velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۰۲۲۴
پ
کد خبر: ۸۹۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - 26 February 2014
ولایتی در کنفرانس هوای پاک، خودروی برقی و منافع ملی:

خودروها 25 درصد انرژی کشور را می سوزانند/ باید به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام گفت: به دلیل شرایط اقتصادی مردم از خودروهای فرسوده استفاده می کنند و در حال حاضر 25 درصد انرژی کشور را خودروها استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کنفرانس هوای پاک،خودروی برقی و منافع ملی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور، آشنایی با خودرو برقی و آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی در دنیا، توسعه اقتصادی با نگاه درست به مصرف منابع انرژی کشور، بسترسازی به منظور ترغیب مصرف‌کنندگان برای انتخاب خودرو برقی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و انتقال تکنولوژی برای توسعه تولید داخلی از اهداف این کنفرانس در نظر گرفته شده است.

اولین سخنران این مراسم دکتر علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام بود. او گفت: طرح تحقیقاتی برای استفاده از اتومبیل‌های برقی در حال انجام است که در صورت تصویب نحوه اجرای آن اعلام خواهد شد.

او با بیان اینکه سند ملی راهبردی تولید و مصرف انرژی را تدوین کرده‌ایم ادامه داد:سند ملی راهبردی تولید و مصرف انرژی برای استفاده بهینه از مصرف سوخت را تدوین کرده ایم و این سند در صورتی که مورد تایید دفتر مقام معظم رهبری قرار گیرد، برای اجراء ابلاغ خواهد شد.

ولایتی گفت: جمعیت ایران و جهان رو به افزایش است و این جمعیت بیشتر در شرق جهان است و پیش بینی می شود که در سال 1404 جمعیت ایران کمتر از 91 میلیون نباشد.

او ادامه داد: افزایش جمعیت و رشد تکنولوژی باعث افزایش مصرف انرژی می شود و تا 15 سال آینده نیمی از انرژی در شرق دنیا مصرف می شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به اینکه بیش از نیمی از منابع فسیلی دنیا در شمال، غرب و جنوب غربی ایران متمرکز است گفت: عمده کشورهای تولید کننده انرژی در شمال ایران به دریای آزاد راه ندارند و یکی از راه های آسان کشورهای قفقاز برای رسیدن به دریای آزاد، از طریق کشور ماست.

ولایتی تاکید کرد:ایران بالقوه یکی از شاهراه های انتقال انرژی در دنیاست و این ویژگی ترانزیتی انرژی ایران را هیچ یک از کشورهای دنیا ندارند.

او گفت : متاسفانه به دلیل محدودیت ها در فصل سرد ناگزیریم سوخت نیروگاه ها را تغییر دهیم و همین موجب آلودگی هوا می شود که باید مدیریت کرد.

ولایتی یکی از دلایل آلودگی هوا را خودروهای فرسوده عنوان کرد و گفت: شرایط اقتصادی کشور و مردم باعث می شود تا خودروهای فرسوده در کشور همچنان تردد کنند.

او گفت: اینکه محیط زیست ما در اولویت برنامه ها نیست که با هیچ فرهنگ دینی و ملی متناسب نیست و نباید شرایطی باشد که همه از وضعیت محیط زیست ناراضی باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: 25 درصد مصرف انرژی توسط خودروهاست اما راهکارهایی وجود دارد برای مقابله با این افزایش مصرف که یک مورد تغییر الگوی مصرف انرژی است.

او در مورد استفاده از خودروهای برقی گفت: هزینه انرژی یک خودروی بنزینی در آمریکا و کانادا 5 برابر خودروهای برقی است که این میزان در چین به 8 برابر می رسد. صرف نظر از قیمت اولیه خودروهای برقی که گران تر از خودروهای بنزینی است در مجموع استفاده از خودروهای برقی مقرون به صرفه تر است.

ولایتی گفت: برای استفاده از خودروهای برقی درایران ابتدا باید همه جوانب کار سنجیده و مطالعات و تحقیقات انجام شود و در صورتی که سیاست های کلی انرژی نیز تدوین و ابلاغ شود می توانیم به این سمت حرکت کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: