velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۸۵۷
پ
کد خبر: ۶۸۸
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - 29 October 2013

آغاز همایش بزرگداشت کتاب قانون در تهران

همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب قانون ابن سینا صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ این همایش سه روزه با همکاری یونسکو، دانشکده فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دانشگاه تربیت مدرس و کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است.

دکتر علی اکبر ولایتی رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس همایش درباره شرح و تلخیص های قانون ابن سینا در مراسم افتتاحیه گفت: ابن سینا در حدود سال403 قمری در گرگان تالیف قانون را آغاز کرد و بخشی از آن را در ری و بقیه را در همدان تا 414 قمری به پایان رساند.

وی افزود: سر ویلیام آسلر پدر پزشکی مدرن، کتاب قانون را انجیل پزشکی و ابن سینا را مولف مشهورترین کتاب درسی که تا آن زمان نوشته شده بود می داند.

دکتر ولایتی افزود: کتاب قانون به زبان های متعددی از جمله لاتین، فرانسه، آلمانی، ‌انگلیسی، ‌ازبکی، عبری، ‌فارسی و اردو ترجمه شده است.

وی افزود: قانون 5 فصل دارد و قدیمی ترین کتاب موجود قانون که در لنینگراد نگهداری می شود در سال 1175 یعنی 138سال بعد از فوت ابن سینا نوشته شده است.

در مراسم امروز از کتابی رونمایی شد که تجدید چاپ 5 ویرایش مختلف قانون بود.

نسخه خطی از کتابخانه مجلس شورای اسلامی که قرن ششم نسخه برداری شده، نسخه چاپ چوبی به سال 1592، نسخه سنگی در تهران به سال 1295، نسخه چاپ سربی به سال 1294 چاپ مصر و چاپ مصحح که در سال 2005در بیروت به چاپ رسیده 5 ویرایش مختلف کتاب قانون است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها