velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۵۶۱
پ
کد خبر: ۵۱۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - 10 June 2013
دکتر ولایتی در رادیو معارف:

باید در ایجاد یک جهان‌بینی مشترک بین حوزه و دانشگاه تلاش کنیم/ رویه دولت من اخلاق‌گرایی و ثبات مدیریتی است

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه نگهبانان اسلام و ارزش‌های اسلامی هستند، گفت: مشورت گرفتن و مد نظر قرار دادن توصیه‌ها و تصمیمات حوزه‌های علمیه یکی از مؤثرترین کارهایی است که باید انجام شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، شنوندگان رادیو عصر روز دوشنبه پذیرای سخنان علی اکبر ولایتی در برنامه "چهره به چهره" رادیو معارف بودند تا این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به بیان نظرات فرهنگی - اجتماعی خود و تشریح برخی موضوعات مهم جامعه بپردازد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در ابتدا و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سند چشم‌انداز بیست‌ساله جهت‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 را نشان می‌دهد، مؤلفه‌های فرهنگی و الزامات دینی این سند چیست، گفت: آنچه که در سند چشم‌انداز آمده، این موضوعات در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

وی افزود: باید به امر فرهنگ و اعتقادات و ارزش‌ها و مبانی اسلامی در سند چشم‌انداز 20 ساله آنطور که حق مردم و اقتضای انقلاب ماست، پرداخت شود؛ متأسفانه به علت اشکالات اقتصادی، در بسیاری از موارد آنچه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، حوزه فرهنگ است ولی با توجه به اینکه اساس انقلاب ما اعتقادی و فرهنگی است، باید به این بخش اهتمام ویژه داشته باشیم.

ولایتی ادامه داد: بدون تردید در دولتم به امر فرهنگ توجه جدی خواهم داشت، از سال 84 تا کنون که 8 سال از آغاز دوره اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله گذشته، کار چندانی در حوزه فرهنگ انجام نشده است که امیدواریم بتوانیم این خلأ را جبران کنیم.

به گفته این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای مذکور تا کنون نزدیک به 1400 مصوبه داشته است و بنده از همان ابتدای تشکیل این شورا،‌به عنوان عضو حقیقی آنجا بودم، این سنت است که رئیس‌جمهور رئیس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ولی قانون نیست تا بدین ترتیب مقدمات اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت دولت فراهم و بودجه آن تأمین شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: خاطرم هست یک زمانی یکی از وزرای آموزش و پرورش که در دولت نهم بود، به خدمت مقام معظم رهبری رسید و ایشان ضمن اینکه از کارهای انجام شده قدردانی کردند اما فرمودند که هیچ تحولی در آموزش و پرورش نسبت به قبل از انقلاب صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: همین سخن موجب شد که هم مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی با پیش‌نویسی که وزارت آموزش و پرورش تهیه کرده بود، به کار تدوین سند تحول در آموزش و پرورش بپردازد که خوشبختانه مورد تأئید مقام معظم رهبری قرار گرفت و ابلاغ شد.

ولایتی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون حوزه‌های علمیه در تربیت افراد محقق و فاضل و صاحب ابداع و ابتکار نسبت به مدارس و دانشگاه‌ها موفق‌ترند، گفت: نظرم این است که باید رئیس‌جمهور یک معاونت فرهنگی داشته باشد تا هر کسی راه خودش را نرود و در آنجا اجرایی شدن قوانین مربوط به فرهنگ زیر نظر این معاونت انجام شود.

وی متذکر شد: هدفم اضافه کردن یک دستگاه نیست بلکه باید برای ایجاد هماهنگی یک سمتی در ریاست‌جمهوری باشد که با داشتن یکسری اختیارات، برای گام برداشتن به سوی اهدافی که ارزش‌های اسلامی را در جامعه تحقق می‌بخشد، حرکت کنیم.

ولایتی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه نگهبانان اسلام و ارزش‌های اسلامی هستند، گفت: مشورت گرفتن و مد نظر قرار دادن توصیه‌ها و تصمیمات حوزه‌های علمیه یکی از مؤثرترین کارهایی است که باید انجام شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اعتقاد شما نسبت به تهاجم فرهنگی چیست، توضیح داد: غربی‌ها استعمارشان را به خصوص استعمار نو را به موضوع فرهنگی مخلوط و ممزوج کردند و برای استعمار کردن و تحت سلطه درآوردن دیگر کشورها، ابتدا به استحاله فرهنگی آنان می‌پردازند یعنی آنها را از خودشان تهی می‌کنند، آنان هم هر وقت از ارزش‌های تهی احساس خجلت کردند، سعی می‌کنند به لباس بیگانه درآیند و این تلقینی است که فرنگی‌ها آن را انجام دادند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با یادآوری اینکه تهاجم فرهنگی یک امر خزنده و موزیانه و طراحی شده‌ای است که خلاصه هدف آن همین است تا ملت مسلمان را از خودشان تهی کنند، گفت: این  کشورها اگر در اقتصاد هم پیشرفتی داشته باشند، اما تابعی از متغیر فرنگی‌ها هستند، اگر کشوری بخواهد استقلال داشته باشد باید در درجه اول استقلال خودی در حوزه فرهنگ دارا باشد، موضوع تهاجم فرهنگی و معالجه آن امر بسیار مهمی است که باید به آن به طور جدی توجه کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نحوه تعامل شما با حوزه‌های علمیه چطور خواهد بود، خاطرنشان کرد: اصل حوزه علمیه در امور فرهنگی و اعتقادی است، مبدأ انقلاب ما که ریشه در انقلاب‌های سال‌های اخیر دارد، حوزه علمیه است و اگر این انقلاب به پیروزی رسید، به برکت آموزه‌های حوزه علمیه بود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در ادامه سخنانش تصریح کرد: احیای دین از نتایج اقدامات حضرت امام بوده است، این محصول حوزه علمیه است، حوزه علمیه را که چنین ویژگی و آثاری برای حفظ انقلاب و ارزش‌های اسلامی و تقویت بنیه اعتقادی مسلمانان دارد، باید تقویت کنیم و توسعه دهیم، حوزه علمیه را دولت اسلامی باید تأمین کند و نباید برای نیازمندی‌های اولیه معاش خودشان، این مقدار مشکلات داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه تقویت حوزه‌های علمیه و ترویج و توسعه حوزه‌های علمیه از برنامه‌های بنده است، گفت: قبل از انقلاب اسلامی، سازمان کنفرانس اسلامی تأسیس شد اما بعد از انقلاب، پیمان منطقه‌ای RCD در شرف انحلال بود که ما مخالفت و تفاهم کردیم که این پیمان باقی بماند لذا هفت کشور جدید استقلال یافته به ما پیوستند و سازمان همکاری‌های منطقه‌ای (اکو) تشکیل شد، همچنین D8 با پشتیبانی و حمایت جدی ایران مرکب از 8 کشور اسلامی تشکیل شد. این دو کار در زمان جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، تقویت این دو سازمان جزء سیاست‌های ماست.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه زمانی که همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورهای اسلامی صورت گیرد، حتماً همکاری‌های فرهنگی هم شامل آن می‌شود، گفت: بعد از شروع نهضت بیداری در تونس و ادامه آن در مصر، رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که این بیداری اسلامی است، به دنبال آن، ما در جهت تحقق دیدگاه‌های رهبری از حدود 700نفر از علمای شیعه و سنی جهان اسلام دعوت کردیم به ایران آمدند و کنفرانس دو روزه‌ای تحت عنوان بیداری اسلامی در تهران برگزار شد.

وی اضافه کرد: مجمع جهانی بیداری اسلامی، رأی دادند که بنده دبیرکل این مجمع باشم، به دنبال آن پنج اجلاس دیگر در تهران در سطح زنان، جوانان، اساتید دانشگاه و علمای جهان اسلام برگزار شد، همه این اجلاس‌ها موفق بود و منجر به صدور قطعنامه‌ای شد که در آن بر روی تقویت و ترویج بیداری اسلامی تأکید شد.

دکتر ولایتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نگاه شما به وحدت حوزه و دانشگاه چیست،‌ گفت: کارهایی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست، باید اقدامات اساسی‌تری انجام شود، باید در ایجاد یک جهان‌بینی مشترک بین حوزه و دانشگاه تلاش کنیم.

وی با اشاره به نوع دیدگاه غربی و اسلامی به جهان، گفت: در جهان‌بینی اسلامی، غایت زندگی خداگونه شدن است، متأسفانه نوع جهان‌بینی حاکم بر دانشگاه‌های ما نوعی جهان‌بینی مادی است. ما باید در علوم انسانی تحولی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و به این ترتیب همسانی فکری بین حوزه و دانشگاه ایجاد می‌شود.

ولایتی خاطرنشان کرد: باید به لحاظ اعتقادی دانشگاه‌های ما حوزوی شوند و به لحاظ روزآمدی حوزه‌های ما دانشگاه شوند، اگر دیدگاه‌های غیر علمی و غیر اعتقادی با مبانی اسلامی اصلاح شوند، وحدت حوزه و و دانشگاه شکل می‌گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عفاف و حجاب، گفت: حجاب از مسلمات احکام اسلامی است، در قرآن کریم به آن تصریح شده و همه مذاهب اسلامی روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

وی افزود: مصوبه جامعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب به تصویب رسیده ولی متأسفانه اجرایی نمی‌شود. بنده خودم را متعهد به اجرای این مصوبه می‌دانم، ضرورت پرداختن دولت به امر عفاف و حجاب از امور بسیار مهمی است.

ولایتی خاطرنشان کرد: شعار دولت من اخلاق‌گرایی و ثبات مدیریتی است، امیدواریم که سلوک ما به عنوان قوه مجریه بین خودمان با قوای دیگر طوری باشد که مردم توقع دارند، متأسفانه طی سال‌های اخیر اینطور نبوده است و مردم شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها بین مسئولان و قوا بوده‌اند. اگر چنین موضوعی در کشور توسط مسئولان اجرایی و افرادی که منتخب مردم هستند،‌ صورت نگیرد یعنی آنان به تعهداتشان در زمان انتخاب شدن عمل نکردند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه معیارهای شما برای انتخاب وزرا و مسئولان فرهنگی چیست، گفت: ما دولت متمم تشکیل می‌دهیم، همکاران ما باید افراد متدین باشند یعنی دین‌محور و دین باور باشند، صاحب تجربه باشند، متخصص و معتدل باشند، مشورت‌پذیر باشند یعنی خودشان را عقل کل ندانند.

وی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما برای افزایش سرانه مطالعه در کشور چه برنامه‌ای دارید، توضیح داد: به نظرم تا آنجایی که این موضوع به دولت مربوط می‌شود، باید تسهیلات لازم را برای تألیف و چاپ کتاب فراهم کنیم.

وی افزود: اگر کاغذ گران است، دولت باید کاغذ ارزان در اختیار ناشرین قرار دهد، تا شرکت انتشاراتی وجود نداشته باشد، تألیفات روی زمین می‌ماند و نویسندگان هم نمی‌توانند دست به قلم ببرند، اگر دولت از این امر بسیار حساس مراقبت نکند، موضوع چاپ کتاب دچار مشکل می‌شود.

علی‌اکبر ولایتی ادامه داد: اصل معیار پیشرفت هر کشوری به لحاظ فرهنگ و تمدن، میزان فرصتی است که مردم آن کشور برای مطالعه می‌گذارند، کار فرهنگی و انتشاراتی انجام دادن سودآور نیست و در بسیاری از اوقات زیان‌آور است ولی دولت باید از مؤلفان و ناشران حمایت کند.

وی در خاتمه در توصیه‌ای به همه ملت ایران گفت: این یک وظیفه شرعی و ملی همه ماست که در تعیین سرنوشت خودمان مشارکت کنیم که گام اول آن شرکت در انتخابات است، همه باید دقت کنیم به کسی رأی دهیم که به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و حضرت امام و دیدگاه‌های رهبری، قانون اساسی و مصوبات مجلس و قواعد دیگر پایبند باشد و به اینکه جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها به خصوص حوزه فرهنگی در افق 1404سرآمد کشورهای منطقه خواهد بود، معتقد باشد.
برچسب ها : ولایتی ، حوزه ، علمیه ، رادیومعارف ،
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها