velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۹۴۹
پ
کد خبر: ۷۲۴
تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - 07 December 2013
به مناسبت درگذشت نلسون ماندلا

درخواست ولایتی از هاشمی برای دعوت نلسون ماندلا به ایران

نلسون ماندلا، رئیس جمهور اسبق آفریقای جنوبی که از فعالان برجسته مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود، بدلیل مبارزات ضدنژادپرستانه خود 27 سال از عمرش را در زندان سپری کرد. پس از آزادی ماندلا از زندان، دکتر ولایتی، وزیر امور خارجه وقت، از آیت الله هاشمی درخواست کرد ماندلا را برای سفر به ایران دعوت کند. این سفر در تیرماه سال 71 انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی اکبر ولایتی، آزادی نلسون ماندلا از زندان، مقارن با روزهای ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در ایران بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات سال 68 خود می نویسد:

«تا ساعت ده و نیم صبح در خانه براي تهيه خطبه‌ها كار كردم. براي اقامه جمعه به دانشگاه رفتم . دكتر ولايتي تلفني خواست كه [نلسون] ماندلا رهبر سياهان آفريقاي جنوبي را كه اخيراً از زندان آزاد شده، دعوت كنم و به سام نجوما كه رئيس جمهور ناميبيا شده است، تبريك بگويم....»

دیدارهای ماندلا با مقام معظم رهبری و هاشمی رفسنجانی 

ماندلا دو بار به ایران آمد. تیرماه سال 71 دو سال پس از آزادی از زندان برای اولین بار به ایران سفر کرد و 31 تیر همان سال با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد. در این دیدار، دكتر ولایتی، وزیر امور خارجه، هیأت همراه آقای ماندلا و چند تن از مسئولان وزارت امورخارجه حضور داشتند.

در سال 78 نیز ماندلا بار دیگر به ایران سفر کرد و در 25 مهرماه سال 78 برای بار دوم به حضور رهبر معظم انقلاب رفت.

او در هر دو سفر در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب حضور یافت و پس از آن به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت. سفر اول او مقارن با دوران ریاست جمهوری ایت الله هاشمی بود و سفر دومش یکسال پس از استقرار دولت اصلاحات انجام شد.

نلسون ماندلا در  14 آذر   92 در شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی درگذشت.






















ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها