velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۶۳۷
پ
کد خبر: ۳۱
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 21 April 2013
ولایتی در دیدار اعضای انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی:

صادرات نفت و گاز خام خیانت بزرگی است/ تشریح طرح ایجاد کمربند گازی دور ایران

عضو ائتلاف پیشرفت با اشاره به اینکه می‌توان با احداث خط لوله گاز در دور تا دور ایران کشور را به هاب انرژی تبدیل کرد، گفت: اگر می‌خواهیم دارای اقتصاد مستحکمی باشیم باید روابط سیاسی خارجی قوی داشته باشیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، عضو ائتلاف پیشرفت که به دعوت انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی در سومین همایش این انجمن حضور یافته بود با بیان اینکه باید کشور را در منطقه بر اساس سیاست‌های کلی 1404 به یک جایگاه والایی برسانیم، تاکید کرد: باید در جهت قطع تدریجی درآمد کشور از بودجه نفت گام برداریم زیرا نفت و گاز را به صورت خام فروختن و درآمد آن را صرف هزینه جاری کشور کردن بدترین کاری است که ممکن است رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است صادرات نفت و گاز خام داشته باشیم خیانت بزرگی انجام دادیم، بهترین روش برای ایجاد ارزش افزوده بر روی نفت و گاز خام را استفاده از صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: از گذشته تاکنون هرگاه صحبت از محصولات غیر نفتی می‌شد، می‌گفتند ایران به جز نفت، فرش، پسته و زعفران دارد اما صادرات این موارد نمی‌توانست رقم ارزی مناسبی را فراهم کند اما صنعت پتروشیمی که بر روی نفت ارزش افزوده ایجاد می‌کند می‌تواند موجب کسب درآمد مناسبی برای کشور باشد.

ولایتی اظهار داشت: ایران این مزیت نسبی را دارد که هم از نفت بهره می‌برد و هم از گاز و هم در منطقه‌ای است که می‌تواند حلقه ارتباط تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گاز باشد.

تشریح جزئیات ایجاد کمربند گازی در اطراف ایران

وی افزود: چندین سال قبل طرحی را درباره گاز مطرح کردیم به این ترتیب که دور تا دور ایران خطوط گاز را لوپ کنیم و هر کس که گاز دارد از او خریداری کرده و هر کس گاز نیاز داشت به او بدهیم و این خطوط می تواند یک موقعیت ترانزیتی مناسبی ایجاد کند بدون اینکه هزینه زیادی صرف کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به گازی که در شمال افغانستان وجود دارد، گفت: در دورانی که شوروی به افغانستان هجوم برد آنها در مزار شریف و شمال هندوکش به گاز رسیدند و لوله‌کشی کردند و آن را به کشورشان انتقال دادند.

ولایتی تصریح کرد: امروزه این گاز در شمال افغانستان موجود است اما امکان رساندن آن به بازار مصرف وجود ندارد.

وی ادامه داد: همین شرایط در شمال ترکمنستان موجود است به طوری که بخشی از گاز خراسان از این کشور تأمین می‌شود، اما از این گاز می‌توان استفاده بهتری کرد و ایران را به عنوان هاب انرژی منطقه معرفی کرد.

وی گفت: از طرفی کشورهای غربی ایران فاقد گاز هستند مانند عراق که ذخایر عظیم نفتی دارد اما گاز ندارد و یا پاکستان و چین که به گاز نیازمندند و ایران می‌تواند گاز را به این کشورها تحویل دهد.

ولایتی با اشاره به گازرسانی به کشورهای  اروپایی گفت: از طرف ترکیه می‌توان گاز را به راحتی به اروپا صادر کرد و حتی در مورد صادرات برق نیز همین دستور‌العمل را می‌توان در پیش گرفت، مثلا تاجیکستان دارای برق زیادی است اما عراق از بی‌برقی رنج می‌برد و ایران می‌تواند حلقه اتصال بین این دو کشور باشد.

وی ادامه داد: همه این صحبت‌ها مطرح شد تا بگوییم که سخن از اقتصاد بدون نفت سخن گزافی نیست و از همین موقعیت درست استفاده کردن می‌تواند اقتصاد ایران را رشد دهد و حتی از پتروشیمی می‌توان بیش از شرایط کنونی در اقتصاد بهره برد.



در حوزه سیاسی قدرت اول منطقه هستیم

عضو ائتلاف پیشرفت با اشاره به صنعت پتروشیمی گفت: ایران دارای ذخایر عظیم گازی است و این گاز می‌تواند به جای آنکه بسوزد ارزش افزوده داشته باشد و منابع ارزی ایران را به راحتی تأمین کند و اقتصاد بدون نفت قابل عملیاتی شدن است حتی در کوتاه‌مدت که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در زمان ملی شدن صنعت نفت ایران از سوی ابرقدرت‌ها تحریم نفتی شد که در آن موقع با چاپ اوراق قرضه ملی توانستند تا حدود زیادی بر مشکلات اقتصادی فائق آیند و اما امروز نیز اقتصاد بدون نفت را می‌توان کلید زد به طوری که هیچ مشکل اقتصادی گریبانگیر کشور نشود.

ولایتی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی که انجام شده در سال 1404 باید به جایی برسیم که قدرت اول منطقه باشیم.

وی گفت: در برخی از حوزه‌ها هم اکنون به این جایگاه رسیده‌ایم به عنوان مثال در حوزه علمی مقام اول منطقه را داریم و ترکیه بعد از ایران قرار دارد.

ولایتی تصریح کرد: در حوزه سیاسی هم اکنون قدرت اول منطقه هستیم و معیار میزان نفوذ و تأثیرگذاری بر قدرت‌ها است و کشوری را نمی‌شناسم که به اندازه ایران قدرت تأثیرگذاری داشته باشد و حتی در بین کشورهای غیرمتعهد نیز همین‌گونه است.

وی گفت: ایران در منطقه حرف اول قدرت سیاسی را می‌زند و در دنیا نیز تأثیرگذار است و این موضوع را همه کشورهای جهان تصدیق می‌کنند، بخش مهمی از این موضوع باز می‌گردد به قدرت انقلاب و رشد سیاسی که در طول 34 سال صورت گرفته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: امنیت هر کشوری در خارج از مرزهای آن کشور تعیین می‌شود به عنوان مثال از آمریکایی‌ها پرسیدند که علت حضور ناوگان پنجم نیروی دریایی شما در خلیج فارس چیست؟ پاسخ دادند ما از امنیت ملی آمریکا دفاع می‌کنیم.

وی گفت: امیر‌المومنین (ع) می‌فرمایند مردمی ذلیل نمی‌شوند مگر آنان که در خانه‌های خودشان بنشینند تا دشمن به سراغشان برود بنابراین اگر امروز دارای امنیت بالایی هستیم دلیلش این است که سنگرهای دفاعی خود را خارج از مرزها بسته‌ایم.



داشتن یک اقتصاد خوب بدون دارا بودن روابط خارجی مستحکم امکان‌پذیر نیست

وزیر خارجه با سابقه جمهوری اسلامی ایران در 4 دولت، با بیان اینکه امروز هیچ قدرتی نمی‌تواند جنگ را به داخل ایران بکشاند، گفت: یک گروه کوچک از متحدین ما توانست در مدت 8 روز 3 میلیون اسرائیلی را تنها توسط چند موشک کوچک به زیر زمین بکشاند و آنها باید این را بدانند که دیگر نمی‌توانند ادعای از نیل تا فرات و یا گزینه‌های نظامی را مطرح کنند و باید بدانند که ایران دارای یک اقتدار فراملی است.

ولایتی اظهار داشت: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد در شرایط کنونی تنها مسئله اقتصاد است و اقتصاد هم تا زمانی که به دست مردم داده می‌شود و نظارت دولت بر آن نباشد امکان پیشرفت ندارد و از طرفی باید دانست که داشتن یک اقتصاد خوب بدون دارا بودن روابط خارجی مستحکم امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: به مدت 16 سال روابط خارجی ایران را از زیر صفر به جایی رساندیم که وزرای خارجه کشورهای جهان برای ملاقات با مسئولین ایرانی صف می‌بستند و اکنون نیز این شرایط قابل احیا شدن است، بنابراین اگر می‌خواهیم دارای اقتصاد محکمی باشیم باید روابط سیاسی خارجی قوی داشته باشیم.

مشاور مقام معظم رهبری یادآور شد: قبل از سخن گفتن باید فکر کرد و از کلمات متناقض  پرهیز کرد زیرا باید به دنبال ثبات و آرامش بود و این دو عامل در پیشرفت مهمترین واژه هستند به طوری که روابط خارجی ایران باید مورد ترمیم قرار گیرد.

وی با اشاره به سوآپ فرآورده‌های نفتی و نفت خام گفت: ایران می‌تواند با روابط خارجی مستحکم نفت خام کشورهای حاشیه خزر را دریافت کرده و آن را در جنوب تحویل دهد و این حق ترانزیت برای ایران منفعت ایجاد می‌کند،هم اکنون توان ایران 160 هزار بشکه سوآپ است اما این رقم می‌تواند تا 500 هزار بشکه نیز افزایش یابد.

ولایتی در پایان گفت: بنابراین برای داشتن اقتصاد شکوفا نیازمند به ثبات هستیم و روابط خارجی خوب می‌تواند به این اقتصاد و ثبات اقتصادی کمک کند.
برچسب ها : ولایتی ، سایت ، شخصی ، پیشنهاد ، کمربند ، گازی ،
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: