velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۲۲۷۷
پ
کد خبر: ۶۹۶
تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - 02 November 2013

دکتر ولایتی: تمام دنیا به بزرگی بوعلی سینا اقرار کرده اند

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب و رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: تمام عالمان جهان به بزرگی کار ابن سینا اقرار کرده اند و کتاب قانون پزشکی او را کتاب مقدس پزشکی اعلام کردند و این نکته برای ایرانیان بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایرنا، دکتر علی اکبر ولایتی شامگاه پنجشنبه در همایش بزرگداشت هزاره تألیف کتاب قانون در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: «سر ویلیام آسلر» پدر پزشکی مدرن، کتاب قانون بوعلی سینا را کتاب مقدس پزشکی عنوان کرده و ابن سینا را مولف مشهورترین کتاب درسی پزشکی دانسته است.

وی افزود: در طول 700 سال مهمترین کتاب متنی پزشکی در سراسر جهان قانون بوعلی سینا محسوب می شد و در حال حاضر هم 50 الی 60 درصد مفاهیم کتاب همچنان با علم روز دنیا مطابقت دارد.

رییس همایش بزرگداشت هزاره تألیف کتاب قانون ابن سینا اظهار داشت: آناتومی که شیخ الرییس از بدن انسان ارایه می دهد با آناتومی که با علم امروز به دست آمده است 95 درصد تطبیق دارد.

ولایتی تصریح کرد: دیسقوریدوس پزشک معروف یونانی 500 مفردات دارویی یعنی گیاهان ساده را در کتاب «حشایش» خود معرفی کرده بود که بوعلی سینا 300 مفردات دیگر به آن اضافه کرده و 800 مفردات را در کتاب قانون آورده است و پس از آن یک کشیش مسیحی به همه توصیه می کند که عربی را بیاموزند چرا که مسلمانان 300 دارویی دیگر شناسایی کرده اند.

وی گفت: بوعلی سینا در باره فیزیولوژی اعضای بدن نیز گفتارهای درخشانی دارد که از جمله آن عدم انتشار صوت در خلا، خوب نشدن ناشنوای مادر زادی و سم بودن برخی از داروها برای اندام گوش انسان است.

رییس همایش بزرگداشت هزاره تألیف قانون تصریح کرد: تاکنون بیش از 200 شرح، تلخیص و تعلیق و مقدمه بر کتاب قانون ابن سینا نوشته شده و هر کس نوشته خود را بهتر از دیگری دانسته و نشانه فضل خود معرفی کرده است.

ولایتی تأکید کرد: پس از قرآن کریم و کتاب های «محی الدین عربی» تاکنون بیشترین میزان شرح و تلخیص بر کتاب قانون ابو علی سینا نوشته شده است.

وی افزود: ابن نفیس در زمان حاشیه ای که برای قانون می نوشت توانست سیستم گردش خون در بدن را کشف کند که البته غربی ها سعی کردند آن را به نام خود ثبت کنند و ویلیام هاروی پزشکی انگلیسی را کاشف آن می دانستند که چند دانشجوی مصری در آلمان باطل بودن این گفته را اثبات کردند.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: کتاب قانون بو علی سینا در پنج مجلد یا گفتار نوشته شده که مجلد نخست آن در کلیات طب، مجلد دوم مفردات، جلد سوم اجزا بدن، جلد چهارم بیماری عفونی که مربوط به یک عضو نمی شوند و مجلد پنجم در داروهای مرکب است.

ولایتی تصریح کرد: این کتاب به تمامی زوایای پزشکی پرداخته و هیچ چیز را از قلم نینداخته و شیخ الرییس آن را در دو مرحله که بین آن فاصله ای چند ساله افتاده تألیف کرده است.

وی تشریح کرد: قدیمی ترین نسخه کتاب قانون در لنینگراد قرار دارد و آنچه در ایران موجود است کتابی است که با فاصله 250 ساله پس از فوت شیخ الرییس نگاشته شده و در کتابخانه شخصی ˈملکˈ بود که توسط ورثه او در اختیار موزه آستان قدس رضوی قرار داده شده است.

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تصریح کرد: با توجه با رایزنی هایی که با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به عمل آمده موافقت اولیه برای پرداختن عمیق به کتاب قانون اخذ شده که البته زمان زیادی خواهد برد تا به مرحله اجرا برسد.

ولایتی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با برگزاری این همایش ادای دین کوچکی به خدمات ارزشمند شیخ الرییس بوعلی سینا کرده باشیم.

همایش بزرگداشت هزاره تألیف قانون بوعلی سینا با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی همدان با حضور اعضای شورای عالی انقلاب، استاد دانشگاه های سراسر کشور و مسوولان بلند مرتبه استان همدان در همدان و تهران برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها