velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۲۴۵
پ
کد خبر: ۶۳۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - 11 September 2013

ولايتي: تمدن ایرانی از پیشتازان تمدن بشری است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، تمدن ایرانی و فرهنگ ایرانی را همواره از پیشتازان تمدن بشری دانست.

  به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، دکتر علی اکبر ولایتی در نشست خبرنگاران دفاتر خارج از کشور صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تأثیرات فرهنگ لباس ایرانی در جهان اسلام در گذشته و قرون جدید گفت: سیدجمال الدین اسدآبادی اولین ایرانی پرچمدار بیداری اسلامی در خارج از کشور به حساب می آمد.

وی با بیان این که شخصیت های بزرگی همچون میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و بعد از آن امام خمینی طلیعه داران بیداری اسلامی بوده اند افزود: هدف از بیداری اسلامی زنده کردن جامعه مسلمین و برگرداندن مسلمانان به اصل خویش است.

ولایتی به رخوت و سستی مسلمانان به علت بی لیاقتی حاکمان آنها و تسلط استعمار غرب به این ملل اشاره و خاطر نشان کرد: تجربه انقلاب اسلامی نشان داد که مسلمانان می توانند منشأ اثر و تأثیر باشند.

ولایتی با اشاره به قدرت زیاد تفکر شیعی در برخورد با مسائل روز بر لزوم بررسی علل ضعف این حرکت ها در بین علمای اهل سنت تاکید و اضافه کرد: هر چند رأی مردم مصر به اخوان نشان از توجه آنها به اسلام است اما ناکامی اخوان موضوع مهمی است که باید بررسی شود.

وی با تاکید بر پایان عمر مکاتب مارکسیسم و لیبرالیسم و ناکارآمدی آنها گفت: غرب هر جا که ملتی قصد بازگشت به اسلام را داشته باشد توطئه می کند اما روند تحولات نشان دهنده ناکامی آنهاست.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان دموکراسی خوب از منظر غرب را حکومت لائیک دانست و اضافه کرد: در موضوع سوریه تصور می کردند در 2 ماه کار تمام است و حلقه طلایی مقاومت می شکند که با ایستادگی سوریه و مقاومت صورت گرفته این هدف تحقق نیافت.

ولایتی به نگاه ابزاری غرب به سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در بحث سوریه ، روسیه و چین نیز ایستاده اند زیرا روسیه نگران از دست دادن آخرین پایگاه خودش در مدیترانه است.

وی افزود: روسیه به دنبال احیای قدرت گذشته خود است و در سوریه از هر ابزاری بر مقابله با غرب استفاده خواهد کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ناکامی ها و شکست های پی در پی آمریکا بعد از جنگ دوم افزود: در صورت مداخله نظامی در سوریه شرایطی به مراتب سخت تر از افغانستان و عراق آنها را تهدید می کند.

ولایتی با اشاره به نگرانی آمریکا از قدرت های موجود در منطقه از جمله حزب الله برای مداخله در سوریه گفت: در صورت شعله ور شدن جنگ، آتش آن دامن کسانی را که باید به آن دامن می زنند خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه سوریه امروز به مراتب قوی تر از دو سال پیش است و بشاراسد به علت حمایت از تمامیت ارضی سوریه محبوبیت فراوانی بین گروه های مختلف مردم سوریه قرار گرفته است اضافه کرد: پیروزی های اخیر سوریه درالقصیر و سایر مناطق نشان دهنده این پدیده است.

ولایتی در ادامه همچنین نگاه به شرق را از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: توجه به شرق می تواند بخشی از مشکلات ما را نیز حل کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: