velayati.ir

تعداد بازدید: ۸۱۲۶
پ
کد خبر: ۸۳۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - 29 January 2014
در دیدار ولایتی با هیات دانشمندان بلاروسی مطرح شد

توافق ایران و بلاروس برای ادامه تحقیقات مشترک درباره سل

گروهی از دانشمندان بلاروسی که به منظور شرکت در کمیسیون علمی و فن‌آوری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس به تهران آمده بودند عصر سه‌شنبه با علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در محل این مرکز دیدار کردند.

به گزارش ایسنا، در این دیدار اندیشمندان بلاروسی با اظهار رضایت از سفر خود به تهران و انجام پروژه‌ی مشترک مرکز علمی تحقیقاتی میکروبیولوژی و ایمنولولوژی بلاروس و بیمارستان مسیح دانشوری در زمینه‌ی باکتری سل گزارشی را ارائه کردند.

این پروژه سه سال در مینسک پایتخت بلاروس همراه با استفاده از میکروسکوپ‌های اتمی در زمینه‌ی شناخت باکتری به موفقیت رسیده است.

در بخش دیگری از دیدار اندیشمندان بلاروسی با ولایتی گرا سمیس از دانشکده‌ی دولتی تکنولوژی بلاروس دررابطه با فعالیت‌های خود در زمینه‌ی پلاسما توضیحاتی ارائه داد. هم‌چنین کردنکو استاد شیمی و نفت دانشگاه تکنولوژی بلاروس نیز توضیحاتی در زمینه‌ی پلیمر و فرآیندهای پتروشیمی ارائه کرد.

در ادامه این نشست دکتر داریتی یکی دیگر از اندیشمندان بلاروسی حاضر در جلسه ضمن اظهار رضایت از همکاری علمی و فن‌آوری دو کشور از یادداشت تفاهم منعقد شده بین آکادمی بلاروس و کمیته‌ی علمی و فن‌آوری این کشور و وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری جمهوری اسلامی ایران، خواهان همکاری‌های گسترده علمی و دانشگاهی بین دو کشور شد.

در ادامه این جلسه کورایوف از دانشگاه دولتی انفورماتیک و رادیو الکترونیک نظرات خود را در زمینه‌ی همکاری در مباحث آنتن، امواج میکرو و رادیو الکترونیک مطرح کرد. علاوه بر آن تیتو یکی دیگر از اندیشمندان حاضر در نشست با اظهار امیدواری از این که دانشجویان ایرانی در سطوح دکترا در بلاروس مشغول هستند گفت: امیدوار هستم آن‌ها بتوانند با بازگشت به وطن‌شان از طریق تدریس و ارائه کنفرانس‌های متعدد دستاوردهای خود را در اختیار دانشجویان ایرانی قرار دهند.

او آینده را امید بخش دانست و برای گسترش همکاری‌های دانشگاهی میان ایران و بلاروس اظهار امیدواری کرد.

به گزارش ایسنا، در دیدار اندیشمندان بلاروسی با رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام معاونان این مرکز نیز نظرات خود در زمینه‌ی همکاری‌های علمی دو کشور را ارائه کردند و قرار شد که پروژه‌ی باکتری سل ادامه یافته و همکاری در زمینه‌های دیگر به ویژه در علوم نوین مانند نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، لیزر و ارتباطات ادامه یابد.

در پایان این نشست دو طرف در مورد مساله بیماری سل و پیشگیری از شیوع آن نیز مذاکره کردند.

هم‌چنین در این جلسه گفته شد یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری سل، واکسیناسیون از طریق دی ان ای است که مقرر شد دو کشور در این زمینه هم با یکدیگر همکاری کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: