velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۷۵۲
پ
کد خبر: ۷۴۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - 18 December 2013
ولایتی در جمع پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات استراتژیک:

مرکز تحقیقات استراتژیک با مراکز پژوهشی دنیا ارتباط برقرار می کند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به ضرورت توجه به امر پژوهش در کشور و به خصوص در این مرکز، گفت: هدف اصلی این مرکز پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی از نظر پژوهشی است.

به گزارش تسنیم، علی‌ اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز سه‌شنبه در نشست گرامیداشت هفته پژوهش و انتخاب پژوهشگر برتر این مرکز ضمن تبریک هفته پژوهش و آرزوی توفیق برای همه پژوهشگران کشور و این مرکز اظهار داشت: در ابتدا بنا به عادت معروف یک مثال تاریخی عنوان می‌کنم، تا معلوم شود کشور آنچه را که سابقه دارد برای حکومت‌داری و اداره جامعه استفاده می‌کند.

وی افزود: ما در طول تاریخ ایران چند نفر را داریم که این افراد عالم و سیاستمدار بوده‌اند و برای اداره جامعه و حکومتداری دستورات و دیدگاه‌هایی را داشتند که می‌توان از آنها بهره گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: اولین کسی که در این زمینه گوی سبقت را از دیگران برده است، خواجه نظام‌الملک طوسی است که در کتاب سیاست‌نامه خود روش اداره حکومتش قید شده و بسیار بی‌نظیر است.

ولایتی ادامه داد: خواجه نصیر‌الدین طوسی نیز از اینگونه افراد است که نظرات جالبی در حکومت‌داری دارد و این افراد نشان می‌دهند که این کشور اگر مانده است و حدود 10 هزار سال تاریخ دارد، بلاشک از حضور این افراد و دیدگاه‌های آنها استفاده شده است.

وی یادآور شد: فرهنگ این کشور هیچ وقت منقطع نبوده و همواره در روندی، ادامه داشته است اما در حوزه سیاسی گاهی در این کشور با بروز و ظهور دولت‌ها و حکومت‌ها، دوره‌ای را داشته‌ایم که این مسئله منقطع شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص یادآور شد: از همین جا به یکی از مهمترین وظایف این مرکز گریز می‌زنم و اینکه یکی از وظایف این مرکز در این مقطع برقراری ارتباط با مراکز پژوهشی و علمی دنیاست.

ولایتی ضمن سپاس از حسن‌ ظن مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی، روحانی که قبلا مسئولیت این مرکز را برعهده داشتند به خودش، گفت: توقعی که کشور از این‌گونه مراکز دارد، بسیار بیشتر از چیزی است که امروز در این مرکز وجود دارد.

وی گفت: اولین توقع این است که این مرکز بتواند ارتباطات بسیار منظم و کاملی را با مراکز علمی و پژوهشی دنیا داشته باشد و اصولا یکی از وظایف این مرکز این است که ارتباط آن با سایر مراکز علمی و پژوهشی جهان اسلام و کشورهای پیشرفته برقرار شود که در حال حاضر اینگونه نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: به عنوان مثال در حوزه سیاست، در مصر صرف‌نظر از وقایعی که امروز شاهد آن هستیم، اتفاقاتی در حوزه مسائل پژوهشی افتاده که می‌توان از آنها بهره برد. همچنین در کشورهایی مانند مالزی، هند و یا سایر کشورهای پیشرفته دنیا، باید این ارتباط بین این مرکز با مراکز پژوهشی آنها، ایجاد شود.

ولایتی در ادامه به بخشی از وظایف این مرکز در داخل کشور اشاره و تصریح کرد: این مرکز باید مرکزی باشد که حالت پدرانه را نسبت به مراکز آموزشی و پژوهشی با پژوهشگران داشته و درهای آنها نباید به روی پژوهشگران بسته باشد.

وی گفت: برون‌سپاری برای پژوهش مهم است و از پژوهشگران در کشورمان کم نیستند کسانی که دارای تالیفات و مقالات علمی و پژوهشی بوده و به برکت انقلاب اسلامی فرصتی در اختیار آنها گذاشته شده تا بتوانند نقش خود را در بخش پژوهشی ایفا کنند که باید به این افراد اعتماد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به شرایط امروز جامعه دانشگاهی کشورمان گفت: امروز ما حدود 4 میلیون دانشجو داریم در حالی که در دوران انقلاب این رقم تقریبا به چندصد هزار نفر می‌رسید.

ولایتی با بیان اینکه مردم ما در دوران گذشته و در طول تاریخ سهم خود را از علم و پژوهش به دنیا نشان داده‌اند، گفت: ابوعلی سینا و زکریای رازی با تالیف حدود 180 کتاب و ترجمه آن به فارسی و عربی علم روز خود را در اختیار دنیا قرار دادند تا هم سهم ایران در آن مشخص شود و هم اینکه بر اساس زبان علم، علم خود را به همه دنیا نشان دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هدف اصلی این مرکز این است که در حوزه جهان اسلام این است که پایه‌های تمدن نوین اسلامی را از نظر پژوهشی بنا گذارد، گفت: اگر این مسئله تحقق یابد، قطعا دوباره شاهد رشد تمدن در جهان خواهیم بود و از این مرکز انتظار می‌رود به عنوان مرکزی پویا و زنده باشد، رشد کند و به سمت کمال و تکثیر حرکت کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: این مرکز باید تولید مثل داشته باشد، تغذیه شود و سایر مراکز را تغذیه کند و تغذیه شدن آن با کمک سایر مراکزی است که ما با آنها همکاری می‌کنیم.

ولایتی با بیان اینکه قطعا بودجه و تخصیص بودجه به این مرکز چیزی است که به آن نیاز داریم و حتما برای کارهایی که در نظر داریم باید اعتمادآفرینی جزو آن باشد، گفت: قطعا پژوهشگرانی که با این مرکز همکاری می‌کنند علاقه دارند که به حد وسع به آنها کمک شود و به آنها پر و پا داده شود اما نباید غصه مسائلی مانند بودجه را زیاد خورد، ما باید ابتدا کاری را انجام دهیم و قطعا کسانی که باید آن را ببینند پس از دیدن آن به ما کمک می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های پژوهشی این مرکز باید به درد نظام بخورد و مشکلی از مشکلات مردم و نظام را برطرف کند، گفت: رئیس این مرکز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فردی اهل تحقیق است و همان روز اول که بنده خدمت وی رسیدم، ایشان نیز این مسئله را تصریح کرد که ما در این مرکز بازوی تحقیقاتی رهبری هستیم و باید مجمع تشخیص مصلحت نظام را با عقبه پژوهشی که در این مرکز انجام می‌شود، یاری رسانیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص اضافه کرد: این مرکز باید عقبه پژوهشی سیاست‌های کلی نظام را داشته باشد و با توجه به عظمت این کار و مقدمات آن فاصله زیاد است. با توجه به سیاست‌های کلی یکی از وظایف این مرکز رصد کردن کارهایی است که باید و یا ادعا می‌شود در حال انجام است.

ولایتی ادامه داد: طبق سند چشم‌انداز ما باید در انتهای این سند قدرت اول منطقه در برخی از حوزه‌ها باشیم و امروز خوشبختانه در برخی از موضوعات مانند موضوع هسته‌ای، این جایگاه را به خوبی داریم و در برخی از حوزه‌های مختلف این حرف را می‌زنیم به طوری که تعداد مقالاتی که امروز از این کشور در ISI منتشر می‌شود، رقم قابل توجهی است و نشان می‌دهد که ما از برخی از کشورها جلوتر هستیم.

وی گفت: در پیشرفت و رشد علمی نیز مانند فرستادن سفینه به فضا و کارهای مختلف علمی جایگاه مناسبی داریم اما در برخی از حوزه‌ها مثل حوزه اقتصادی تا جایگاه مورد نظر فاصله داریم و سعی می‌کنیم از وجود افراد صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بهره ببریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در ادامه گفت: باید از وجود اشخاصی مانند آقای قاسمی که رئیس بانک پاسارگاد هستند و یا آقای نوید اتهم که طراح سند آموزش و پرورش بوده‌اند و در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی صاحب‌نظر و عقیده هستند و همچنین دکتر ملک در حوزه بین‌الملل که سابقه خوبی در مسائل امور خارجه و بین‌الملل دارند، استفاده کنیم.

ولایتی اضافه کرد: برخی از کسانی که در این مرکز بودند و زحماتی را در این مرکز کشیدند و امروز از ارکان دولت هستند مانند آقای نوبخت که اگر قرار باشد به کار بودجه برسد و فعالیت‌های پژوهشی اقتصادی فراغتی می‌خواهد یا دکتر واعظی که به سهم خودشان در این مرکز زحمت کشیده‌اند و از زحماتشان قدردانی می‌کنیم و حتما از وجودشان استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: هر کسی که مایل باشد در این زمینه با مرکز همکاری کند و استعداد، توانمندی، همت و وقت آن را داشته باشد ما برای او احترام قائل هستیم و از وجود آنها استفاده می‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: رصد کردن سیاست‌های کلی نظام مثلا اصل 44 که قانون آن هم نوشته شده است از وظایف این مرکز است. اینکه آیا سیاست‌های آن اجرایی شده یا نه و اگر شده است در چه وضعیتی قرار دارد و اگر نه چرا. این رصد کردن کار پژوهشی است و آیا در حوزه‌های مختلف به عنوان مثال پیشرفت داشته‌ایم یا به عقب رفته‌ایم؟

ولایتی با بیان اینکه یکی از نکاتی که قرار است در مجمع تشخیص مورد توجه قرار گیرد، مسئله هویت اسلامی و ملی ماست، خاطرنشان کرد: این مسئله اگر تدوین شود و معلوم شود ما کجای کار هستیم باید ببینیم آیا کاری که انجام می‌دهیم خلاف هویت اسلامی یا ملی ماست یا نه و اینکه آیا مصلحت نظام حکم می‌کند با توجه به بحث هویت اسلامی و ملی در امورات مختلف چگونه حرکت کرد و آیا حرکت در این مسیر به صلاح است یا نه.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز تحولات به سرعت انجام می‌شود، ادامه داد: ما نباید پس از اینکه با تحولات مواجه شدیم، ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم زیرا این حالت انفعال است اما اگر بخشی از کار ما که به آینده‌پژوهی به خوبی انجام شود ما به خوبی مسائل آینده جهان را پیش‌بینی می‌کنیم و بر اساس آن طراحی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به نقش مهم منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: این منطقه قلب سیاسی عالم است و نفت و اقتصاد نیز به آن اضافه شده است. این منطقه مرکز بروز آرمان‌های الهی است و همه پیامبران در این منطقه بروز پیدا کرده‌اند و منطقه‌ای بر سر راه قاره‌های مختلف جهان است.

ولایتی تصریح کرد: تصمیمات استراتژیک را باید با آینده‌پژوهشی به دست آورد و باید بر اساس این آینده‌پژوهی به این برسیم که سال‌های آینده چگونه می‌شود و چه مسائلی رخ می‌دهد که ما با چشم باز و فکر آماده به استقبال آنها رویم و اگر بتوانیم پیش‌بینی کنیم قطعا ابتکار عمل را در دست گرفته‌ایم.

وی گفت: برخی پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2016 ممکن است آمریکایی‌ها از وارد کننده نفت به صادر کننده تبدیل شوند این مهم است که ما بتوانیم متوجه شویم که این مسیر برای آنها چگونه اتفاق افتاده است و‌ آن را به خوبی بررسی و تحلیل کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با بیان اینکه حوزه فعالیت پژوهشی این مرکز بسیار وسیع است، اضافه کرد: از اقتصاد تا سیاست و از مسائل بین‌المللی تا فرهنگی گرفته باید در فعالیت‌های پژوهشی مورد توجه قرار گیرد و با نگاه اقتضای پژوهشی می‌شود مسائل را به خوبی رصد کرد.

ولایتی با بیان اینکه در پژوهش 3 بخش وجود دارد، گفت: امور بنیادی، امور راهبردی و امور کاربردی از بخش‌های مختلف پژوهش هستند که ما اگر فقط بخواهیم به امور بنیادی توجه کنیم قطعا در یک فضای مجرد نشسته‌ایم و تنها فکر کرده‌ایم ولی اگر قرار است تاثیرگذاری داشته باشیم باید به امور کاربردی نیز توجه داشته باشیم و به حوزه مسائل کاربردی مانند نفت و اقتصاد نیز نظر داشته و برای آنها ارزیابی‌هایی را داشته باشیم.

وی در بخش پایانی سخنانش، تصریح کرد: هفته پژوهش فرصتی برای دیدار با شما عزیزان به خصوص در بخش‌های پژوهشی مرکز شد. بنده آمادگی دارم که در بخش‌های دیگر در خدمت شما باشم و این باب مفتوح است از هر نظری که چه در تایید و چه در نقض نظرات است استفاده می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم با کمک یکدیگر و فعالیت در امور پژوهشی قدمی را در مسیر کاستن از نیازهای کشور برداریم.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
صادقی
Iran, Islamic Republic of
27 آذر 1392 - 15:38
بهتر است در این تارنما دربارۀ وظایف و حوزۀ کاری مرکز تحقیقات استراتژیک مطالبی نوشته شود و یا به سایت رسمی این مرکز لینک داده شود. آرزوی موفقیت آقای دکتر ولایتی در پیشبرد اهداف مرکز در راستای سند چشم انداز بیست ساله را داریم.
اسماعیل نامجو
Iran, Islamic Republic of
28 آذر 1392 - 08:54
امیدوارم با مدیریت جناب آقای دکتر ولایتی بر مرکز تحقیقات استراتژیک، این مرکز نقش موثرتری در تصمیم گیری های مسئولین ایفا کند و به تصمیمات حکیمانه در سطح کشور بینجامد.
امیر رضاقلی
Iran, Islamic Republic of
28 آذر 1392 - 11:04
بسمه تعالی- بسیار خوشحالیم که در این مقطع حساس فرهنگی که این همه هجمه فرهنگی به انقلاب و اسلام می شود، دکتر ولایتی به عنوان دانشمند حوزه علوم تجربی و علوم انسانی مقتدرانه به بازسازی فرهنگ و تمدن گذشته اسلامی پافشاری می کند. فقط ای کاش از نیروهای جوان(دانشجویان، دانش آموزان و...) نیز به عنوان نیروهایی با افکار جدید و ایده های بزرگ استفاده شود. بهرحال بسیار مسروریم که اینگونه مرکز تحقیقات استراتژیک پیشرفت می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها