velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۳۵۹
پ
کد خبر: ۴۰۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - 03 June 2013
در گفتگو با شبکه العالم مطرح شد

تشریح برنامه‌های دکتر ولایتی برای بازسازی روابط با کشورهای دنیا و حفظ حقوق هسته‌ای ایران

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در مصاحبه با شبکه العالم تأکید کرد، همکاری های منطقه ای و تنش زدایی در منطقه و کشورهای همسایه را بیش از پیش دنبال خواهد کرد.
" دکتر علی اکبر ولایتی" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار العالم با تأکید بر حضور در صحنه تا پایان فعالیت های انتخاباتی، اظهار داشت: در صورت به دست آوردن آرای مردم، به تعهدات خودم عمل خواهم کرد.

ولایتی درباره ساز و کارهای ائتلاف سه گانه "پیشرفت" برای تعیین نامزد نهایی گفت: ما سه نامزد، از ابتدا تصمیم گرفتیم همگی در انتخابات ثبت نام و در تبلیغات شرکت کنیم. همچنین در این مدت نظرسنجی های علمی انجام دهیم و نامزدی که درصد بیشتری از آرا را به خود اختصاص دهد، شانس بیشتری خواهد داشت تا خروجی نهایی این ائتلاف باشد.

وی با بیان اینکه تعداد نامزدهای اصولگرا فقط به این سه نفر محدود نمی شود، خاطرنشان کرد: بی تردید حکمیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه مبارز روحانیت تهران هم نقش اساسی در انتخاب نامزد نهایی تأثیر بسیار زیادی دارد، و موضع مشترک آنها فصل الخطاب ما است و هر کاندیدایی که آنها انتخاب کنند مورد پذیرش همه ما خواهد بود.

مشاور مقام معظم رهبری درباره احتمال پیوستن سعید جلیلی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری به ائتلاف سه  گانه پیشرفت اظهار داشت: این موضوع به درخواست ایشان بستگی دارد؛ ما از ابتدا درهای ائتلاف را به روی همه داوطلبان اصولگرا از جمله آقای جلیلی باز گذاشتیم.

وزیر پیشین امور خارجه، درباره اولویت های برنامه های دولت آینده، حساسیت وضعیت بین المللی و چالش های بزرگی که کشورمان در زمینه سیاست خارجی با آن مواجه است، گفت: بی تردید توسعه روابط با کشورهای منطقه و همسایگان، جزو کارهای مهم و اساسی است که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همکاری های منطقه ای و تنش زدایی در منطقه و کشورهای همسایه بیش از پیش دنبال خواهد شد؛ ضروری است همکاری های سازنده میان ایران و کشورهای منطقه افزایش یابد تا در سایه تلاش مشترک بتوان به صلح، سازندگی و آرامش در آینده امیدوار بود.

علی اکبر ولایتی درباره روابط دولت آینده با کشورهای عربی و تأثیر گره بحران سوریه بر این روابط از دیدگاه برخی از کارشناسان اظهار داشت: ما همچنان بر موضع اصولی که از ابتدا اعلام کرده ایم، پافشاری می کنیم. ما اعلام کرده ایم که موضوع سوریه باید از طریق گفت وگوهای مسالمت آمیز میان دولت و مردم آن کشور و بدون دخالت مداخله خارجی و توسل به زور حل شود.

"ایران از ابتدای موضوع سوریه تاکنون بر این دیدگاه پافشاری کرده است و به تدریج سایر کشورها نیز به صحت مواضع ایران می رسند که از طریق مداخله خارجی، توسل به زور، تروریسم، انفجارها و کشتن شهروندان بی گناه نمی توان موضوع سوریه را حل کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه سوریه یکی از حلقه های محور مقاومت است، باید تلاش شود در صورت انجام اصلاحات در سوریه – که البته انجام آن ضروری است – به موضوع مقاومت آن کشور در مقابل صهیونیست ها ضربه ای نزند."

ولایتی با اشاره به اتهامات عده ای مبنی بر دست داشتن ایران در تنش های فرقه ای در منطقه گفت: نباید مواضع برخی از رژیم های حاکم بر کشورهای عربی را به عنوان موضع کل جهان عرب تلقی کرد. ما با بیشتر کشورهای عربی روابط حسنه ای داریم و اتهامات تعداد معدودی از این کشورها به ایران کاملاً بی اساس است و ما در کشورهای عربی هیچ گونه دخالتی نمی کنیم. بلکه درصدد ایجاد و توسعه روابط هرچه بهتر دوستانه و برادارانه با کشورهای عربی هستیم.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به سؤال خبرنگار العالم درباره رابطه با امریکا و موضوع هسته ای کشورمان تأکید کرد: از جمله حقوق مسلم کشورمان این است که مانند سایر کشورها بتوانیم از انرژی هسته ای به طور صلح آمیز استفاده کنیم. با این وجود می توان با کشورهای 1+5 به تفاهم رسید که در چارچوب مقررات آژانس و قوانین بین المللی و قرارداد ان پی تی به توافقاتی دست یابیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: برخی از کشورها تلاش می کنند ایران را از حقوق مشروع خود در زمینه استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای محروم کنند. اما تجربه سالیان گذشته باید به آنها این درس را داده باشد که ایران از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد. از این رو به نظر می رسد آنها به دستیابی به توافق با ایران گرایش پیدا خواهند کرد که حقوق و احترام متقابل در آن رعایت شده باشد.

علی اکبر ولایتی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه های اینجانب به عنوان یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، بازسازی روابط با سایر کشورهای دنیا و حفظ حقوق هسته ای کشورمان است. از این رو یکی از اهداف مهم خود را بازسازی روابط خارجی براساس تجارب گذشته و شناخت شخصی از دنیا اعلام کرده ام تا بتوانیم با استفاده از توانمندی های همکاران باتجربه در زمینه سیاست خارجی بتوانم از عهده این مشکلات بربیایم.

وزیر پیشین امور خارجه ادعای برخی از رسانه های غربی مبنی بر نامزدی خودش و سعید جلیلی و اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری پس از مشورت با مقام معظم رهبری را رد کرد و اظهار داشت: به هیچ وجه اینطور نیست که مقام معظم رهبری خصوصیت ویژه ای برای بنده یا دکتر جلیلی یا شخص دیگری قائل شوند. بلکه همانطور که ایشان در سخنرانی نوروزی شان و سایر فرمایشاتشان اشاره کرده اند، نه به کسی فرموده اند که برای انتخابات ورود پیدا کنند و نه کسی را منع کرده اند. بلکه ایشان اعلام کرده اند که اگر نظری هم دارند، تا زمان انداختن رأی به صندوق هیچ کس نمی داند که نظرشان متمایل به چه کسی است؛ مگر آنکه بعدها حدس بزنند و ایشان به هیچ وجه نظر خود را اعلام نخواهند کرد.

عضو ائتلاف سه گانه "پیشرفت" در انتخابات ریاست جمهوری درباره ادعاها مبنی بر حمایت مقام معظم رهبری از یک کاندیدای خاص خاطرنشان کرد: بی تردید رهبر معظم انقلاب به یکی از نامزدها رأی خواهند داد. اما هیچ کس نمی تواند ادعا کند که با دستور مقام معظم رهبری وارد عرصه انتخابات شده است. زیرا این امر صحت ندارد. بلکه همه کسانی که وارد این انتخابات شده اند به نوعی احساس تکلیف کرده اند و شماری از آنها که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شده اند در عرصه مانده اند و به فعالیت های تبلیغاتی می پردازند تا حمایت و رأی مردم را به دست آورند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: