velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۳۶۹
پ
کد خبر: ۷۶۶
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - 05 January 2014
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

پیشنهاد دکتر ولایتی، تاکتیک‌ مذاکراتی است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که مذاکرات جداگانه با اعضای گروه 1+5 یک تاکتیک است که می‌توان از آن برای رسیدن به جمع‌بندی و کسب نتیجه بهتر جهت انجام مذاکرات جمعی با گروه 1+5 استفاده کرد.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اظهارات اخیر علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، مبنی بر ضرورت مذاکره و گفت‌وگوی جداگانه با تک تک اعضای گروه 1+5 در موضوع هسته‌ای گفت: صحبت آقای ولایتی صحبت از تاکتیک‌ها است.

وی توضیح داد: در مورد اتحادیه اروپا و 1+5 می‌توان گاهی اوقات آنها را به صورت یک مجموعه و گاهی به صورت تک تک مدنظر قرار داد تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرد. پیشنهاد آقای ولایتی در همین راستاست که اگر مذاکرات و ملاقات‌ها به صورت جداگانه انجام شود می‌توان در کسب جمع‌بندی و نتیجه بهتر مفید واقع شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در گذشته گفت‌وگو و مذاکره جداگانه با تک تک اعضای 1+5 انجام شده است گفت: ما با کشورهای عضو 1+5 در حاشیه اجلاس ژنو 3 مذاکراتی داشته‌ایم مهم برآیند و ماحصل این مذاکرات است که به نفع ما تمام شود.

شفیعی با بیان اینکه کنار گذاشتن مکانیسم گفت‌وگو با 1+5 و تبدیل آن به مذاکرات دوجانبه رویکردی نیست که غربی‌ها بپذیرند، گفت: پنج عضو دائم شورای امنیت در این مسئله خود را دخیل می‌دانند به همین دلیل نباید اینطور تصور شود که منظور آقای ولایتی کنار گذاشتن مکانیزم گفت‌وگوی 1+5 است بلکه منظور این است که همچون گذشته جداگانه و به عنوان مکانیسمی با تک تک اعضای 1+5 گفت‌وگویی صورت گیرد تا در جمع‌بندی و مذاکره با کل اعضای 1+5 ماحصل مطلوب به دست آید و برآیند آن تحت خروجی نشست ایران با 1+5 باشد.

وی به رویکرد ایران در چندین سال گذشته نسبت به اتحادیه اروپا اشاره و اظهار کرد: در 15 سال گذشته رویکرد ما نسبت به اتحادیه اروپا گفت‌وگو به صورت دوجانبه بود اما به این نتیجه رسیدیم که اتحادیه اروپا این استعداد ر ا دارد که گفت‌وگو‌هایی را به صورت انفرادی انجام دهد. در واقع ما دو نوع رویکرد یعنی گفت‌وگوی دو و یک جانبه با اتحادیه اروپا و دیگر اعضای آن دنبال کردیم. این رویکرد هم اکنون در مذاکرات هسته‌ای نیز دنبال می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در مذاکرات هسته‌ای ابتدا با اتحادیه اروپا روبرو بودیم اما به این نتیجه رسیدیم که باید مذاکرات را پیچیده‌تر کرد تا ابتکار عمل ما بیشتر باشد به خاطر همین چین و روسیه به این مذاکرات پیوستند و مکانیزم 1+5 شکل گرفت. اعتقادم این است که باید به این دایره جنبش عدم و سازمان کنفرانس اسلامی اضافه نیز شود چون به میزان پیچیده‌تر شدن تعداد بازیگران قدرت ابتکار عمل ما نیز بیشتر خواهند شد.

شفیعی در پایان گفت: تمام این موارد تاکتیک‌ها است باید تلاش بر این باشد که با استفاده از این تاکتیک‌ها برآیند و خروجی مذاکرات به کسب نتیجه مثبت حاصل شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها