velayati.ir

تعداد بازدید: ۹۴۷۳
پ
کد خبر: ۸۷۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - 24 February 2014
ولایتی در گفت و گو با ایرنا:

موضوع مذاکرات، فقط هسته ای است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مذاکره کنندگان هسته ای ایران به جز موضوع هسته ای درباره موضوعات دیگر مذاکره نخواهند کرد، گفت: در زمینه حقوق بشر و موضوعات دیگر ایران آمادگی دارد تا در سازمان ملل یا کمیسیون حقوق بشر از منطق خود دفاع کند.

علی اکبر ولایتی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا با تاکید بر اینکه هیچ دستور کاری خارج از موضوع هسته ای در مذاکرات اساسا جای ندارد، اظهار داشت: ایران اگر در حقیقت امکانات دفاعی خود را تقویت کرده، این اقدام از حقوق مسلم و قطعی ایران است و برای تحکیم سیستم دفاعی خود از فرد، کشور و یا از سلطه گران دنیا اجازه نمی گیرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همچنین اجازه نخواهد داد کسی یا کشوری در امور داخلی، دفاعی و دیگر امور مربوط به کشور، دخالت کند.

در مورد حقوق بشر ایرادهای اساسی به غربی ها داریم

مشاور اموربین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه در مورد حقوق بشر ایراد اصلی را ما به غربی ها داریم، گفت: حقوق بشر در ایران براساس حقوق بشر اسلامی است که حقوق بشر اسلامی مترقی ترین حقوق بشر محسوب می شود، حال آن ها می خواهند با معیارهای سکولار غربی حقوق بشر اسلامی را ارزیابی کنند، معلوم است که به بیراهه خواهند رفت.

ولایتی افزود: در زمینه حقوق بشر و سایر موضوعات دیگر جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در سازمان ملل، کمیسیون حقوق بشر و یا هر جای دیگر، از منطق خود دفاع کند، اما در مذاکرات هسته ای به هیچ وجه مساله ای خارج از موضوعات هسته ای بحث نخواهد شد.

وی ادامه داد: مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان نیز تهدید کرده اند که اگر مطلب دیگری خارج از بحث هسته ای مطرح شود، جلسه مذاکره را ترک خواهند کرد.

تهدیدهای آمریکا و غربی ها توخالی است

رییس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم غربی ها و آمریکایی ها علیه ایران، گفت: تهدیدها دیگر خاصیت خود را از دست داده است.

ولایتی اظهار داشت: زمانی که هنوز در عراق، افغانستان، لبنان، سوریه، سومالی و کشورهای اسلامی پوزه آن ها به خاک مالیده نشده بود، اگر این ادعاها را مطرح می کردند ممکن بود بعضی ها باور کنند، اما حال آن ها در موضع ضعف قرار دارند و از عراق شکست خورده گریخته اند و از افغانستان نیز در حال گریختن هستند، همچنین در سوریه و لبنان شکست خورده اند.

وی ادامه داد: آن ها اگر بخواهند تعرضی کنند، حتما از ایران که قوی ترین کشور منطقه است شکست خواهند خورد، لذا این تهدیدها توخالی است و پشتوانه عملی نخواهد داشت و آنها هم دست به چنین امتحانی نخواهند زد و ایران نیز تحت تاثیر این تهدیدها قرار نخواهد گرفت.

اصول ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب چارچوب مذاکرات هسته ای

مشاور اموربین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: اصول مورد اعتقاد جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسایل هسته ای که توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است باید همواره چارچوب حرکت مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان باشد.

ولایتی اظهارامیدواری کرد که این مذاکرات با صلابت کافی، صراحت، شفافیت و منطق قوی که جمهوری اسلامی ایران دارد، توسط مذاکره کنندگان پیگیری شود همچنان که تا کنون نیز مذاکره کنندگان تلاش و عمل کرده اند.

وی ادامه داد: هیچ تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران از مواضع حقه خود در حوزه هسته ای عقب نشینی نخواهد کرد اما در عین حال مذاکرات را پیگیری خواهد کرد.

تحریم های جدید آمریکایی ها خلاف تعهدات مذاکرات هسته ای است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نخستین موضوع و دستور کار مذاکرات عبور از قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های یک جانبه پیش از رسیدن به توافق نهایی است، تصریح کرد: اگر قرار است که این مذاکرات به صورت جدی ادامه پیدا کند، تعهدات پیش بینی شده باید توسط دو طرف اجرایی شود.

ولایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات به وظایف خود عمل کرده است و حال باید آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 ه تعهدات خود اجرایی کنند.

وی اظهارداشت: هر کاری غیر از اجرای تعهدات از سوی کشورهای عضو گروه 1+5 صورت بگیرد همانطور که تحریم های جدید از سوی آمریکایی ها اعمال شد، خلاف تعهدات صورت گرفته در دور اول مذاکرات است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها