velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۴۹۰
پ
کد خبر: ۴۹۳
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - 09 June 2013
دکتر ولایتی در شبکه خبر:

اختیارات رئیس‌جمهور کافی است/ دولت‌ خود را "عقلِ کل" نمی‌دانم

دکتر ولایتی گفت: ما مشورت‌پذیریم و فکر نمی‌کنیم که دولتمان عقل کل است و ممکن است افرادی باشند که در دولت بوده و یا نبوده باشند ولی صاحب تجربه‌ هستند و می‌خواهند خدمت کنند.
پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی؛

علی‌اکبر ولایتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ضبط شده خود در شبکه خبر در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور آینده بیشتر بر اساس اختیاراتی که قانون به او داده، کارایی دارد یا بر اساس توانمندی‌هایش گفت: اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی کافی است زیرا اگر رئیس‌جمهور ظرفیت‌های لازم را برای اداره کشور داشته باشد، نیازی به افزایش اختیاراتش نیست.

وی در پاسخ به این سوال که شاخصه‌های اصلی کابینه شما چیست، گفت: ما با جمع کردن حرف اول شاخصه‌ها به کلمه متمم رسیدیم که هر حرفش ابتدای فرازی است که در آن تصریح شده اصل مردم هستند و ما فرع هستیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به تشریح  کلمه متمم پرداخت و گفت: حرف "م" یعنی همکاران ما متدین هستند و دست به سوی بیت‌المال دراز نمی‌کنند و اقوام و منتسبین خود را به ناحق مسئولیت نمی‌دهند و رانتخواری ایجاد نمی‌کنند. "ت" یعنی افراد کابینه با تجربه هستند یعنی نمی‌خواهند سیاه‌مشق بنویسند چون فرصت سعی و خطا نداریم. "م" یعنی افراد باید متخصص باشند البته ممکن است تجربه متکی بر تئوری نباشد ولی حتما باید متخصص باشند. "م" پایانی یعنی اینکه باید افراد کابینه معتدل باشند و از افراط‌گرایی دور باشند؛ در اسلام نیز با افراط‌گرایی مخالفت شده است. ما مشورت پذیریم و فکر نمی‌کنیم که دولتمان عقل کل است و ممکن است افرادی باشند که در دولت بوده و یا نبوده باشند ولی صاحب تجربه‌ هستند و می‌خواهند خدمت کنند.

دکتر ولایتی با تشریح شاخص دولت خود شعار دولتش را اخلاق‌گرایی و ثبات در تصمیم‌گیری دانست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در کابینه سرباز می‌خواهید و یا ژنرال، گفت: از سرباز در حد سرباز توقع است. اگر کسی در کابینه سرباز می‌خواهد، معنای آن این است که دلش می‌خواهد خودش همه‌کاره باشد در حالیکه همه چیز را همگان دانند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اداره کردن دولت در کشوری با این همه مسائل داخلی و مطالب خارجی باید با کمک متخصصین باشد، اظهار داشت: کسی که به همکاری ما انتخاب می‌شود، باید سردار باشد، یعنی اختیارات رئیس‌جمهور را باید هر وزیری در حوزه خودش داشته باشد و من این اختیار را به وزرایم خواهم داد.

"زمانی که در وزارت امور خارجه فعالیت می‌کردم، به معاونینم در حوزه معاونت خودشان اختیارات وزیر را داده بودم و بر همین اساس در معدود کمیسیون‌هایی بود که شرکت می‌کردم، در جلسات نیز از طرف وزارت خارجه معاونت مربوطه به جلسات می‌رفت و از وزارتخانه‌های دیگر یک وزیر می‌آمد و هرچه در آن جا تصمیم گرفته می‌شد، مورد تائید من بود".

دکتر ولایتی با اشاره به عدم مداخله و مباشرت در حوزه‌های تخصصی وزرا تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهور در این مسائل دخالت کند، وزرا باید افرادی "بله‌قربان‌گو" باشند، بله قربان‌گو کسی است که یا تخصص ندارد یا جرأت اعمال و این بدین معناست که در کابینه فقط یکنفر همه کاره است. این خلاف دموکراسی است و عدم تبعیت از خرد جمعی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای وزارتخانه‌های خود افرادی را در نظر گرفته‌اید، گفت: اگر قرار است در آینده حکومتی داشته باشیم که قوی، هماهنگ و مشورت‌پذیر باشد و باید 3 قوه با یکدیگر همکاری کنند. علاوه بر این 2 قوه مقننه و مجریه با همدیگر خیلی کار دارند. من اگر بخواهم وزرایی را انتخاب کنم، حتما این وزرا با مشاورت مجلس خواهد بود و به ناگاه یک لیست بیست‌وچند نفره ارائه نمی‌کنم و اگر همه آنها را تائید نکند، گلایه کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برای انتخاب وزرا با کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشورت می‌کنم، اظهار داشت: زمانی که مجلس در انتخاب وزرا مشارکت کرد، حتما نیز به بقیه کارها کمک می‌کند بنابراین نمی‌توانم از الان بگویم فلان شخص وزیر است.

دکتر ولایتی درباره اینکه گفته می‌شود شما در حوزه اقتصاد زمانبندی مطرح کردید، گفت: اگر شما در این حوزه اولویت‌بندی نکنید، دچار مشکل می‌شوید زیرا برخی از مسائل بسیار حاد است و باید سریع درمان شوند.

وی یکی از این مسائل حاد را نوسانات جدید قیمت‌ها دانست و اظهار داشت: وقتی که یک جنس هر روز یا هر هفته گران می‌شود، دیگر وقت ندارید بنشینید و طراحی کنید که چگونه با این مسئله حاد برخورد کنید. این وضعیت مانند مریضی می‌ماند که تب 40 درجه و تشنج دارد و نفسش به شماره افتاده. شما باید براساس اصول پزشکی اول به او خون وصل کنید، اکسیژن در بینی‌اش قرار دهید و تبش را پایین آورید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که مسکن شما برای این بیماری چیست، گفت: اولین اقدام تنظیم بازار است، یعنی اگر تورم دارید، حاکی از پول زیاد است که باید توازن با بالابردن کالاها برقرار شود؛ عامل دیگر نیز جلب اعتماد مردم است.

دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه برای افزایش تولید باید فرصت تنفس به تولیدکننده داده شود، به طرح خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: یک طرح 2 فوریتی به مجلس خواهم برد و مجلس در 24 ساعت می‌تواند آن را تصویب کند. در این طرح علاوه بر اجازه یک تنفس 6 ماهه به کارخانه‌ها بخشودگی مالیاتی می‌دهیم و بهره‌های بانکی‌شان را حذف می‌کنیم.

وی با انتقاد از افزایش ساعت‌شمار بهره بانکی در اثر دیرکرد پرداخت اقساط درباره اینکه آیا بانک‌های ایران اسلامی است، گفت: بانک‌ها اسلامی است ولی بانک مرکزی که باید مراقبت کند که بانک‌ها طبق قانون عمل کنند، این کار را نمی‌کنند و ما در عمل علاوه بر اینکه قانون بانکداری اسلامی را داریم ولی در این راستا گام بر نمی‌داریم.

 در ادامه برنامه گفت‌وگوی ضبط شده شبکه خبر که با حضور علی‌اکبر ولایتی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، وی در خصوص برنامه‌هایش برای ایجاد سبک زندگی ایرانی - اسلامی، اظهار داشت: اساس کار این است که هویت اسلامی ملی را تقویت کنیم که این عملا باعث می‌شود سبک زندگی اسلامی - ایرانی احیا شود ‌که اگر اینگونه شد، یک نوع مصونیت ایجاد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه 70 درصد تربیت افراد در خانواده و مدرسه شکل می‌گیرد، گفت: بعد از اشغال کشور توسط مغول‌ها و سلطه دیگر بیگانگان دلیل اینکه فرهنگ اسلامی -  ایرانی منحرف نشد، این بود که خانواده‌ها سالم مانده‌ بودند‌ اما در حال حاضر دشمنان بنیان خانواده را هدف قرار گرفته‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: برای تقویت خانواده ‌ها اولین بحثی که مطرح می‌شود، تشکیل خانواده است و اگر ببینیم که جوانی از سن ازدواجش گذشته است و هنوز مجرد مانده، باید وی را کمک کنیم و این موضوع نیز به این مورد بر می‌‌گردد که اقتصاد ما باید تولیدمحور باشد و تولید نیز مردم‌محور باشد.

دکتر ولایتی ادامه داد: وامی که دولت به تولید می‌دهد، باید 2 الی 3 درصد کارمزد داشته باشد و در زمان بوش در ایالات متحده آمریکا بهره وام‌های مربوط به تولید را حذف کردند، یعنی آن چیزی که اسلام 1400 سال پیش تاکید کرده بود، اقتصاددان‌های آمریکا به آن نتیجه رسیدند که پول را برای بهره وام ندهند بلکه از تولید حمایت کنند‌ چرا‌که اگر روی وام‌ها بهره داشته باشیم، محصولات گران می‌شود و مردم جنس خارجی می‌خرند و بعد از آن تولید داخل راکد می‌شود.

وی افزود: اگر بهره را از وام تولید حذف کردیم، دیگر دولت تولید‌کننده نیست و افراد تولیدکننده می‌شوند و در این صورت شغل ایجاد می‌شود و تورم و بیکاری کاهش می‌یابد و در همین راستا با رونق اقتصاد تشویق به ازدواج شکل می‌گیرد و سبک زندگی ایرانی - اسلامی این است که از تشکیل خانواده آغاز کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در خصوص طرح‌های خود در حوزه درمان گفت: باید به سمتی برویم که درمان رایگان باشد یعنی بیمه باکفایت داشته باشیم که در حال حاضر اینگونه نیست، چرا‌که در حال حاضر به طبیب و آزمایشگاه مراجعه می‌کنید اما می‌بینید که 70 درصد هزینه درمان را باید از جیب بدهید و فقط 30 درصد آن دفترچه بیمه کارآیی دارد اما براساس برنامه پنجم تا انتهای این برنامه مردم باید 30 درصد پرداخت کنند و 70 درصد بیمه پرداخت کند.

دکتر ولایتی اضافه کرد: اگر اینگونه پیش برود و اگر کارها درست انجام شود و یک بیمه کامل و سراسری داشته باشیم که نام آن بیمه سلامت ایرانیان گذاشته شده، عملا به جایی می‌رسیم که درمان رایگان می‌شود و به خصوص زمانی که طرح پزشک خانواده اجرایی شده باشد و سیستم ارجاع در سراسر ایران راه‌اندازی شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای شکل‌دهی چنین بیمه ای چیست، گفت: راه اجرایی آن حذف و یا اتمام بیمه‌های کنونی است. بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی در حال حاضر در دست دولت است و اگر به سمت این برویم که بیمه‌ها براساس اصل 44 خصوصی شود و بر اساس آن دیگر دولت در بیمه جز بیمه مرکزی که وظیفه نظارت دارد، دخالتی نمی‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: در حال حاضر 30 درصد از حقوق کارگران صرف بیمه می‌شود که از این میزان 3 درصد را دولت پرداخت می‌کند، 20 درصد توسط کارفرما و 7 درصد نیز کارگر پرداخت می‌کند‌ اما دولت بابت 3 درصدی که باید پرداخت کند، میلیاردها تومان به بیمه‌ها بدهکار است.

دکتر ولایتی تصریح کرد: البته بیمه‌ای را حذف نمی‌کنیم و هر کس که توانایی داشت، در بخش خصوصی وارد شود تا بیمه مرکزی تشکیل شود و بیمه سلامت ایرانیان شکل داده شود‌ که در این صورت هر کس هرکجا استخدام شده باشد و یا بیکار باشد، باید بیمه شود و کسی که جانباز و یا معلول است، پولی ندارد که برای درمان پرداخت کند و دولت باید به آنها کمک کند و نباید کسی پیدا شود که تحت پوشش بیمه نباشد، البته تا زمانی‌که به این نقطه برسیم، ممکن است 2 برنامه 5 ساله زمان ببرد.

وی ادامه داد: البته تا با نقطه‌ای برسیم که درمان کاملاً رایگان باشد، باید سازوکاری بچینیم که اگر کسی بیماری خاصی داشت که هزینه‌های چندین میلیونی درمان باید خرج کند، دولت به آنها کمک کند و لذا یکی از برنامه‌های ما این است که یک ردیف بودجه برای بیماری‌های صعب‌العلاج در نظر گرفته شود تا فردی‌که چنین بیماری دارد، غیر از غصه بیماری غصه دیگری نداشته باشد. پس باید دولت متعهد شود درمان بیماری‌های پرهزینه را عهده‌دار شود.

وی در پاسخ به این سئوال که برنامه شما برای حوزه سیاست خارجی چیست؟ اظهار داشت:‌ عنوان برنامه سیاسی بنده در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن هم بازسازی روابط خارجی است. روابط خارجی اعم از سیاست خارجی است و فقط سیاست خارجی نیست. روابط سیاست خارجی، روابط اقتصادی با دنیا، ارتباط بانکی،‌ موضوع علمی و فناوری و ... نیز هست. نمی‌توانیم این‌ها را نداشته باشیم و بعد به دنبال پیشرفت باشیم، پس بخش مهمی از پیشرفت ما و حل مشکلات اقتصادی و علمی ما برای اینکه حرف اول را در منطقه بزنیم، در همه حوزه‌ها به مقدار زیادی به سیاست خارجی ما بستگی دارد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه حوزه سیاست خارجی ایران دچار مشکل است، تصریح کرد: من از همه ظرفیت‌های استفاده خواهم کرد و در این زمینه از ظرفیت دیپلماسی رسمی، آشکار،‌ منطقه‌ای، عمومی و ... استفاده خواهم کرد، یعنی از هر ظرفیتی که در ایران  وجود دارد، استفاده می‌کنم.

دکتر ولایتی با بیان اینکه ایران از لحاظ راهبردی و ژئوپلوتیک دارای ظرفیت بالایی است، گفت: ما با داشتن 15 همسایه و موقعیت تاریخی و فرهنگی و اختیار سیاسی که داریم، یکی از مهمترین کشورهای دنیا و منطقه است. ایران تاثیرگذاری را در تحولات منطقه دارد و  هیچ مساله‌ای در منطقه نیست که بدون  حضور فعال ایران حل شود. در مساله سوریه، عراق، لبنان و فلسطین، شبهه قاره هند، خلیج فارس و ... اگر مشکلی وجود داشته باشد، به اقرار دوست و دشمن بدون حضور فعال ایران امکان حل و فصل شدن ندارد که یکی از این مسائل مساله سوریه است که یک زمانی قبول نداشتند ولی امروز به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل بحران سوریه بدون حضور ایران و بدون راه‌حل سیاسی قابل حل نیست.

وی تمرکز در منطقه و حوزه همسایگان را یکی اولویت‌های سیاست خارجی ایران دانست و تصریح کرد: برخی از تنش‌زدایی با همسایگان صحبت می‌کنند درحالی که این تنش‌زدایی تازه ما را به نقطه صفر می‌رساند، یعنی نقطه منفی را حل می‌کنیم و باید بالاتر این برویم و با همسایگان‌مان روابط دوستانه داشته باشیم. ما 15 همسایه در آب و خشکی داریم  که همه این کشورها برای ما اهمیت دارند و نه تنها بر اساس همسایگی و مساله حسن همجواری برای ما همکاری منطقه نیز بسیار مهم است.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری داشتن  همسایگان متعدد را موقعیت ممتاز و ویژه‌ای خواند و خاطرنشان کرد:‌ همسایه‌های متعدد داشتن هم فرصت  است و هم تهدید. زمانی من از دبیرکل اسبق سازمان ملل که اهل پرو است، پرسیدم شما چند همسایه دارید و با کدامشان رابطه دوستانه دارید، وی بیان داشت که ما چهار همسایه داریم اما بهترین اینها اقیانوس آرام است، یعنی همسایه داری یک هنری در دپیلماسی است که باید رعایت کنیم.

دکتر ولایتی با اشاره به تجربه  16 ساله خود در پست وزیر امور خارجه ‌گفت: زمانی بنده خدمت حضرت امام (ره) رسیدم، عرض کردم که قصد سفر دارم و چند کشور را نام بردم. ایشان فرمودند که به این همسایگان ما بگویید ‌ما می‌خواهیم در حسن همجواری زندگی ‌کنیم و می‌خواهیم با هم همکاری ‌کنیم و هیچ قصد سوئی درباره شما نداریم و حتماً می‌خواهیم روابط دوستانه داشته باشیم. این سفارش امام در اوائل انقلاب بود.


برچسب ها : دکترولایتی ، شبکه خبر ، گفتگو ،
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: