velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۰۵۶۶
پ
کد خبر: ۸۵۷
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - 09 February 2014
دکتر علی اکبر ولایتی:

طب اسلامی ـ ایرانی مبتنی بر مبانی عقلی است/طب سنتی به طب اسلامی ـ ایرانی تغییر یافت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طب اسلامی ـ ایرانی مبتنی بر یک سری مبانی عقلی، علمی و قابل اثبات است و در این طب تحرک بدنی و ورزش اهمیت بیشتری نسبت به سایر موارد مانند تغذیه دارد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اکبر ولایتی در جلسه 155 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران این دبیرخانه گفت: با توجه به این نکته که اصطلاح طب سنتی تداعی کننده تقابل سنت و مدرنیته است، به نظر می رسد باید برای اصطلاح طب سنتی تدبیری اندیشیده شود.

وی افزود: طب سنتی ترجمه کلمه Traditional Medicine است و در انتقال مفهوم طب اسلامی ـ ایرانی ناتوان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: میراث تمدن اسلامی یک کلیت غیرقابل تجزیه است و این میراث امروز به همه مسلمین تعلق دارد.

وی افزود: آنچه که ما امروز تحت عنوان طب اسلامی ـ ایرانی می خوانیم، مخلوطی از میراث طبیبان اسلامی از همه کشورها و برخی از اطبای تمدن های دیگر است.

برای احیای طب اسلامی ـ ایرانی باید حکیم تربیت شود

ولایتی ادامه داد: در احیای طب اسلامی ـ ایرانی باید ما تلاش کنیم افرادی تربیت شوند که علاوه بر تخصص در طب در سایر ابعاد علوم مانند انسان شناسی و... نیز متخصص باشند و در یک کلمه حکیم باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در سایر کشورها مانند آمریکا نیز ما امروز شاهد تلاش برای احیاء و عمومی سازی طب سنتی هستیم.

در ادامه جلسه، اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی اصطلاح طب سنتی مفهومی عامیانه است، سنت در یکصد سال اخیر به یک مفهوم علمی و عقلی تبدیل شده است طی یک برنامه ریزی دقیق مفهوم طب اسلامی ـ ایرانی و مبانی نظری آن در سطح نخبگان و عامه تشریح شود و باید در به کارگیری اصطلاح طب اسلامی ـ ایرانی الزام قانونی وجود داشته باشد.

بعد از این مباحث، اعضا تغییر عنوان طب سنتی به طب اسلامی ـ ایرانی و تدریس این سرفصل در دانشکده های علوم پزشکی از مهر 1394 را تصویب کردند.

دستور بعدی جلسه ارائه گزارش اقدامات و فعالیت های سازمان صدا و سیما پیرامون موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بود.

در این گزارش به تعدادی از برنامه های پخش شده از صدا و سیما که در آن به مباحثی مانند سبک زندگی، خانواده و جمعیت و... پرداخته شده اشاره شده است.

در ادامه این گزارش با توجه به نقش مخاطب و سلیقه او در برنامه سازی و نحوه انعکاس این سلیقه و ذائقه در برنامه سازی رسانه ای اشاره شده است.

انعکاس ارزش های فرهنگ منطقه ای و بومی اقوام ایرانی در قالب های فاخر و جذاب، توجه ویژه به زبان و ادبیات فارسی در قالب برنامه هایی مانند مشاعره و... از سایر اقدامات رسانه ملی در این زمینه، برشمرده شده است.

بعد از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: با توجه به اعتماد قشر وسیعی از مردم به برنامه های سازمان صدا و سیما باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها