velayati.ir

تعداد بازدید: ۷۵۶۹
پ
کد خبر: ۸۰۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - 20 January 2014
ولایتی در گفتگو با نشریه مصری تشریح کرد

پیچیدگی روابط ایران و مصر/ نظر ایران درباره آینده سوریه

به گزارش سرویس بین الملل تیک، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در پاسخ به پرسش نشریه مصری «الوفد» که آیا مذاکرات میان مصر و ایران هرچند به صورت غیر علنی برای تحکیم روابط آغاز شده است یا نه، گفت: ما آرزوی برقراری روابط مستحکم با ملت مصر را داریم و هیچ مانعی اساسی فرا روی این تلاش وجود ندارد. مهم این است که طرفین تمایل به گفتگوی رو در رو و حل مشکلات داشته باشند.

وی افزود : گفتگوی رسمی به صورت جدی هنوز آغاز نشده است اما تماس و «ارتباطی» برای حرف و حدیث در مورد تحکیم روابط در جریان است و امروز فضا مثبت تر از سابق است و امکان ندارد که مصر و ایران از یکدیگر فاصله بگیرند، و دو ملت ایرانی و مصری مایلند ارتباط برادرانه با یکدیگر جریان یابد .

او گفت که من با پیگیری اوضاع احساس می کنم که شبه تفاهم مشترکی در ارتباط با برخی مسائل منطقه ای و از جمله سوریه وجود دارد و ما دو کشور اسلامی خواهان حل مسالمت آمیز مشکلات و مسائل جاری در سوریه هستیم .

دکتر ولایتی تأکید کرد که دو ملت مصر و ایران در راستای نزدیک کردن نقطه نظرها هرکاری را که لازم بود انجام داده اند، و خاطرنشان ساخت که هیچ مانعی فراروی تحکیم روابط میان مصر و ایران وجود نداردو دو کشور ارکان اساسی در جهان اسلام و منطقه هستند و با یکدیگر روابط مشترک دارند . آن چه طی ده سال اخیر رخ داد موجب عدم توسعه روابط میان دو کشور شد .

او باز تأکید کرد که از طرف ایران هیچ گونه مانعی وجود ندارد و رفع این موانع به سود هردو کشور خواهد بود .

وی در ادامه گفت : هیأت های دیپلماتیک میان مصر و ایران باید خدمات و تسهیلاتی برای دیدار کنندگان از مصر و ایران فراهم سازند ، و این روابط را نه فقط در سطح سیاسی، بلکه حتی در سطوح سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و منطقه ای و بین المللی تحکیم بخشند به گونه ای که نفعی برای هردو طرف داشته باشد .

این مصاحبه در جریان ملاقات ولایتی با هیأت رسانه ای مصری که اکنون سرگرم دیدار از ایران است انجام گرفت، و او در پاسخ به پرسش یکی از اعضای هیأت در مورد تماس های مقامات امریکایی و ایرانی و شایع شدن اخباری دایر بر انجام ملاقات هایی در عمان پیش از این جریان ، و این که چرا رویکرد امریکایی در ارتباط با حصول توافق متفاوت با رویکرد رئیس جمهور روحانی بود، پاسخ داد: ایران گفتگوها و ملاقات های متعددی در ارتباط با پرونده هسته ای انجام داده است و نشست هایی با مسوولان ذی ربط چین و روسیه و آلمان و فرانسه برگزار شده است ، و تمامی این ملاقات ها خواه دو جانبه یا چند جانبه نخستین ملاقات ها از نوع خود نبوده است ، بلکه ما در گذشته راجع به مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی از جمله مسائل مربوط به افغانستان و عراق انجام داده بودیم .

وی در پاسخ به این پرسش که چند روز دیگر همه پرسی در مورد قانون اساسی مصر انجام خواهد گرفت و دیدگاه ایران نسبت به این قضیه چیست و آیا در توافق هسته ای ایران و غرب بندهایی سری وجود دارد، گفت: تاآنجا که اطلاع داریم اتفاق اخیر که در مصر رخ داد براساس خواست واراده ملت این کشور بود و آن ها در این رخداد نقشی اساسی داشتند و ملت مصر به آن چه می خواست دست یافت و در نهایت این ملت است که باید مشخص کند چه می خواهد .

ولایتی در مورد بخش دوم پرسش گفت که رسانه ها در این مورد زیاد داد سخن داده اند و در پرونده هسته ای دو شق وجود دارد . شق اول این است که تحریم اقتصادی باید برداشته شود و شق دوم این است که این توافق ثابت کرد که ما حق مشروع در استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای تحت نظارت کامل آژانس بین المللی داریم .

وی اضافه کرد: ایران تحت هیچ شرایطی از حق مشروع خود در این مورد دست برنخواهد داشت .اگر به یک قدرت هسته ای دست یافته ایم این مایه افتخار برای تمامی امت اسلامی است و این تحول علمی و تکنولوژیک به نفع تمامی کشورهای اسلامی است و باید آمادگی مشارکت در آن را داشته باشند ، به راستی چرا کشورهای عربی و اسلامی بیم از آن دارند که ما صاحب قدرت هسته ای مسالمت آمیز شویم . باید به این مسأله افتخار کنند . آیا در این مورد تردیدی وجود دارد؟ کشورهای غربی مصرند به این که ما فاقد هرگونه قدرت علمی باشیم اگر بتوانیم از این مسیر عبور کنیم و آن را بگشاییم هیچ گونه ایرادی ندارد ، مصر و اعراب و مسلمانان می توانند بیایند و از این دانش بهره ببرند .

ولایتی در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی تعبیر و تفسیر تضاد موضعگیری ها علیه بهار عربی در مورد سوریه و بحرین ، و این که آیا ایران در ژنو 2 برگی را رو خواهد کرد و واقعیت حضور نیروهای ایرانی در کنار نیروهای اسد چیست ، گفت : به طور قطع کلام ما در ارتباط با روابط یکی است و هیچ گونه تضادی در موضع گیری ها وجود ندارد . ما می گوییم که همه بدون هیچ گونه دخالت خارجی بیایند و صدای ملت را بشنوند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مجيد قمري
Iran, Islamic Republic of
12 بهمن 1392 - 14:21
سلام
پيشنهاد ميكنم جايزه‌اي بين المللي براي تقدير كساني كه در راستاي شناساندن اسلام به جهانيان فعاليت ميكنند و در اين راه دچار محدوديت‌ها و خسارت ميشوند برقرار شود چه بهتر كه اين از طريق سازمان كنفرانس اسلامي باشد
همچنين جايزه هاي بين المللي براي كساني كه در راه زنده نگه داشتن آرمان بلند ملت فلسطين تلاش ميكنند.
همچنين جايزه هاي بين المللي براي كساني كه تلاش ميكنند تا به جهانيان آگاهي دهند كه نظام جهاني چه مشكلاتي دارد و براي آن راهكار بدهند.
والسلام
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها