velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۱۲۵
پ
کد خبر: ۷۵۳
تاریخ انتشار: شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۲ - 28 December 2013

استقبال از پیشنهاد ولایتی درباره مذاکرات جداگانه ایران با اعضای 1+5

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که گفت‌وگوی جداگانه با اعضای گروه 1+5 می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، گفت که این نوع گفت‌وگوها می‌تواند در روند تصمیم‌گیری جمعی آن‌ها اثرگذار باشد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از پیشنهاد علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد مقام معظم رهبری در امور بین الملل در مورد دیدار و گفت‌وگوی جداگانه‌ ایران با اعضای گروه 1+5 گفت که این پیشنهاد می‌تواند نقش تاثیرگذاری بر روی مذاکرات داشته باشد.

وی در عین حال یادآور شد که مذاکره با اعضای گروه 1+5 در حیطه موضوع هسته‌ای است و ما خارج از این موضوع بحث و مذاکره‌ای با 1+5 نداریم. مگر آن که بخواهیم با هر کدام از این کشورها در مورد مسائل دیگر گفت‌وگویی داشته باشیم.

وی افزود: گفت‌وگوی جداگانه با اعضای گروه 1+5 قطعا می‌تواند اثر مثبتی در تصمیم‌گیری جمعی آن‌ها داشته باشد. چرا که در گفت‌وگوهای رسمی علی‌رغم لزوم، طرح بسیاری از مسائل به دلیل محدودیت زمانی امکان‌پذیر نیست. حال این که ممکن است لازم باشد اطلاعاتی در اختیار هر کدام از کشورها گذاشته شود تا آن‌ها با دیدگاه جمهوری اسلامی آشنا شوند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که گفت‌وگو با تک تک اعضای گروه 1+5 می‌تواند در پروسه تصمیم‌گیری جمعی آن‌ها اثر مثبتی به جای گذارد.

نقوی حسینی در عین حال یکی از موانع موجود بر سر راه گفت‌وگوی جداگانه با اعضای گروه 1+5 را آمریکا دانست و توضیح داد: ما با کشوری همچون آمریکا اصلا گفت‌وگوی مستقیم نداریم که این شاید مانع اصلی برای گفت‌وگوی جداگانه به شمار آید.

وی افزود: با بقیه کشورها منع گفت‌وگو نداریم و می‌توانیم با آن‌ها صحبت کنیم. البته با کشوری مثل انگلیس که رابطه دیپلماتیک سطح بالایی نیز وجود ندارد گفت‌وگو مشکل است ولی منعی وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد چگونگی برطرف شدن منع گفت‌وگو با آمریکا در موضوع هسته‌ای گفت: آمریکا باید رفتارش را تغییر دهد. رفتار آمریکا معقول نیست؛ به طوری که اروپایی‌ها نیز معتقدند آمریکایی‌ها در چارچوب توافقنامه عمل نمی‌کنند و حتی بین دستگاه دولتی آمریکا نیز اختلاف نظر وجود دارد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
سجاد
Iran, Islamic Republic of
07 دی 1392 - 16:55
امیدوارم مسئولین سیاست خارجی این نظریه را بپذیرند. بالاخره دکتر ولایتی شناخت بهتری از سیاست بین الملل دارد. کاش بالاخره با این نظریه مشکلات حل بشود.
شایان
China
08 دی 1392 - 06:49
روی سخنم با مسوولین سیاست خارجیه. تو رو خدا به هر ترتیبی شده این مشکل رو حل کنید. مردم خیلی تحت فشارند. ما تحریم رو تحمل می کنیم به شرطی که راهی جز تن دادن بهش نباشه. ولی این طور که به نظر میاد راههایی مثل همین پیشنهاد دکتر ولایتی برای برون رفت از این گرفتاری هست
فرهاد و سام
United States
08 دی 1392 - 08:36
پیشنهاد دکتر ولایتی خیلی منطقی و راهگشا به نظر می رسد. باید دید در عمل چه طور خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها