velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۸۷۷
پ
کد خبر: ۷۵۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۲ - 30 December 2013
دکتر ولایتی در دیدار با هیات رسانه ای مصری مطرح کرد

مذاکرات ژنو و گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا/ تاثیر توافق‌نامه ژنو بر روابط ایران با همسایگان و غرب

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد که آمریکا ناچار است به تعهدات خود در چارچوب تفاهم نامه هسته ای ژنو پایبند باشد.

به گزارش ایرنا، «علی اکبر ولایتی» بعد از ظهر روز یکشنبه در دیدار با هیات رسانه ای مصری که به تهران سفر کرده اند، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توقع دارید که کشورهای غربی و به ویژه آمریکا به تعهدات خود در توافق ژنو پایبند باشند، این مطلب را عنوان کرد.

وی افزود: ما نسبت به پیروزی جمهوری اسلامی مطمئن هستیم لیکن ممکن است این مساله زمان بر بوده و به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، تا به سرانجام برسد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان اینکه مذاکرات هسته ای دارای فراز و نشیب های فراوانی است، تصریح کرد: ما مسیری را که در پیش داریم ادامه می دهیم و به این مسیر مطمئن هستیم.

ولایتی اظهار داشت: یکی از هدف های مهم ما استفاده از انرژی در فعالیت های هسته ای که در ساخت راکتورهای قدرت، رادیوداروها و انواع مصارف در صنعت و تکنولوژی متبلور می شود.

گفت وگوهای ایران و آمریکا تنها بر سر موضوع هسته ای بوده است

یکی از خبرنگاران مصری درباره مذاکرات اخیر ژنو و گفت و گوهای مستقیم ایران و آمریکا از ولایتی سوال کرد که وی پاسخ داد: این گفت وگوها چه به صورت جمعی و چه به صورت دوجانبه فقط درباره مساله هسته ای بوده است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که این اولین بار نبود که ایران و آمریکا به صورت دو جانبه درباره موضوعی بین المللی با یکدیگر گفت و گو می کردند، تصریح کرد: در گذشته نیز ایران وآمریکا درباره افغانستان و عراق گفت وگوهای مشترک داشته اند.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در تفاهم نامه ژنو، نکات پنهان نیز وجود دارد، با تقسیم این تفاهم نامه به دو بخش گفت: در بخش اول تحریم ها علیه ایران برداشته می شود و نکته دوم هم این است که ایران حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را تحت نظارت کامل و دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات مجمع با مقایسه آنچه در ژنو درباره آن توافق شده با آنچه در طول ده سال گذشته به ایران پیشنهاد می شد، افزود: در گذشته حتی حاضر نبودند اجازه دهند ایران چند عدد سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد اما امروز 19 هزار سانتریفیوژ در ایران فعال هستند.

وی بدون اشاره به سخنرانی رییس جمهوری آمریکا در مرکز سابان موسسه بروکینگز، تصریح کرد: برخی از مسوولین آمریکایی در گفت و گو با مراکز صهیونیستی گفته اند که نمی توانند توان ایران را در انرژی هسته ای نادیده بگیرند و از دست آنها بر نمی آید که مانع از فعالیت های ایران شوند و اگر می توانستند جلوی این کار را می گرفتند.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل تاکید کرد: ایران به هیچ وجه هیچ تحمیلی را که موجب شود استفاده از انرژی هسته ای را متوقف کند، نخواهد پذیرفت.

ولایتی در این باره با تشریح برداشت و تحلیل خود، گفت: کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در تحرکات خود در منطقه از جمله در عراق،افغانستان و سوریه شکست خورده اند و بنا را بر این گذاشته اند تا از منطقه خارج شوند و بیش از این هزینه نپردازند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان اینکه آنها به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند از پس قدرت ایران بر بیایند، افزود: آنها اصرار دارند تا موضوع هسته ای به نحوی حل شود؛ مساله این است همان گونه که رییس جمهوری آمریکا گفت برای رسیدن به نتیجه باید حق ایران را در استفاده صلح آمیز از هسته ای به رسمیت بشناسند چنانکه در تفاهم نامه نیز پذیرفتند.

ایران یک قدم از حقوق هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد

وی در ادامه با یادآوری مقاومت 10 ساله ملت ایران در برابر تهدیدات و تحریم ها گفت: من به صورت قطعی می گویم که ایران حتی یک قدم از حقوق هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد؛ قریب به 10 سال است که مقاومت کرده ایم که نتیجه آن رسیدن به توانمندی های امروزمان است.

ولایتی با بیان اینکه ایران نخستین کشور اسلامی، غیرمتعهد و جهان سومی است که به تکنولوژی صلح آمیز هسته ای بر پایه توانایی های بومی دست پیدا می کند، تصریح کرد: آینده انرژی جهان بستگی کاملی به قدرت کشورها در استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز دارد.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیرات توافق نامه ژنو بر مسایل منطقه ای و روابط ایران با کشورهای منطقه، گفت: چرا باید کشورهای مسلمان و عربی از اینکه ایران در زمینه هسته ای توانمند باشد، نگران باشند؟؛ این کشورها باید خوشحال باشند زیرا اگر ایران به امکانی برای پیشرفت در علم و فن آوری دست یابد، در شرکت دادن سایر کشورهای اسلامی در آن دریغ نخواهد کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان اینکه بنای کشورهای غربی در قدرتمند نشدن کشورهای اسلامی است، تصریح کرد: اگر ما این راه نرفته را باز کنیم و در این زمینه پیشتاز باشیم، راه برای سایر کشورها در زمینه هسته یا باز می شود و ما توصیه می کنیم که مصر نیز این راه را برود.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر توافق نامه ژنو بر روابط ایران و غرب گفت: هنر یک حکومت در این نیست که بدون حساب دروازه های خود را بر روی هر غریبه ای باز کند، بلکه این مساله باید با تدبیر، حساب شده و همراه با احترام متقابل باشد.

هیچ منعی در توسعه روابط ایران و مصر وجود ندارد

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برقراری مجدد روابط ایران و مصر، گفت: به لحاظ مبنایی ما هیچ منعی برای توسعه روابط ایران و مصر نمی بینیم؛ آنچه طی سال های اخیر پیش آمد و به ویژه بعد از انقلاب، مانع از توسعه روابط بود تا حدود زیادی برطرف شده است.

وی نفع دو کشور را در رفع موانع پیش روی روابط دانست و افزود: برعهده مسوولین سیاسی و رسمی دوکشور است تا با هم گفت و گو کنند و فکر می کنم به راحتی می توانند با هم به تفاهم رسیده و سفارت خانه های ایران و مصر بازگشایی شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تاکید کرد: نباید فقط به روابط سیاسی بین دو کشور اکتفا شود بلکه در سایر حوزه های اقتصادی، تکنولوژیکی، سیاسی، منطقه ای و بین المللی نیز باید با هم مراوده داشته باشیم.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال دیگری که کدام یک از دو کشور بر سر راه بازگشایی سفارت ها و عادی شدن روابط مانع تراشی می کند، گفت: من فکر می کنم که مانعی اساسی در این رابطه وجود ندارد و مهم این است که دو طرف اراده کرده و با هم مذاکره کنند.

ولایتی با بیان اینکه در برخی از مسایل منطقه ای مانند سوریه بین تهران و قاهره اشتراک نظرهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: هر دو کشور می خواهیم مشکلات در سوریه بدون دخالت خارجی حل شود.

وی درباره اینکه آیا تماس های غیر رسمی بین مقامات دو طرف به وجود آمده است یا نه، اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم گفت و گوهای رسمی هنوز آغاز نشده است اما می دانیم که تماس هایی طی مدتی که گذشت، وجود داشته و فضا مثبت تر از گذشته است.

تحولات مصر گام بزرگی رو به جلوست

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی اش از همه پرسی قانون اساسی جدید در مصر گفت: مهم ترین نکته ای که در مصر اتفاق افتاده این است که کار بدست مردم است و آراء مردمی در تعیین خط مشی حکمت ها نقش اساسی داشته است.

وی افزود: مردم مصر بعد از سال ها توانسته اند هم در تدوین قانون اساسی و هم در انتخاب مسوولین نقش داشته باشند که گام بزرگی رو به جلوست و هرچه مردم مصر تصمیم بگیرند برای ما مهم است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای دخالت ایران در امور داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس ضمن کذب خواندن این ادعاها گفت: راه رفع این شبهات و احتمالا مشکلاتی که به نظر می رسد، وجود دارد تماس نزدیک است که پیشقراول آن نیز رسانه ها هستند؛ تا جایی که من اطلاع دارم ایران هیچ چشم طمعی به هیچ کشوری ندارد.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل تاکید کرد: ممکن است گلایه و شکایتی باشد ولی این گلایه مندی ها بین برادران جز از راه در کنار هم نشستن و گفت و گو کردن حل نمی شود.

ایران هیچ دخالتی در امور داخلی دیگر کشورها ندارد

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در پاسخ به سوالی درباره برخی تحرکات در صحرای سینا که به جنبش حماس نسبت داده می شود و نقش ایران در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی و مسوول هیچ دخالتی در امور داخلی هیچ کشوری از جمله مصر ندارد.

وی افزود: اما اگر بتوانیم کمک کنیم تا بین برادران حماس و مصری تفاهم ایجاد شود، در حد استطاعت خودمان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره علت عدم تحقق ایجاد روابط قوی بین تهران و قاهره اظهار داشت: عزم مثبت در هر دو طرف وجود دارد اما از زمانی که تصمیمی گرفته شود تا زمانی که این تصمیم اجرا شود، زمان می برد و این مساله نیازمند تدابیری از سوی هر دو طرف است با این حال ما به آینده روابط خوشبین هستیم.

هیچ اختلافی بین مواضع ایران درباره سوریه و بحرین نیست

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بین مواضع ایران در سوریه و بحرین اختلاف وجود دارد گفت: رابطه بین ایران و کشورهای دیگر براساس محاسبه سیاسی است که سابقه ای به قدمت جمهوری اسلامی دارد.

ولایتی با بیان اینکه حرف ایران در سوریه و بحرین یک کلمه است، تاکید کرد: در مواضع ما هیچ اختلافی نیست، ما می گوییم در هر دو کشور به آراء مردمی بدون دخالت خارجی و بدون دخالت افراد مسلح مراجعه شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: