velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۶۶۹
پ
کد خبر: ۷۶
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 28 April 2013
دکتر ولایتی در جشنواره آموزش دانشگاه شهید بهشتی:

نیازمند بومی‌سازی دانش و پژوهش در دانشگاهها هستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر بخواهیم تحول بیش از این در دانشگاه ها باشد، باید دانش و پژوهش را بومی سازی کنیم. اما شاید برخی بگویند که علم در همه جای دنیا علم و نه چیز دیگر. این حرف درستی است اما جهان بینی ها متفاوت بوده و بستگی به این موضوع دارد که با به انسان چگونه نگاه می کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، عضو هيأت امناى دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى که  در هشتمین جشنواره آموزش دانشگاه علوم پزشکی سخن می گفت با اشاره به اینکه مقام استاد در جایگاه ایرانی و اسلامی والا و شایسته بوده و در تاریخ ایران و اسلام بارها بر این موضوع تاکید شده است، به نقش مهم شهید مطهری اشاره کرد و گفت: استاد مطهری در حوزه تحصیل کرد. حوزه و دانشگاه در گذشته هر کدام در مسیر خود حرکت می کردند اما استاد مطهری از حوزه به دانشگاه آمد تا این جدایی را از بین برده و پیوند میان این دو را ایجاد کنند.

دکتر ولایتی ادامه داد: ما در حوزه علوم انسانی نیازمند شرایطی بودیم که بتواند نشان دهنده اندیشه اسلام و ایران باشد و در واقع استاد مطهری با ایجاد پل میان حوزه و دانشگاه این شرایط را فراهم کرد.



وی اظهار داشت: پس از سیل خروشان افکار غربی و فراموش شدن اندیشه های ایرانی و اسلامی کتاب "اصول فلسفه و روش رئالیسم" استاد مطهری، تحول عظیمی در این راستا ایجاد کرد به طوری که خواندن این کتاب در زندان توسط مارکسیست ها ممنوع اعلام شد.

عضو هيأت امناى دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم تحول بیش از این در دانشگاه ها باشد، باید دانش و پژوهش را بومی سازی کنیم. اما شاید برخی بگویند که علم در همه جای دنیا علم و نه چیز دیگر. این حرف درستی است اما جهان بینی ها متفاوت بوده و بستگی به این موضوع دارد که با به انسان چگونه نگاه می کنیم.



عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در فرهنگ اسلامی به انسان به عنوان اشرف مخلوقات نگاه می کنیم و از نظر اسلام مرده انسان نیز مهم است در حالی که قدیمی ترین تعریف غرب به انسان حیوان ناطق است.

وی تاکید کرد: آن چیزی که بسیار مهم است آن که علم را باید بر اساس حکمت ایرانی و اسلامی بیاموزیم و آموزش دهیم و اگر این گونه شود جهان بینی واقعی خودمان را می توانیم جایگزین اندیشه غرب کنیم.



عضو هيأت امناى دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى ادامه داد: در سال های اخیر پژوهش های خوبی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد ما در حال حرکت به سمت اندیشه های واقعی اسلامی هستیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها