velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۰۹۹
پ
کد خبر: ۲۴۶۱
تاریخ انتشار: جمعه ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - 23 August 2019
دکتر ولایتی در همایش کشوری سادات رضوی

حضور سادات در ایران، عامل تقویت اعتقادات و ارزش‌های مذهبی

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در نخستین همایش سادات رضوی گفت: برکات کشور به خاطر حضور ذریه سادات در ایران و نقش اساسی آنان، عامل تقویت اعتقادات و ارزش‌های مذهبی بوده و هست.

دکتر ولایتی در نخستین همایش کشوری سادات رضوی که روز پنجشنبه ۳۱ مردادماه در مشهد مقدس برگزار شد افزود: مفتخریم در کشوری حضور داریم که برکات و آثار ارزشمند ذریه سادات، نقش اساسی و ارزشمندی را دارا می‌باشد و موجب تقویت اعتقادات دینی است.
دکتر ولایتی به حدیث معروف پیامبر (ص) «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» اشاره کرد و افزود: پیامبر فرمودند من در میان شما دو امانت گرانبها قرار می‌دهم، یکی قرآن کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیت (ع) را که تا وقتی که به این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. بعد از وصیت بسیار مهم پیامبر گرامی اسلام (ص)، عده‌ای تلاش داشتند اهل بیت (ع) را نادیده بگیرند لذا از همان زمان، امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) با صبر و استقامت در تبیین این مهم مجاهده نمودند و در این مسیر به شهادت رسیدند و همه امامان معصوم (علیهم السلام) در احیاء این ثقل نقش داشتند.
دکتر ولایتی افزود: حضرت علی (ع) با صبر خود، امام حسن (ع) با استقامت و مقاومت خود که زمینه ساز عاشورا شد و امام حسین (ع) سید شهدا و پرچمدار اسلام در این مسیر گام برداشتند و پس از شهادت اباعبدالله (ع) نیز امام سجاد روش ویژه‌ای را در خارج از مدینه در پیش گرفتند و طرح‌هایی را اجرا کردند که در نوع خود بی نظیر بود.
مشاور مقام معظم رهبری افزود: زمانی که امام سجاد (ع) به شهادت رسید، سادات حسنی در منطقه اقصی در مراکش و در جنوب و شمال غربی آفریقا متفرق شدند و پس از آن در سال ۲۹۷ هجری قمری، سادات فاطمی در مصر سلسله فاطمی را بنا نهادند و در شمال غربی آفریقا در آندلس سادات حسنی و در مصر، شام و یمن تحت حاکمیت فاطمیون بودند.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) سادات علوی را از مرکز حکومت بنی عباس در مدینه و بغداد به سمت ایران آورند و حضور پر برکت امام رضا (ع) در ایران موجب شد بیش از دوازده هزار نفر از سادات علوی به دنبال هجرت اجباری امام (ص) و همچنین حضرت معصومه (س)، از مدینه به خراسان و قم مهاجرت نمایند. پس از آن، اعزام وکیل و نائب به شهر‌های مختلف از زمان ایشان آغاز شد و در قرن دوم و سوم بسیاری از کتاب‌ها نیز از زبان‌های مختلف به عربی ترجمه شد و نقش مهم و ویژه امام رضا (ع) این بود که به شبهات و مسایل مردم و اصحاب مختلف فکری و همچنین رهبران مذاهب یهودی و زرتشتی، پاسخ داده شد و نهایتا حضور در ایران موجب برکات و ثمرات بی نظیر و ارزشمندی شد.
دکتر ولایتی تصریح کرد: سادات، نماد عطوفت، مهربانی، دلدادگی و عشق مسلمانان به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) هستند که این امور باعث شده، سادات در طی تاریخ نقش‌آفرینی اساسی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته باشند.
این مراسم در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: