* برخی رویکردهای کلی به فضای مجازی:
- نگاه فرصت گرا بجای تهدیگرا به فضای مجازی
- اخلاقگرایی و مصونیت بخشی بجای محدودیتگرایی در فضای مجازی
- همسویی با سیاستهای مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی
* بررسی وضعیت موجود:
براساس آمار و ارقام وضعیت مطلوبی نیست و براساس آخرین آمار و شاخصها (سال 2010- 2012 ) جایگاه ایران در جهان بین 87 تا 104 در برخی شاخصها و در خاورمیانه رتبه پنجم الی دهم هستیم که این متناسب شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگوی منطقه نیست. مثلاً
براساس شاخص IDI (شاخص توسعه یافتگی فاوا در ITU): رتبه 87 جهان و رتبه نهم خاورمیانه
براساس شاخص EIU (شاخص آمادگی الکترونیک): ایران در میان 70 کشور رتبه 69 و در خاورمیانه رتبه پنجم
براساس شاخص NRI (شاخص آمادگی شبکه ای): ایران رتبه 104 جهان و دهم خاورمیانه
براساس شاخص EGDI (توسعه دولت الکترونیک): ایران 100 جهان و دهم خاورمیانه
* حمایت از رسانه ها و خبرنگاران به عنوان افسران فضای مجازی
- تکریم خبرنگاران و متخصصان فضای مجازی
- پیگیری بحث معیشت و جایگاه اجتماعی خبرنگاران و اصحاب رسانه
- تعامل و ارتباط مستمر با رسانه ها و خبرنگاران
- افزایش حمایت حقوقی از خبرنگاران
* اصلاح ساختارهای انحصاری و تصدیگری دولتی در فضای مجازی
- افزایش ترانزیت پهنای باند بینالمللی از مسیر خاک کشور با استفاده از تواناییهای بخش خصوصی
- کاهش قیمت اینترنت و سایر بسترهای ارتباطی
- توسعه سریع خدمات و توزیع محتواهای چند رسانهای با تأکید بر توان بخش خصوصی
- تعریف صحیح نقش سازمان صداوسیما به عنوان حامی تولید و گلوگاه ممیزی محتوای صوتی و تصویری
- اجرای قاطعانه قوانین ضد انحصار در لایههای مختلف شبکه و خدمات فضای مجازی
* تشویق خدمات داخلی فضای مجازی و افزایش سهم ترافیک داخلی نسبت به خارجی
- افزایش پهنای باند اینترنت در عین توسعه شبکه داخلی
- ساماندهی و مدیریت ترافیک و پهنای باند داخلی از طریق ایجاد «نقاط تبادل ترافیک داخلی»
- توسعه و کاهش هزینههای مراکز داده داخلی و تشویق سایتهای اینترنتی به میزبانی در داخل کشور
- توسعه زیرساخت محتوا رسان (CDN) در کشور
- تشویق خدمات داخلی از طریق مشوقهای مالی و اعطای یارانه به مصرف محتوا و خدمات داخلی
* تأکید بر حفظ هویت ایرانی و اسلامی در مقابل روندهای جهانیسازی در فضای مجازی
- حمایت از مصرف محتوای ایرانی-اسلامی و خدمات بومی در شبکه داخلی
- مثبت کردن تراز مصرف کاربران در خدمات و محتوای داخلی نسبت به مشابههای خارجی
- حمایت از صنعت و فناوری بومی در مخابرات ثابت و سیار در برابر تکیه به شرکتهای خارجی
- توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بومی در ارتقای صنایع دیگر
* اشتغالزایی پایدار و ارزان از طریق ایجاد فرصت فعالیت در فضای مجازی
- توجه به نسبت بالای «تعداد شغل ایجاد شده به میزان سرمایه گذاری در فضای مجازی» نسبت به سایر حوزهها
- در نظر گرفتن عامل «سرعت زیاد نیل به نقطه سر به سری در سرمایهگذاریهای فضای مجازی»
- بهرهگیری از صنایع فرهنگی و صنایع فضای مجازی بهعنوان فرصتهای درآمدزایی و اشتغالزایی در شرایط رکود
- تعریف بستههای سیاستی جهت شفافسازی مقررات برای کارآفرینان جهت سرمایهگذاری در فضای مجازی
- چشماندازسازی و تعریف و تبیین فرصتهای جدید سرمایهگذاری و عرصههای نوین کار و تولید در فضای مجازی
* اصلاح ساختارهای آموزشی و پژوهشی در فضای مجازی
- بهروزسازی آموزشهای مدیریتی، فنی و محتوایی در دانشگاهها با توجه به نیازهای کنونی و آینده
- گسترش رشتههای علمی به تمامی حوزههای محتوایی و امنیتی فضای مجازی و پرهیز از نگاه تکبعدی
- توجه به توسعه متوازن، پایدار و هماهنگ چرخه «علم، فناوری، صنعت و بازار» در صرف بودجههای پژوهشی
* بهره گیری از قابلیت های فناوری اطلاعات در پیشرفت اقتصادی، شفافسازی و اصلاح ساختارهای اقتصاد کلان کشور
- بهرهگیری از فرصتهای نوین ایجادشده توسط «صنعت محتوا و خدمات فناوری اطلاعات و فضای مجازی» و دورقمی کردن سهم اقتصادی این صنعت در تولید ملی
- توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای صنایع دیگر بهویژه با تاکید بر ایجاد شفافیت اطلاعاتی
- تقویت اعتماد و سرمایههای اجتماعی با بهرهگیری از ارتقای زیرساختهای دانشبنیان و هوشمند
- بهرهگیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات بهویژه قابلیتهای دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی در جهت اصلاح ساختارها و برنامهپذیر کردن اقتصاد کلان کشور
* اصلاح ساختارهای کسبوکار فضای مجازی
- توجه به خدمات فضای مجازی به منزله لوکوموتیو صنایع فرهنگی به این معنا که حرکت کردن این بخش موجب گسترش و تنظیم بازار صنایع فرهنگی شده و نهایتا ارتقای تولیدات فرهنگی بومی و مطلوب در کشور را ممکن میکند
- توجه ویژه به بخش خصوصی و تعاونی در کسبوکار فضای مجازی
- تسهیل راهاندازی و پشتیبانی از شرکتهای تولید محتوا و خدمات فضای مجازی، بهویژه شرکتهای دانش بنیان
* پیشبرد و ارتقای خدمات الکترونیک در عرصه های:
- دولت الکترونیک
ایجاد زیرساختهای نرمافزاری لازم برای تعامل و تبادل بین کلیه نهادها و سازمانهای حاکمیتی
تعیین و تقسیم دقیق مسؤولیتهای نگهداری هر نوع اطلاعات و ورود و تأیید هر نوع تراکنش بین سازمانها از سوی یک نهاد فرابخشی
ایجاد و شتاب بخشی در کارت هوشمند ملی برای ایرانیان
ایجاد و تقویت پایگاه اطلاعات پایه و دادههای زیربنایی (نظیر هویت، سلامت، املاک، پول و...)
بهرهگیری از دولت الکترونیک در جهت کاهش دیوان سالاری
افزایش حداکثری شفافیت اطلاعاتی و مقابله با مقاومتهای احتمالی
واگذاری اجرای پروژههای دولت الکترونیکی به بخش خصوصی به صورت «خدمتمحور»، همراه با نظارت دقیق دولت در پیادهسازی و اجرا
- تجارت الکترونیک
ایجاد، توسعه و تقویت زیرساختهایی مانند پرداخت خرد الکترونیک، خرید اعتباری، گمرک الکترونیک، رهگیری کالاها و خدمات، امضا و گواهی دیجیتال و غیره
توسعه الگوهای موفق کسب و کار فاوا، به ویژه در حوزه خدمات وب و ابزارهای همراه
- یادگیری الکترونیک
توجه به «یادگیری» پویای الکترونیکی نه «آموزش» ایستای سنتی
تغییر جهتگیری مدارس هوشمند از خرید «تجهیزات» به سمت ارتقای «محتوا و خدمات» خلاقانه بومی در انواع قالبها، مانند پویانماییها، بازیهای آموزشی، نرم افزارهای یادگیری و شبیهسازی و غیره
توسعه خدمات آموزشی بومی بر بستر شبکههای اجتماعی، ابزارهای همراه، تلویزیون تعاملی و غیره
- سلامت الکترونیکی
یکپارچه سازی پایگاههای اطلاعاتی بیمه و سلامت کشور
تسهیل مردم در استفاده از خدمات نظام سلامت کشور
اطلاع رسانی در فضای مجازی در حوزه سلامت
توسعه تله مدیسین و ارتباط و مشاوره مستمر پزشک و بیمار از طریق تکنولوژی فناوری اطلاعات
* توجه ویژه به ارتقای امنیت در سامانههای نرمافزاری، سختافزاری و شبکه
- ایجاد سریع مراکز عملیات امنیت (S-C) در همه بخشهای حساس کشور
- حمایت از بومیسازی زیرساختهایی نظیر سیستم عامل، ضدبدافزار، موتور جستجو و پست الکترونیکی
- بازتعریف ساختارهای پالایش اطلاعات در کشور
- ایجاد سریع زیرساختهای احراز هویت در فضای مجازی