velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۴۸۰
پ
کد خبر: ۷۸۷
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - 12 January 2014

تحلیل «وال استریت ژورنال» درباره پیشنهاد «هنرمندانه» ولایتی

وال استریت ژورنال نوشت: در حالی که ایران رو در رو با پنج کشور بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان مذاکره می کنند، در عین حال پیشنهاد مذاکره رو در رو با تک تک آن ها را هم ارائه می دهند. هنرمندانه نیست؟

بنا به گزارش تیک، علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر ایران گفته است "اگر مذاکرات یک به یک با شش کشور انجام نشود نمی توانیم در مسیر درست حرکت کنیم. ما باید با هر کشور مستقلا گفتگو کنیم."

این اقدام هوشمندانه می تواند در واشنگتن خریداران زیادی پیدا کند و درعین حال در لندن و برلین هم باعث خوشحالی شود.

به این ترتیب به گفته کامیل گراند، رئیس بنیاد تحقیقات استراتژیک در پاریس، هوشمندی ایران باعث شد که "سه چهارم دنیا به اقدامات آمریکا معتقد شوند."

این پیشنهاد روز ۲۷ دسامبر توسط علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین و مشاور آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، مطرح شد.

طرح تازه ایران، در نظر کاخ سفید چیزی است که باراک اوباما به آن نیاز دارد و همچنین می تواند بسیاری از اعضای کنگره را هم که در برابر دیپلماسی مقاومت می کردند راضی کند و هم می تواند با مخالفت های فرانسه در مذاکرات میان ایران و اعضای ۱+۵ پایان دهد.

در این زمینه دولت اوباما ممکن است تصور کند که دیگر نیازی به فرانسه ای ندارد که خود را سردمدار مبارزه با سلاح های هسته ای قلمداد می کند. واشنگتن ممکن است بیش از پیش پاریس را در حرکت به سمت معامله ای با ایران تنها بگذارد.

برخی از دیپلمات های سابق فرانسه نیز همین نظر را قبلا مطرح کرده بودند. "آمریکایی ها در نهایت به مذاکرات یک به یک روی می آورند و ما منزوی خواهیم شد زیرا اوباما به دنبال معامله ای است که ایران هم از آن استقبال می کند."

اکنون در حالی که فرانسه درگیر جلوگیری از جهادگرایان مرکز افریقاست، در پاریس اغلب گفته می شود که زمان مناسبی برای مقابله با آمریکا در مورد ایران نیست، بخصوص که فرانسه به نیروی نظامی آمریکا برای محافظت از ماموران خود در افریقا نیاز دارد.

لیکن دولت فرانسه از قصد خود برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت "عملا هسته ای" صرفنظر نکرده است.

یک روز پس از سخنان ولایتی، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه دو روز را با پادشاه سعودی در عربستان سعودی گذراند. یکی از دیپلمات های فرانسوی گفت که عبدالله، پادشاه سعودی از همگرایی نظرات دو کشور در مورد مسائل ایران و سوریه سخن گفت و موضع فرانسه را متهورانه و پیشرو توصیف کرد.

همگرایی دو کشور در این است که هر دو اصرار دارند که ایران فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند و بشار اسد نیز از قدرت در سوریه کنار برود.

نزدیکی فرانسه در این میان با عربستان سعودی، بیشتر شبیه تشکیل جبهه "عدم اعتماد" است که با تردید های اسرائیل و برخی اعضای کنگره آمریکا نیز هماهنگی دارد.

از یک مقام بلند پایه امنیتی عربستان سعودی در مورد شرایط ایران و سوریه و موضع سعودی ها پرسیدیم. او به شرط آن که نامش برده نشود گفت: "سعودی ها در مخمصه هستند و فرانسوی ها به آن ها می گویند شما دیگر نمی توانید به آمریکا و بریتانیا اطمینان کنید. ولی سعودی ها می دانند که بدون ارتباط قوی با آمریکا نخواهند توانست حرکت کنند. فرانسوی ها هم این را می دانند. آنچه در پشت این ارتباط وجود دارد منافع دراز مدت تجاری است که از احساسات فعلی سعودی ها علیه آمریکا بهره برداری می کند."

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها