velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۵۳۵
پ
کد خبر: ۲۶۹۹
تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - 10 October 2020
دکتر ولایتی تاکید کرد:

طب سنتی ایرانی، جامع ترین طب در دنیا است

دکتر ولایتی در برنامه علمی «طب ایرانی اسلامی» شبکه دو سیما

دکتر ولایتی در برنامه علمی «طب ایرانی اسلامی» شبکه دو سیما گفت: در طب سنتی، سنت در مقابل مدرنیته است و آنچه از ایناصطلاح به ذهن برخی خطور می‌کند طبی است که در بین خانواده‌ها و آدم‌های مسن خانواده مرسوم بوده و شامل تجربیات خانواده‌ها،شهرها و روستاهاست و مبتنی بر علم نیست که ظلم به طب ایرانی و اسلامی است، که بگوییم همان طب سنتی است.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی افزود: طب سنتی، تقلیدی از غرب و ترجمه Traditional Medicine است، در حالی که طب ایرانی اسلامی یک طب کامل است و متناسب با زمان پیش آمده و سابقه 10 هزار ساله دارد.

وی ادامه داد: طب ایرانی، طبی است کاملاً منطقی که کتاب قانون شیخ‌الرئیس در راستای آن به مدت حداقل 600 سال در دانشگاه‌هایاروپا و کشورهای اسلامی تدریس می‌شد و تا اوایل قرن بیستم در دانشگاه مومفیلیه فرانسه که حدود 800 سال سابقه دارد، این کتابتدریس شد. کمتر از یک قرن از تألیف کتاب قانون شیخ‌الرئیس گذشته بود که توسط ژرار کرمونایی به زبان لاتین ترجمه گردید و در منابعیذکر شده که بعد از اختراع ماشین چاپ توسط گوتمبرگ در نیمه دوم قرن پانزدهم، سومین کتابی که چاپ شد، ترجمه لاتین کتاب قانونبود که به زبان‌های مختلف اروپایی ترجمه شد.

دکتر ولایتی افزود: در آغاز تمدن اسلامی، بارها کتاب جالینوس که 16 رساله داشت از زبان یونانی به عربی ترجمه شد و طب بقراطی رانیز که مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد بود، از زبان یونانی به عربی ترجمه کردند و نوشته‌هایی از ارسطو فیلسوف معروف یونانی در قرنپنجم قبل از میلاد هم در زمینه طب ترجمه شد.

وی گفت: نوشته‌های هندی از سانسکریت به عربی توسط علی بن ربع بن طبری ترجمه شد، رازی بعد از مطالعات زیاد کتاب الحاوی را درقالب 23 جلد نوشت که کتاب بالینی است و همچنین کتاب طب منصوری را نوشت که کتاب پزشکی آناتومی، فیزیولوژی و پاتولوژی است. 23 جلد کتاب الحاوی ترجمه نشده بود تا اینکه اخیراً توسط اینجانب و برخی از دوستان برای اولین بار بعد از 1100 سال به فارسیترجمه شد.

دکتر ولایتی عنوان کرد: کتاب شفای ابن سینا بیشترین خدمت را به اروپایی‌ها کرد برای اینکه بدانند ارسطو، افلاطون و سقراط چه گفتندچرا که زبان یونانی آن زمان دیگر در اروپای بعد از قرون وسطی رایج نبود و لذا از متن ترجمه عربی کتاب‌های ارسطو، افلاطون و سقراطفهمیدند که آن‌ها چه می‌گویند و خدمت بزرگی را دانشمندان و پزشکان ایرانی کردند.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی افزود: عصاره طب ایرانی در منطق پزشکی کتاب قانون و طب بالینیالحاوی رازی آمده است و پزشکان ایرانی در طول تاریخ تمدن ایران و اسلام در هر زمان آخرین تحولات و پیشرفت‌های پزشکی رامی‌دانستند.

 

تألیف 14 هزار کتاب پزشکی توسط دانشمندان ایران و اسلام

دکتر ولایتی بیان کرد: ما حدود 14 هزار کتاب متفاوت و نه شبیه به هم متن پزشکی از دوران تمدن اسلامی و ایرانی داریم که توسطپزشکان نوشته شده است. علاوه بر الحاوی، کتاب التصریف لِمَن عَجَز عنِ التألیف ابوالقاسم زهراوی از آندلس 30 جلد است که نوشتهشده که 200 نوع ابزار جراحی توسط ابوالقاسم زهراوی اختراع شده و او را پیشکسوت جراحی در کل جهان می‌دانند.

وی عنوان کرد: بنابراین طب سنتی مغفول مانده و اگر حتی مخالفان بخواهند از غرب هم تقلید کنند باید گفت که آنان هم به در حالحاضر به طب گذشته اهمیت می‌دهند و هیچ کشوری نیست که طب گذشته خود را که بسیار ضعیف‌تر از ایران است مانند هندی‌ها،چینی‌ها، آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها رها کرده باشند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در زمان ریاست جمهوری کلینتون در سال 2000 میلادی بررسی کردند که به طب سنتی و به تعبیر آن‌ها طبمکمل بپردازند یا نپردازند. کلینتون بالاخره در سال 2002 اعلام کرد که طب سنتی موجود در آمریکا و غرب هم باید مورد اعتماد باشد وهمان چیزی است که یادگار طب یونانی، اسلامی، هندی، چینی، اروپایی و... است.

 

طب سنتی ایران جامع‌ترین طب است

دکتر ولایتی بیان کرد: عامه مردم طب سنتی را قبول دارند و این هم بدون منطق نیست. هم به لحاظ غریضی مردم به آن داروهایی کهطبیعی است علاقه دارند و حق هم با آن‌هاست، چرا که داروهای شیمیایی عوارض زیادی دارد ولی داروهای گیاهی و سنتی این‌طورنیست. طب سنتی مورد قبول همه دنیا بوده و طب سنتی ایران بدون تردید جامع‌ترین و منطقی‌ترین آنان است.

وی خاطرنشان کرد: البته باید دقت کرد که از این شیوه توسط افراد فریبکار سوء استفاده نشود و قطعا بعضی موضوعات مانند واکسنضروری است که منافاتی با طب سنتی ندارد. در یکی از صورت‌جلسات مجلس شورای ملی در دوره اول خواندم که مرحوم مدرسمی‌خواست شعبه انستیتو پاستور را در تهران باز کند، اما فردی مخالفت کرد و مدرس گفت حتماً باید شعبه پاستور در اینجا باز شود ومردم واکسن بزنند. مگر می‌شود کسی منکر واکسن شود که به طور نمونه آبله را ریشه کن کرد و تقریباً فلج اطفال و سرخک هم در حال ازبین رفتن است و تنها برخی افراد نادان می گویند واسکن نزنید و حتما وزارت بهداشت جلوی افراد متقلب در حوزه پزشکی را بگیرد وحتماً هم این کار را خواهند کرد.

دکتر ولایتی افزود: با کمک فرهنگستان علوم پزشکی، وزارت بهداشت و گروه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تعدادی دانشکده طب سنتی وداروسازی سنتی تأسیس شد تا افراد متخصص هم به طب جدید و هم سنتی آشنا باشند و صلاحیت دارند که طب و داروسازی سنتی راانجام دهند و بعضی از افراد برجسته در این حوزه فارغ‌التحصیل شده‌اند که اساتید طب سنتی هستند.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: افرادی که متخصص طب سنتی هستند باید طب عمومی را همخوانده باشند، طب جدید را بدانند، طب سنتی را هم تخصص بگیرند تا بتوانند برای معالجه اقدام نمایند و در کل دنیا فقط در ایراناین‌طور شده و این منطقی‌ترین شکل استفاده از طب سنتی است.

وی افزود: از زمانی که دانشکده طب سنتی تأسیس شده است دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ما مقالات بسیار خوبی (حدود 1800 عنوان) ارائه که در مجلات معتبر دنیا مانند ساینس و نیچر چاپ شده و این نشان دهنده اعتبار دانشکده‌های ماست و  دانشجویان طبسنتی اقدامات بسیار خوبی کرده‌اند و برخی توانسته‌اند دستاوردهای طب ایرانی-اسلامی روزآمد را به صورت مقاله دربیاورند.

دکتر ولایتی تاکید کرد: بدون تردید بیش از 50 درصد تمدن اسلامی متعلق به ایران است چون ایرانی‌ها استعداد این را داشتند وبیشترین استقبال را از اسلام داشتند و اگر بخواهیم یک فکر سمبلیک و نمادین از پذیرش اسلام داشته باشیم باید به طور مثال حرکتسلمان فارسی از مرکز ایران یعنی اصفهان به مدینه را اشاره کرد که مراحل مختلفی را طی کرد، ادیان مختلف اعم از مسیحیت و ... رادیده تا به اسلام رسیده و آن را پذیرفته و فرمود "سلمانُ منّا أهل‌البیت" یعنی بالاترین مقام را در بین اصحاب پیغمبر اکرم(ص) به دستآورد. بنابراین ایرانیان، اسلام را قبول کردند البته اسلام راستین که مروج عدالت است و نه اسلام بنی امیه، فلذا در مقابل بنی امیه و بنیعباس ایستاد و خود، مروج اسلام شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها