velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۴۴۴
پ
کد خبر: ۳۰
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 21 April 2013

انتشار اثر مشترک آیت‌الله خوشوقت و دکتر ولایتی +عکس

کتاب "اطلس غزوات رسول اکرم (ص)" با نظارت مرحوم آیت الله خوشوقت و دکتر "علی اکبر ولایتی" منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، این کتاب بطور مشترک توسط «مرکز دایره المعارف بزرگ غدیر» و «احیای میراث مکتوب شیعه» و «انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح» در 696 صفحه و در شمارگان سه هزار نسخه منتشر شد.

کتاب "اطلس غزوات رسول اکرم (ص)" توسط 15 نویسنده در قالب دو گروه تاریخ و جغرافیایی تاریخی و با استفاده از 477 منبع و در 12 فصل نگاشته شد.

فصول کتاب عبارتند از:
1- حق طلبی و مدارا؛ سرایا و غزاوات آغازین
2- اقتدار؛ بدر کبری تا آستانه احد
3- آزمون ایمان؛ احد
4- باز آفرینی اقتدار؛ حمراءالاسد تا آستانه خندق
5- نابودی اسلام یا شرک؛ احزاب
6- افول شرک؛ زمینه های صلح حدیبیه
7- کرنش شرک؛ صلح حدیبیه
8- مهار یهود؛ خیبر و ...
9- زمینه سازی فتح مکه؛ سریه های امنیتی تبلیغی عمره القضاء، موته
10- پایان شرک؛ فتح آشکار و آرام مکه
11- مدارا؛ مرگ بت پرستی؛ سرایای پس از فتح حنین و طائف
12- تعمیق و گسترش اسلام؛ تبوک و آخرین سرایا

کتاب "اطلس غزوات رسول اکرم (ص)" دارای ویژگی های منحصر بفردی است که آن را از سایر کتاب های مشابه مستثنی می کند. در این اطلس تعریف دقیقی از غزوات و سرایا، پیش زمینه ها، علل وقوع و اثرات آنها؛ آمار دقیق از نفرات، امکانات، پرچمداران لشکرها، میزان و اسامی کشته ها، زخمی ها و اسرا و محل شهادت شهدای اسلام و هلاکت مشرکین و همچنین مسیر حرکت سپاهیان و لشکرهای دو طرف با استفاده از نقشه وجود دارد.



یکی دیگر از ویژگی های بسیار جالب این اطلس استفاده گسترده از عکس های رنگی هوایی برای شرح غزوات و سرایا است. به عنوان مثال، غزوه احد در 33 بخش و با استفاده از 13 جدول، 6 نقشه و 56 عکس توضیح داده شده است.

دکتر ولایتی در ابتدای کتاب، اطلس غزوات را اینچنین معرفی می کند: «در این کتاب، تاریخ اسلام در قالب شرح حال نگاری و وقایع نویسی تدوین شده است. وجود تصاویر و عکس نقشه های ماهواره ای و جدول های متعدد در کنار متنی علمی و دقیق، در دریافت قرائن گذاره های تاریخی کمک شایانی نموده است.

دقت در نقطه یابی نقشه ها و تطبیق اماکن تاریخی با نقاط امروزی، کاری بس دشوار و زمان بر که باعث کاربردی شدن هرچه بیشتر این کتاب شده است. استفاده از منابع دست اول تاریخ اسلام، به اتقان و وزانت و جامعیت آن افزوده است. در پایان شایست هاست از حضرت آیت الله خوشوقت و علامه جعفر مرتضی عاملی و یکایک کسانی که در مراحل شکل گیری کتاب حاضر تلاش نموده اند، تشکر کنم.»
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
05 ارديبهشت 1392 - 15:48
بسیار مطلب جالبی است بعضی خودشون رو میچسبونن به آیت الله خوشوقت و جبهه تشکیل میدن غافل از اینکه...
زهرا
Iran, Islamic Republic of
08 ارديبهشت 1392 - 15:05
داستان دکتر ولایتی،داستان ماشین دودیه که شهید مطهری تعریف کردند:ماشین دودی (قطار)تا وقتی در ایستگاه متوقف باشه ،هیچ کسی کاری به کارش نداره ولی تا شروع به حرکت می کنه،هدف سنگ جاهلان و کودکان بازیگوش می شه.دکتر ولایتی هم چون دائم در حرکت و تلاش برای نابودی جهالت و یادآوری انسانیت انسانه،به این شکل هدف تیر کوته نظران و جاهلان قرار گرفته.آقای ناشناس اگر یک لحظه فکر میکردی از نوشتن این اباطیل صرف نظر میکردی.
دکتر خدا حفظت کنه.
سمانه مشهد
-
22 ارديبهشت 1392 - 00:49
بزرگان رابزرگان میشناسند.
حق نگه دارت دکتر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها