velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۳۰۰
پ
کد خبر: ۶۴۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - 16 September 2013
با حضور دکتر ولايتي در مراسم اختتاميه

برگزيدگان ششمين جشنواره کتاب سال رضوي تقدير شدند

در آستانه سالروز ولادت با سعادت حضرت امام رضا(ع)، مراسم اختتاميه ششمين جشنواره انتخاب کتاب سال رضوي، روز گذشته با سخنراني دکتر علي اکبر ولايتي در تالار اجتماعات بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي برگزار شد.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی اکبر ولایتی، در این مراسم، همچنین آيت ا... واعظ زاده خراساني، دبيرکل اسبق مجمع تقريب مذاهب اسلامي و حجت الاسلام والمسلمين الهي خراساني، مديرعامل بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي سخنرانی کردند.
در ششمين جشنواره انتخاب کتاب سال رضوي، آثار «قلمدان هاي فيروزه» به قلم عاليه محرابي، «در سال هاي دور» به قلم حسن احمدي، «شرط هشتم» به قلم محبوبه زارع و «مجموعه اشعار در مدح امام رضا(ع)» به زبان اردو و به قلم حشمت کمال الهي از پاکستان از سوي هيئت داوران شايسته چاپ شناخته شد.

در اين مراسم از رتبه هاي برتر جشنواره در پنج بخش تقدير و به صاحبان آثار برگزيده جوايزي اهدا شد. در بخش ناشران برتر نيز آستان قدس رضوي با انتشار 58 جلد کتاب در حوزه معارف رضوي، به عنوان ناشر برتر معرفي شد.

اظهارات دکتر ولايتي درباره برکات سفر حضرت امام رضا(ع) به ايران

در اين مراسم، دکتر علي اکبر ولايتي، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل، با اشاره به برکات سفر حضرت امام رضا(ع) به ايران و خراسان، از علاقه آشکار علماي بنام اسلامي نظير غزالي به امام رضا(ع) سخن گفت و جلوه هايي از تاثير بي بديل امام(ع) را بر اين علماي مشهور که به مذاهب مختلف اسلامي تعلق داشتند، مطرح کرد.

مقابله امام(ع) با تفکرات منحط وارداتي، از طريق مناظرات، محور بخش ديگري از سخنان دکتر ولايتي بود.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با اشاره به سفر منحصر به فرد امام(ع) به منطقه غير عربي، به بررسي تاثير گسترده اين سفر پرداخت و عنوان کرد که اقبال گسترده مردم خراسان به امام(ع)، به ويژه حضور هزاران نفر در نيشابور، براي نوشتن فرموده هاي ايشان، نشان دهنده اقبال عمومي و وجود زمينه هاي محبت اهل بيت(ع) در اين منطقه است.

دکتر ولايتي، حضور تقريبا دوساله امام رضا(ع) در منطقه شرق اسلامي را زمينه ساز کاهش فشار بر شيعيان دانست و اضافه کرد: کاهش فشار بر شيعيان باعث شد تا آن ها بتوانند مذهب خود را علني و آن را جايگزين مذهب زيدي کنند.

دستوري که زمينه ساز حضور امامزادگان در ايران شد

دستور امام رضا(ع) براي حرکت سادات علوي به سوي ايران و خراسان، موضوعي بود که دکتر ولايتي در ادامه سخنان خود به آن اشاره کرد و اين دستور را زمينه ساز حضور بيش از 8 هزار امامزاده و به تبع آن بقاع متبرکه آن بزرگواران در کشور دانست.

مشاور رهبر معظم انقلاب، در ادامه سخنان خود به نهضت تربيت شاگردان برجسته توسط امام رضا(ع) اشاره کرد و از زکريا بن آدم، ابوالقاسم فارسي، محمد بن عبدا... خراساني و ابراهيم بن ابي محمد خراساني به عنوان شاگردان برجسته امام رضا(ع) نام برد.

تقدير از آثار برگزيده

در اين مراسم همچنين، دکتر منوري، دبير کميته علمي جشنواره، بيانيه کميته داوران را قرائت کرد و پس از آن جوايز آثار برگزيده توسط دکتر ولايتي، آيت ا... واعظ زاده خراساني و جمعي از مسئولان به صاحبان اين آثار اهدا شد.

در خور اشاره است، در ششمين جشنواره انتخاب کتاب سال رضوي 30 داور از کارشناسان حوزه و دانشگاه، کار بررسي و قضاوت 284 اثر رسيده به جشنواره را بر عهده داشتند که در اين ميان 18 اثر مربوط به پايان نامه هاي دوره دکترا و کارشناسي ارشد بود.

حضور آثار خارجي در اين دوره از جشنواره پر رنگ تر از سال هاي گذشته بود و بر همين اساس، برگزيدگاني از سه کشور ترکيه، لبنان و پاکستان مورد تقدير قرار گرفتند. در پايان اين مراسم از کتاب هاي شايسته چاپ سال قبل، که توسط آستان قدس رضوي به مرحله انتشار رسيده بود، رونمايي شد. در اين جشنواره براي نخستين بار ناشر برتر در بخش ترجمه کتب به زبان هاي خارجي نيز مورد تقدير قرار گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: