velayati.ir

تعداد بازدید: ۹۹۰۶
پ
کد خبر: ۸۸۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - 26 February 2014
دکتر ولایتی:

رسانه ها مهمترین وسیله برای دفاع از منافع ملی هستند

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حوزه جنگ به دنیای رسانه ها منتقل شده است، گفت: رسانه ها امروز وسیله دفاع از فرهنگ ملی، تاریخ؛ تمدن، منافع ملی و تمامیت ارضی کشور هستند.

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی، عصر روز سه شنبه، در گردهمایی دانشجویان دانشکده خبر اظهار کرد: من اهل رسانه نیستم اما از اوایل انقلاب به دلیل مسئولیت هایی که از ابتدای انقلاب به ویژه در وزارت خارجه داشتم با اصحاب رسانه ارتباط تنگاتنگی داشتم و تا حدودی اهمیت این بخش را می شناسم.

وی ابلاغ و پیام رسانی را مهمترین وظیفه پیامبران دانست و گفت: اطلاع رسانی می تواند ناشی از الهامات رحمانی یا شیطانی باشد همانطور که امروز می بینیم کشورها چگونه از رسانه ها در راستای منافعشان استفاده می کنند.

مشاور مقام معظم رهبری اضافه کرد: امروزه کشورهای غربی هزینه های سنگینی برای رسانه های خود صرف می کنند تا آنچه را که در گذشته توسط کشتی های جنگی به دست می آوردند، امروز از طریق رسانه ها تامین کنند.

وی به اتفاقات اخیر در اوکراین اشاره کرد و گفت: اگر رویکرد رسانه ها را مورد بررسی قرار دهید درمی یابید که در این واقعه رسانه های روس از یک سو و رسانه های غربی از سوی دیگر هر کدام در راستای منافع خود به انتشار اخبار تحولات اوکراین می پردازند و هیچ کدام منافع مردم اوکراین را در نظر نمی گیرند.

به گفته ولایتی جنگ های نظای هر چند دهه یک بار اتفاق می افتد،اما حوزه رسانه و خبر همواره در خط مقدم نبرد هستند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران رسانه ها در جهت تقویت منافع ملی هستند، عنوان کرد: بعد از جنگ های ایران روس در سال های 1828-1826 پادشاه ایران تصمیم گرفت افرادی را برای تعلیم دیدن کار با سلاح های نظامی به اروپا اعزام کند، اما افرادی که به آنجا رفتند با روزنامه آشنا شدند و آن را به ایران آوردند.

ولایتی به اهمیت نقش رسانه ها در دوران مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، پیروزی انقلاب اسلامی و تمام صحنه های بعد از انقلاب اسلامی اشاره شد، گفت:در کشور ما افراد بسیاری برای شکل گرفتن روزنامه ها و انتشار درست اخبار تلاش کردند و در جهت تنویر افکار عمومی کوشیدند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی امام خمینی (ره) در نجف و دوران تبعید به سرمی بردند، سخنرانی ها و رهنمودهای ایشان به صورت اعلامیه یا نوارصوتی به سرعت و با فاصله کم در ایران منتشر می شد و این نشان دهنده اهمیت رسانه هاست.

ولایتی به تنوع رسانه ها در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: بدون رسانه قوی و تاثیرگذار، هیچ ملت و حکومتی نمی تواند از تمامیت ارضی و منافعش دفاع کند.

گردهمایی بزرگ اساتید ، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده خبرامروز با حضور «علی اکبر ولایتی» رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و «محمد خدادی» مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در محل فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

وی به بیان خاطره ای از دوران مسوولیت وزارت خارجه اش برای دانشجویان دانشکده خبر اشاره کرد و توضیح داد:وقتی در دوران جنگ بوسنی و هرزگوین برای سفری کاری به سارایوو رفته بودم به دلیل نبود امنیت و وجود تک تیراندازانی در اطراف فرودگاه از ما حفاظت بسیار ویژه ای به عمل می آمد، حتی دیوارهای فلزی در اطراف آن کشیده بودند با این حال کریستین امانپور خبرنگار سی ان ان برای گرفتن مصاحبه با من به آنجا آمده بود و جان خود را به خطر انداخته بود و هم ملاحظه ما را نکرده بود.

وی افزود: البته مصاحبه وی در راستای منافع رسانه اش بود و غربی ها هم از جنگ بوسنی و هرزگوین در راستای منافعشان استفاده کردند.

به گفته مشاور مقام معظم رهبری، فعالیت شیطانی آن است که برخی رسانه های غربی کار کرده اند.در حالی که رسانه هم می تواند مثل تریبونی باشد که هم یادآوری واقعه کربلا و قیام عاشورا سخن بگوید و هم به لعن امیرالمومنین بپردازد.بنابراین مهم این است که چه افرادی دراین زمینه فعالیت می کنند.

ولایتی خبرنگاران را سربازان کشور در دفاع از هویت ملی و دینی دانست و خطاب به دانشجویان دانشکده خبر گفت:امیدوارم شما با غیرت و تعصب ملی و با آموزش هایی که می بینید سربازان صف اول دفاع از منافع ملی باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: