velayati.ir

تعداد بازدید: ۷۰۴۹
پ
کد خبر: ۷۳۳
تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - 13 December 2013
در دیدار اندیشمندان مصری با دکتر ولایتی مطرح شد

نقش ایران و مصر در شکل‌گیری تمدن اسلامی از نگاه ولایتی

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به اینکه ایران و مصر نقش اساسی در شکل گیری تمدن اسلامی داشته اند گفت: آینده امت اسلامی منتظر حرکت همزمان دو ملت ایران و مصر برای اعاده تمدن اسلامی و احیای فرهنگ و ارزش های اسلامی است.

دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با جمعی از نخبگان و اندیشمندان مصری گفت: برای ما کشور مصر به عنوان یک کشور بسیار مهم عربی و اسلامی همیشه مطرح بوده و محل فکر و فرهنگ و تمدن است و امیدواریم که مشکلات فعلی در مصر به زودی رفع شود و این کشور به جایگاه اصلی خود در منطقه دست یابد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: ایران و مصر سابقه ارتباط چند هزار ساله داشته اند ولو اینکه برای مدتی این رابطه دچار توقف شده باشد. اگر بعضی از حکومت ها باعث این جدایی شده باشد اما قلوب دو ملت با هم ارتباط داشته و دارد. این دو کشور نقش اساسی در شکل گیری تمدن اسلامی داشته اند و همچنان آینده امت اسلامی منتظر حرکت همزمان دو ملت ایران و مصر برای اعاده تمدن اسلامی و احیای فرهنگ و ارزش های اسلامی است.

وی افزود: ریشه های این هویت اسلامی و ملی در مصر بسیار عمیق است ولو اینکه برای مدت کوتاهی حکومت هایی بر سر کار باشند که اینها مانع بروز ارزش های واقعی ملت مصر شوند. ما به اراده مردم مصر احترام می گذاریم و هر تصمیمی که آنها بگیرند برای ما محترم است. همان طور که اغلب کسانی که امروز اظهار نظر کردند این تحولات مصر را نوعاً ریشه در اراده مردم مصر معرفی کردند. ما مطمئنیم دیگر شرایطی مثل دوران حسنی مبارک به مصر باز نمی گردد. یعنی مردم مصر به پا خاسته اند و به هیچوجه به کم و ناقص قانع نخواهند بود و انشاء الله به قله های رفیع استقلال و عزت هویت ملی و اسلامی خود باز می گردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک یادآور شد: هر وقت مصر پرچم اعتزاز را برداشت ملت عرب در اعتزاز بود ولی برعکس هر وقت این گونه نبود ملت عرب دچار سرگشتگی می شد. با توجه به اینکه ایران نیز همین نقش را دارد بعد از اینکه استقلال خود را به دست آورد در برابر استعمار و استکبار و صهیونیسم مقاومت کرد و علیرغم ا ین فشارها هر روز گامی به جلو بر می دارد.

وی افزود: در طی این دو قرن اخیر همواره حرکت های اسلامی و انقلابی و فرهنگی دو کشور مصر و ایران بر هم تاثیر متقابل داشته اند. اگر کسی مثل سید جمال الدین اسدآبادی از ایران به مصر رفت و در آنجا تاثیر گذار بود از مصر نیز کسانی که صاحب نظر بودند و اندیشه های ملی و اسلامی را تبیین کردند کتب آنها در ایران ترجمه شد و این تاثیرات متقابل همواره وجود داشته است. به هر حال وظیفه این است که در درجه اول در حفظ استقلال کشورمان تلاش کنیم و در درجه بعد در احیای ارزش های اسلامی بکوشیم و به هویت ملی خود احترام بگذاریم و آن را تقویت کنیم و اگر چنین کنیم نتیجه رابطه متقابل ایران و مصر موجب تقویت کسانی خواهد بود که در کشورهای عربی و اسلامی خواستار استقلال و بازیابی ارزش های ملی و اسلامی هستند.

دکتر ولایتی در پایان تاکید کرد: این سفرهای شما و دیگر سفرهایی که از مصر به ایران صورت گرفته و نیز سفر ایرانیان به مصر می تواند در بازشناسی متقابل دو کشور تاثیر اساسی داشته باشد و این مقدمه همکاری دراز مدت و عمیق بین دو کشور است. ایران دستیابی خوبی به فناوری های مختلف و جدید و علمی داشته و قطعاً در همکاری های متقابل می تواند آن را در اختیار دیگر کشورهای اسلامی به ویژه کشور مهم مصر بگذارد.

در بخشی از این نشست یکی از شخصیت های مصری با اظهار خرسندی از حضور در ایران تاکید کرد: ما با احساساتی سرشار آمدیم که بیانگر خواسته دو ملت ایران و مصر است تا رابطه تاریخی بین دو کشور به صورت سازنده و قوی از نو ساخته شود.

وی افزود: می دانیم ایران با توجه به جایگاه و مرکزیت خود نقش اساسی در تغییر شرایط و مشکلات دو طرف دارد و با همکاری دو کشور مصر و ایران مشکلات منطقه از بین می رود. ما درک می کنیم که دولت های استکباری همیشه درصدد تحمیل نظرات و دخالت در کشور مصر و دیگر کشورها هستند تا این کشورها نتوانند تصمیمات سرنوشت ساز بگیرند و ما می دانیم که دارای یک دشمن مشترک هستیم که همانا آمریکا و اسرائیل هستند. همان کشورهای مستکبری که از ابتدای ایجاد انقلاب اسلامی ایران همواره توطئه می کنند و این مساله را از ابتدای ایجاد انقلاب مصر در سال 2011 به خوبی می بینیم.

این اندیشمند مصری تصریح کرد: کشورهای استکباری درصدد ترویج این هستند که حوادث 30 فوریه را یک انقلاب دیگر یا کودتا بخوانند در حالی که این حرکت انقلاب دیگری در تصحیح انقلاب اولیه است که با پشتوانه 35 میلیونی مردم ایجاد گردید و با پشتیبانی ارتش مصر از وقوع جنگ داخلی جلوگیری کرد.

در این دیدار بیش از 30 تن از شخصیت های فرهنگی و سیاسی و رسانه ای مصر حضور داشتند و در خصوص لزوم حمایت ایران از انقلاب 30 فوریه مردم مصر علیه اخوان المسلمین به بیان دیدگاه های خود پرداختند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: