساس می‌شد که ما کم‌کاری می‌کنیم، اما ما باید صبر می‌کردیم و با حوصله تمام این انتقادات را به جان می‌خریدیم و به آن پاسخ می‌دادیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه این موضوع هسته‌ای نیز مانند همان بحث است، تصریح کرد: موضوع هسته‌ای امتیاز بسیار عظیمی است که با کوشش مردم و هدایت نظام و مقام معظم رهبری برای ایران تثبیت شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان وندی شرمن و اوباما مبنی بر اینکه اگر می‌توانستیم انرژی هسته‌ای ایران را از بین می‌بردیم، خاطرنشان کرد: اینکه قدرت اول نظامی دنیا یعنی آمریکا به چنین نکته‌ای اعتراف کرده، بسیار مهم است و در واقع متوجه شده ایران آنقدر توانمند است که فناوری بومی هسته‌ای را به دست آورده و در عین حال آن را حفظ کرده است.

ولایتی با اشاره به تحمل محاصره، فشارها و تهدیدات یادآور شد: کم‌کم پس از این دوره صداهایی که ابتدا با طنین بلندتری می‌گفتند گزینه نظامی روی میز است سست شدند، لذا دیگر توان قبلی را ندارند و این امر تبدیل به یک مضحکه شده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به نگرانی‌های مردم در این زمینه پرداخت و گفت:‌ بیگانگان نیز در این زمینه تبلیغ می‌کنند؛ وزیر امور خارجه و همکاران او به صراحت مصاحبه می‌کنند و می‌گویند که ذره‌ای از مواضع تعیین شده توسط مقام معظم رهبری عقب‌نشینی نمی‌کنیم، مادام که این گفت‌وگوها وجود دارد این نقدها ادامه دارد و البته قطعاً از روی خصومت هم نیست.

وی درباره اینکه آیا واکنش نشان دادن به اظهارات ظریف به نفع سیاست خارجی ما است یا خیر، گفت:‌حتماً‌ باید افکار عمومی در جریان قرار بگیرد، چرا که مردم نمی‌توانند ساکت بنشیند و جواب سؤال خود را نگیرند.

ولایتی در عین حال با بیان اینکه برخی مسائل مربوط به اسرار نظام است اما مردم نیز بیگانه نیستند، تصریح کرد: این در حالی است که اگر قرار باشد این مسائل به صورت خاص گفته شود بیگانگان نیز این موضوع را متوجه می‌شوند، بنابراین اینکه چگونه و با چه زبانی برای مردم بازگو شود که ما در مذاکرات هسته‌ای طوری عمل می‌کنیم که از حقوق خود دفاع کنیم و نقطه ضعفی نشان ندهیم قابل توجه است و این کار نباید تبدیل به یک منازعه داخلی شود.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان هنر یک دیپلمات را حرکت بر روی لبه تیغ دانست و افزود:‌ آنها هم باید منافع کشور را در نظر داشته باشند، هم پاسخ‌های اقناع‌کننده بدهند و در عین حال نیز مراقب سوءاستفاده دشمن باشند.

وی با تأکید براینکه ما به خانواده دیپلماسی احساس تعلق می‌کنیم و همه این ساختار پس از انقلاب براساس مناسبات جمهوری اسلامی شکل گرفته است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی براساس نه شرقی و نه غربی است و ما از نقطه صفر شروع کرده‌ایم و همه با هم در کمک به یکدیگر این کار را انجام داده‌ایم.

ولایتی در خصوص پیشنهاد روس‌ها برای ساخت 8 رآکتور جدید و اینکه آیا این بلوف است یا خیر، اظهار داشت:‌ آنها یک رآکتور داده‌اند به هر حال وقتی با کشوری رابطه برقرار می‌کنید باید بدانید که یکسویه نیست و هر کشوری ویژگی متفاوتی دارد، لذا یک دیپلمات باید با حوصله و پیگیر باشد و زودرنج هم نباشد. لذا آنها به لحاظ کارشناسی در پیشنهاد خود جدی هستند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اتفاقات اخیر اوکراین تصریح کرد: بحث اوکراین یک موضوع پیچیده است و طرفداران روسیه و طرفداران غرب در آنجا با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ما در قبال مسئله اوکراین موضع مشخصی نداریم، گفت: اوکراین برای ما اهمیت دارد چرا که نزدیک منطقه ما و ماورای قفقاز است و ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای نسبت به این کشور نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و مسائل آن را با حساسیت دنبال می‌کن، اما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت ندارد.

ولایتی با بیان اینکه غرب و آمریکا در تحریک اولیه اوکراین پیشتاز بوده‌اند، تأکید کرد: اوکراین از لحاظ صادرات و واردات به روسیه محتاج است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به این سؤال که آیا این به یک صحنه گروه‌کشی تبدیل نخواهد شد، گفت: این احتمال وجود داشت که آمریکا و اروپا اوضاع داخلی اوکراین را به هم بریزند؛ پس از شکست آمریکا در ژنو 2 و مذاکرات هسته‌ای، روس‌ها به تدریج برخوردشان با ایران بهتر از گذشته شده است و به هر حال دیدگاه‌های ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای به حساب می‌آید.

وی در ادامه در خصوص علت برگزاری همایش هوای پاک و خودروی برقی در مرکز تحقیقات مجمع تصریح کرد: کار این مرکز صرفاً سیاسی نیست بلکه انجام تحقیقات و ایجاد پشتوانه علمی برای سیاست‌های کلی نظام است که توسط مجمع پیشنهاد شده و اگر توسط مقام معظم رهبری تأیید شود، ابلاغ خواهد شد، لذا ما در مرکز تحقیقات کارهای پژوهشی نیز انجام می‌دهیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: