velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۷۶۷
پ
کد خبر: ۴۳۶
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - 06 June 2013
دکتر ولایتی در شبکه سوم سیما:

با این نرخ سود بانکی غیرطبیعی به جایی نمی‌رسیم/ طرفداران ورزش سهامداران باشگاه می‌شوند

ولایتی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی یعنی حاکمیت مردم بر مردم با اجرای قوانین و احکام اسلامی تصریح کرد: تعهد رئیس جمهور این است که اسلام را تقویت و احیا و قوانین اسلامی را اجرا کند؛ متناسب با آنچه که در مجلس تصویب و در شورای نگهبان تائید می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، براساس برنامه قرعه کشی، برنامه به انتخاب شما شبکه سه امروز پنج شنبه میزبان دکتر ولایتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود که به تشریح برنامه های خود در عرصه های مختلف و پاسخگویی به دغدغه ها و سوالات جوانان پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود در پاسخ به این سوال که چه نگاهی به سند چشم‌انداز و اصل 44 قانون اساسی خواهید داشت به این موضوع اشاره کرد که هر کشوری باید برای آینده خود برنامه داشته باشد و افزود: برای اینکه در کشور جهت‌گیری‌ها مقطعی نباشد و در امتداد یک راهبرد حساب شده قرار گیرد ما سند چشم‌انداز 20 ساله را در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رساندیم که این چشم‌انداز یک برنامه 5 ساله است و در آن رتبه اول شدن ایران در همه حوزه‌ها در آسیای غربی دیده شده است.

ولایتی با یادآوری اینکه هر برنامه 5 ساله از 5 بودجه نیز تشکیل شده است، گفت: این به این منظور است که در طراحی بودجه باید جهتگیری‌ها را در نظر داشت و در حوزه‌هایی که عقب‌تر هستیم در برنامه‌های آتی جبران شود.

مشاور مقام معظم رهبری در عرصه بین الملل، دو عامل اقتصاد و روابط خارجی را از عواملی عنوان کرد که اگر به آن توجه نشود آسیب‌های بسیاری متوجه کشور خواهد شد و به گفته وی این دو عامل از مهمترین اولویت دولت آینده من است.

وی ادامه داد: اگر ملت به من اعتماد کردند و رای دادند متعهد خواهم شد که عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش مجری که برنامه ششم توسعه چه اولویتی در دولت شما خواهد داشت گفت: برنامه پنجم زمینه ساز برنامه‌ریزی برای برنامه پنجم است. بنابراین نه در آغاز برنامه پنجم هستیم و باید ببینیم که چه چیز هایی عملی شده و چه چیز هایی خیر بنابراین برنامه بعدی با شرایطی که در انتهای برنامه پنجم وجود دارد باید تنظیم شود.

ولایتی در مورد تعامل دولت خود با نخبگان و چگونگی تجلی خرد جمعی در کابینه خود نیز خاطرنشان کرد: باید فرض را بر این بگیریم که هر جوانی نخبه است. امروز سند تحول آموزش و پرورش تنظیم شده و اگر این اجرایی شود عملا سبک موجود در آموزش و پرورش تغییر خواهد یافت و به نخبه‌پروری و نخبه‌یابی کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه ضریب هوشی ایرانیان بالا است استعداد همه ایرانیان برای نخبه شدن را بالا دانست و گفت: نباید بین افراد تبعیض قائل شویم چرا که با استعدادی که در یک ایرانی وجود دارد می‌توانیم در جامعه ای باشیم که نخبگان در اکثریت باشند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پیشرفت‌های کره جنوبی اشاره کرد و سرمایه انسانی را عامل موفقیت این کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: مهمترین عامل توسعه کشورها سرمایه انسانی است و امروز نیز در کشور ما پر از نخبه است و باید از آنان استفاده شود.

ولایتی با تاکید بر اینکه در کابینه بنده ممکن است تفکرات مختلف در چارچوب نظام حضور داشته باشند گفت: هرکس هر سلیقه‌ای داشته باشد جذب خواهد شد. باید اختلاف‌سلیقه‌ها را تحمل  کرد و انتقاد‌پذیر بود.

وی با تاکید بر اینکه مبنای آموزش و پرورش ما ترجمه کتاب‌های فرنگی است گفت: باید آموزش و پرورش مولد داشته باشیم و از کتاب و حفظ محوری خارج شویم. باید تغییر سبک پرورش و تربیت داشته باشیم.

این نامزد انتخاباتی به تأسیس دارالفنون در ایران اشاره کرد و گفت: متأسفانه پس از امیرکبیر راه دارالفنون ادامه نیافت و مسیر ترجمه آثار مختلف موردنظر قرار گرفت. اما ما نباید منتظر تحولات باشیم و باید خود تولید کنیم.

ولایتی با اشاره به نرخ سود بانک‌ها در کشور گفت: نرخ سود بانک‌های کشور غیرطبیعی است و این روند ما را به جایی نمی‌رساند. در کشورهای دیگر بهره نمی‌گیرند بلکه سودی که می‌گیرند فقط در حد کارمزد است گویی اسلام در سیستم بانکی آن کشورها پیاده می‌شود.

به گفته کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر سود بانکی بانک‌های کشور به حدود 30 درصد می‌رسد و من این روند را قبول ندارم. با این روند با روش اسلامی و اقتصادی جدید نیز تطبیق ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تورم نتیجه عدم تعادل بین نقدینگی و کالاست. اگر این تناسب به هم بخورد موجب تورم می شود. باید بتوانیم اقتصاد را تولید محور کنیم. در حال حاضر اقتصاد محور نیستیم یعنی از خارج کالا وارد می‌کنیم و در بین مردم توزیع می‌کنیم. عدم مدیریت و تنظیم بازار از سوی دولت وضعیت امروز را به وجود می‌آورد که باید اصلاح شود.

ولایتی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم به جای به کار انداختن پول در جهت تولید هر روز بانک جدیدی ایجاد کنیم پولدار‌ها از طریق وام دادن و گرفتن بهای زیاد پول‌دارتر می‌شوند و عملا مردم به سوی تولید نمی‌روند. باید کاری کنیم که بانکهای وام‌دهنده فقط به جای قرض دادن در تولید مشارکت داشته باشند. اساس بانکداری اسلامی مشارکت در تولید است.

وی تاکید کرد که در دولت وی از بانک‌هایی که به سمت تولید حرکت می‌کنند حمایت می‌شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ رئیس جمهوری مصونیت تضمین‌شده ندارد مگر اینکه به مسئولیتش عمل کند گفت: در جمهوری اسلامی کسی مصونیت ندارد و همه در برابر قانون یکسان هستند.

وی ادامه داد: اختلاف بین مسئولان باعث یاس در جوانان می‌شود. جوانان دچار یاس می‌شوند اگر ببینند به جای تعامل بین قوا تضاد وجود دارد. باید سه قوه با یکدیگر طوری همکاری کنند که گویا یک روح در سه بدن هستند. این همکاری درجه رشد یک مسئول را نشان می‌دهد

ولایتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید انتقاد‌پذیر باشد خاطرنشان کرد: اگر رئیس جمهور سعه صدر لازم را نداشته باشد و قدرت تحمل مشکلات را نداشته باشد قطعا مشکلاتی به وجود می‌آید. مسائل کشوری مثل ایران با ایده‌ها و برنامه‌های بلند مدتی مثل چشم‌انداز 20 ساله و نفوذ منطقه ای قدرت جهانی است. اگر کسی رئیس جمهور شد باید از این ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی کشور استفاده کند و معضلات اقتصادی داخل کشور را برطرف کند. چنین بار سنگینی بر دوش رئیس جمهور است.

وی نباید به جای پرداختن به حل مشکلات کشور به دعوت و اختلاف بین قوا بپردازد. باید توانایی حل مشکلات را داشته باشد.

ولایتی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اساس حکومت جمهوری اسلامی مردم‌سالاری دینی است؛ بنابراین 50 درصد مقبولیت رعایت ارزش‌های دینی و در چارچوب ارزش‌های اسلامی است و رئیس‌جمهور انتخابش نهایی نیست مگر اینکه توسط رهبری تنفیذ شود.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: در سوگند رئیس جمهور تعهد به اسلام و پایبندی به مقررات اسلامی جزء لاینفک تعهدات رئیس جمهور است و این کشور امروز پرچمدار اسلام در دنیاست.

وی یادآور شد: منشاء رواج بیداری اسلامی در دنیا جمهوری اسلامی ایران است؛ امام خمینی در زمان تاسیس انقلاب اسلامی فرمودند ملت ما اسلام را می‌خواهد و جمهوری اسلامی. نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

ولایتی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی یعنی حاکمیت مردم بر مردم با اجرای قوانین و احکام اسلامی تصریح کرد: تعهد رئیس جمهور این است که اسلام را تقویت و احیا و قوانین اسلامی را اجرا کند. متناسب با آنچه که در مجلس تصویب و در شورای نگهبان تائید می‌شود.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم به برگزاری 6 اجلاس بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: در یک اجلاس جوانان حضور داشتند که 1200 نفر از 80 کشور اسلامی به ایران آمدند و هر کدام مبلغی برای ایران اسلامی بودند.

وی درباره ارتقای امنیت در جامعه اظهار داشت: بیکاری از مفسده‌های اصلی به شمار می‌آید و باید کاری کرد که برای جوانان اشتغال ایجاد شود؛ اگر کاری کنیم که جوانان شوق داشته باشند جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را گرفته‌ایم و در واقع زمینه برای ازدواج فراهم می‌شود.

ولایتی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که مردم به ازدواج تشویق شوند یادآور شد: توسعه میادین ورزشی در اختیار گذاشتن امکانات تفریحی سالم برای اوقات فراغت جزو کارهای دولت است.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم درباره موضوع اشتغال نیز خاطرنشان کرد: اساس اقتصاد کشور باید تولید و بر پایه تولید مردم‌محور باشد.

وی درباره مسکن جوانان نیز اظهار داشت: دولت با ساختن مسکن مهر نشان داد که می‌شود مسکن‌سازی انبوه کرد. البته برخی اشکالات نیز وجود دارد ضمن اینکه کار مثبتی بود و در جاهای دورافتاده و در شهرهای کوچک امر موثری بود اما نواقصی دارد که باید برطرف شود.

ولایتی با تاکید بر اینکه باید کشور را به گونه‌ای سامان دهیم که ازدواج به شکل ساده‌تری باشد افزود: نباید تعداد سکه‌ها و حجم جهیزیه ارزش‌آفرین باشد بلکه ارزش به خود افراد و تفاهم بین دختر و پسری است که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم بر همین اساس اشاره کرد که باید در درجه اول در خانواده‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد و اینکه به سمت ازدواج آسان حرکت کنند.

وی درباره بحث ورزش اظهار داشت: ورزش مربوط به همه به ویژه جوانان است. از کودکی تا سالخوردگی همه باید ورزش کنند و در سند تحول آموزش و پرورش نیز شنا و ژیمناستیک اجباری است و این مقدمه ایجاد ورزیدگی در کودکان و بروز استعداد‌های آنهاست.

ولایتی یادآور شد: به این روش می‌توان استعداد یابی کرد و متوجه شد چه کسی چه نوع استعدادی در ورزش دارد و همچنین می توان مقدمات رشد ورزش قهرمانی را فراهم کرد.

وی همچنین با اشاره به موفقیت کشتی فرنگی با  جوانگرایی در تیم و رهبری این تیم گفت: توسعه ورزش همگانی به خصوص در مدارس و آموزش و پرورش از برنامه‌های جدی ما خواهد بود که در این صورت ما حتما در ورزش قهرمانی رتبه بسیار خوبی را خواهیم داشت و ما می توانیم جزو رتبه‌های بالا و تک‌رقمی دنیا باشیم.

در ادامه این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های خود پیرامون بهبود ورزش و بخصوص دقت در اختصاص بودجه به ورزش‌های گوناگون گفت: ورزشکاران ما یک درخواست از دولت دارند و آن این است که دست از تصدی گری ورزش برداریم و ورزش را به مردم واگذار کنیم.

ولایتی گفت: من دیدار‌های مختلفی با ورزشکاران داشتم. تقریبا خواسته عمومی تمام اصحاب ورزش این است که ورزش دولتی نباشد و من این خواسته را قبول دارم.

وی افزود: خصوصی‌سازی ورزش و اینکه طرفداران ورزش سهامداران باشگاه می‌شوند از جمله مهمترین برنامه‌های من است و البته هرکجا که لازم است ما حمایت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه نباید سیاسی شود افزود: باید کسی که مدیر بخش ورزشی باشد ورزش را بشناسد. ورزشکاران قدیمی که دارای تجربه گرانسنگی هستند می‌توانند مناصب مدیریتی را برعهده بگیرند.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: درخواست تمام ورزشکاران در دیدارهای مختلف از ما بوده است که ورزش خصوصی‌ شود و به آنها واگذار شود اگر این کار انجام شود خود ورزشکاران امور را اداره می کنند و دولت نیز از آنها حمایت می کنند.

ولایتی گفت: حمایت از ایجاد فضاهای ورزشی و توسعه آنها نیز از وظایف دولت است و اگر اینگونه شود ورزش رشد جهشی خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای وی برای ایجاد اخلاق در ورزش گفت: من کتابی نوشته‌ام که در خصوص پایه‌های قرآنی در ورزش است که ما مثال‌های فراوانی در این خصوص داریم و البته نمونه‌های فراوانی نیز در این باره وجود دارد. ما باید این فرهنگ را بین تمام ورزشکاران تسری بدهیم چرا که زمینه جوهری آن در ورزشکاران ما وجود دارد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت و موسسات فرهنگی دولتی و غیردولتی و همچنین صدا و سیما از طریق دعوت از پیشکسوتان ورزش می‌توانند این کار را انجام دهند.

ولایتی گفت: خانواده های ما جوانان ما را با اخلاق به بار می‌آورند و با این زمینه این انتظار وجود دارد که رسانه‌ها و پیشکسوتان در این زمینه فعال باشند به عنوان مثال فیلمسازان و هنرمندان با تهیه فیلم‌های جذاب از شخصیت‌های مطرح و با اخلاق به گسترش این فرهنگ کمک کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره حضور زنان در جامعه گفت: زنان در شکل‌گیری جامعه ما نقش بسیار و مهم برعهده دارند. زنان هم به عنوان یک رکن اصلی خانواده و هم به عنوان کسانی که دسترسی به صحنه های علمی و اجتماعی دارند بسیار مهم است. امروز در رشته‌های دانشگاهی تعداد قبول شدگان در رشته‌های دانشگاهی بیشتر از پسران است.

وی افزود: البته خانم‌ها برخی آسیب‌پذیری ها را دارند به عنوان مثال کسانی که سرپرست خود را از دست می‌دهند و آنان نیاز به حمایت دارند. دولت باید توجه خاص به زنان سرپرست خانوار کند که تعدادشان کم نیست. به عنوان مثال باید آنها بیمه شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از حمایت‌های دیگر ایجاد حمایت بیکاری است و بیمه آسیب‌دیدگی است. این در خصوص بیمه بیکاری باید اولویت به زنان سرپرست خانوار باشد بعد هم در همه مشاغل فرصت مساوی بین زنان و مردان به صورت یکسان گذاشته شده است و در عین حال به ارزش‌های ایران و اسلامی توجه شود.

ولایتی ادامه داد: در طول تاریخ زنان ایرانی همواره مشهور به عفت و پاکی بوده‌اند و هرودوت تاریخ‌نگار یونانی به آن تصریح کرده است. از این رو حتما باید حرمت لازم به حفظ شخصیت زن ایجاد شود و اگر نیز هست تقویت شود.

وی در پایان تصریح کرد: جوانان امید ما هستند و بر اساس یک ارزیابی سن متوسط جوانان ایرانی 32 سال است و این مسئله به برکت انقلاب است. هم اکنون بخش مهمی از تولید علم و بخصوص فناوری های جدید در حوزه مجازی برعهده جوانان ما است و باید دولت آینده امکانات لازم برای پیشرفت جوانان علوم جدید به خصوص فضای مجازی فراهم شود که یکی از راه‌های بسیار ارزشمند برای ایجاد شغل برای جوانان است.

ولایتی در پایان افزود: کشورهایی همچون هند به این راهکار روی آورده‌اند و امروز دومین تولید‌کننده نرم‌افزار در دنیا هستند و ما بدون شک کمتر از هند نیستیم و با در اختیار گذاشتن تسهیلات لازم برای جوانان امکان درخشیدن آنها در عرصه جهانی فراهم می‌شود.
برچسب ها : دکترولایتی ، برنامه ، شبکه ، سوم ، سیما ،
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها