velayati.ir

تعداد بازدید: ۹۳۴۵
پ
کد خبر: ۸۵۹
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - 10 February 2014

سازش‌ناپذيرى امام(ره) از دیدگاه ولایتی/واکنش تاریخی امام به سلمان رشدی

دکتر علی اکبر ولایتی در بخشی از سخنرانی خود در جمع دانشجويان مسلمان خارجىِ مقيم ايران در مدرسه علميه امام خمينى در 7 آبان 1377 درباره ویژگی تسليم‌ناپذيرى امام سخن گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: يكى از مهمترين ويژگىهاى امام، تسليمناپذيرى و سازشناپذيرى ايشان در مقابل فشارهاى داخلى و خارجى در حفظ اصول بود. اگر ايشان به چيزى معتقد بودند، پاى آن مىايستادند. نمونهاش جنگ ايران و عراق بود. امام مىفرمودند بالاخره بايد مشخص بشود چه كسى حمله كرده است و متجاوز متنبه شود. از داخل و خارج امام را تحت فشار مىگذاشتند تا ثبات و پايدارى امام براى دفاع در برابر تهاجم عراق سست شود. البته مردم عراق مقصر نبودند، امريكايىها و عواملشان عراق را به حمله وادار كردند. ثبات امام موجب شد كه ما در جنگ پيروز شويم. 

بارها شاهد پيشنهادهاى گوناگون بوديم، اما امام در مقابل همه پيشنهادهاى سازش مىايستاد. در مورد سلمان رشدى نيز واكنش ايشان تاريخى بود، بسيارى را بيدار كرد و به بسيارى ديگر شجاعت داد؛ درواقع، جهان اسلام را بيدار كرد.

من از نزديكان امام، با واسطه، شنيدم كه وقتى امام اين موضوع را شنيدند و فتوا دادند، در اتاق خود قدم مىزدند و مىگفتند دريغ از جوانى؛ يعنى اگر خود من جوان بودم، مىرفتم و با سلمان رشدى مىجنگيدم. اين صلابت امام را در دفاع از ارزشهاى اسلامى نشان مىدهد. بازتاب واكنش امام در جهان اسلام مشهود است و نهضت مقابله با توهين به مقدسات اسلام در جهان جدى است.

 بعد از سلمان رشدى، ريشه اين گونه توطئهها برچيده شد. آنها قصد داشتند از اين طريق، ارزشهاى اسلامى را پوچ جلوه دهند. اينان در عالم خودشان و در عالم مسيحيت هم اين كار را كردند و عليه حضرت مسيح فيلم ساختند؛ فيلم وسوسه مسيح را ساختند، كه بسيار موهن بود. به اين سبب كه آنجا دلسوزى ندارد و متأسفانه رهبران محافظهكار مسيحيت فقط به فكر حفظ مزارع و درآمدهاى خود هستند. پاپ با ديدن چنين اهانتى به ساحت مقدس حضرت عيسى بايد واكنش شديدى نشان مىداد. امام اينطور بود و در واقع هر حركت ايشان در دنيا الهامبخش بود. سلمان رشدى شروع بود، ولى خاتمه نبود و اگر واكنش امام نبود، حتمآ هر روز شاهد قضيه جديدى بوديم.

برگرفته از: سخنرانى دکتر ولایتی در مدرسه علميه امام خمينى، 7 آبان 1377

منبع: کتاب حرفی از هزاران (مجموعه مقالات، گفتگوها و سخنرانی‌ها) دکتر علی اکبر ولایتی، انتشارات امیرکبیر،1390، ص 461

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها