velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۶۰۵
پ
کد خبر: ۷۴۵
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۲ - 24 December 2013
بازدید صالحی از پیشرفته‌ترین دستگاه تولید رادیودارو در جهان

ولایتی از رییس سازمان انرژی اتمی در بیمارستان استقبال کرد

رییس سازمان انرژی اتمی با استقبال علی‌اکبر ولایتی، رییس بیمارستان مسیح دانشوری از این بیمارستان بازدید کرد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی با حضور در بیمارستان مسیح دانشوری تهران، از پیشرفته ترین دستگاه تولید رادیودارو در جهان با عنوان علمی «فیکلوترون» بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی که ریاست بیمارستان مسیح دانشوری را برعهده دارد، پیش از بازدید علی اکبر صالحی از دستگاه یادشده، توضیحاتی را درباره آن ارائه کرد.

دستگاه فیکلوترون که به گفته بیمارستان یادشده در حال حاضر تنها به تعداد انگشت شمار از آن در برخی مراکز پزشکی جهان وجود دارد، اواخر سال گذشته به کشور وارد شده و در بیمارستان مسیح دانشوری نصب و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این دستگاه که با هزینه ای حدود هفت میلیون یورو از آمریکا خریداری و وارد کشور شده است، در حال حاضر فقط رادیوداروی FBG به عنوان پرکاربردترین رادیودارو در صنعت پزشکی را تولید می کند و البته قابلیت تولید انواع دیگر رادیوداروها را نیز دارد.

یکی دیگر از تجهیزات پیشرفته ای که صالحی از آن در بیمارستان مسیح دانشوری بازدید کرد، دستگاه «پت افکن» است که کاربرد آن تزریق رادیوداروهای تولید شده توسط فیکلوترون به بیماران می باشد.

اگرچه اکثر افرادی که از این دستگاه استفاده می کنند، بیماران سرطانی هستند، اما بیماران قلبی و بیماران مبتلا به آلزایمر، صرع، و افراد مبتلا به عفونت های ناشناخته نیز می توانند از خدمات این دستگاه های پیشرفته بهره مند شوند.

دستگاه های یادشده استفاده درمانی نداشته و فقط به تشخیص بیماری، تشخیص شدت بیماری و تشخیص پیشرفت مراحل درمان کمک می کند.

به گفته مسوولان این بیمارستان، دستگاه فیکلوترون در هر نوبت تولید رادیودارو می تواند داروی مورد نیاز 12 تا 14 بیمار را تولید کند و روزانه این دستگاه می تواند تا سه نوبت رادیودارو تولید کند.

هزینه بیمارانی که از تجهیزات یاد شده استفاده می کنند حدود 5 میلیون تومان برای هر نوبت است و به گفته مسوولان بیمارستان تلاش هایی در حال انجام است تا شرکت های بیمه این هزینه را پوشش دهند.

تجهیزات یادشده به کمک یک موسسه خیریه خریداری و وارد کشور شده است و درآمد حاصل از این دستگاه در اختیار این موسسه خیریه قرار می گیرد تا صرف هزینه های سنگین تعمیر و نگهداری آن شود.

این دستگاه که از اوایل سال جاری مورد بهره برداری عمومی قرار گرفته است تاکنون دو مورد نیاز به تعمیر و تامین هزینه قطعات یدکی داشته است که برای هریک از این موارد 130 هزار دلار و برای مورد دوم 116 هزار یورو صرف شده است.

صالحی حین بازدید از این دستگاه، پیشنهاد کرد که ساخت قطعات یدکی گران قیمت این دستگاه ها به دست متخصصان ایرانی بررسی شود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
سالامیس
Iran, Islamic Republic of
04 دی 1392 - 10:20
امیدوارم تکنولوژی ساخت قطعات یدکی و اصلی این دستگاه به زودی در ایران راه اندازی شود و جوانان توانمند ما که انرژی هسته ای را بومی سازی کردند این تکنولوژی را هم بومی کنند.
سهیل صادقی از تهران
United States
06 دی 1392 - 07:56
کاش ما هم می تونستیم سهمی در این پیشرفت ها داشته باشیم. از مسوولین سایت درخواست دارم یک بخشی برای مشارکت های داوطلبانه علمی و فرهنگی در سایت راه اندازی کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: