velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۶۱۵
پ
کد خبر: ۲۴۰۰
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - 26 May 2019
دومین همایش بین‌المللی ابن هیثم و نور

با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی دومین همایش بین‌المللی ابن هیثم و نور در دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح شد

دکتر علی‌اکبرولایتی ولایتی رئیس کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز چهارشنبه ۲۸ فروردین‌ماه با سفر به کرمان، دومین "همایش بین‌المللی ابن هیثم و نور" را افتتاح کرد.

دکتر ولایتی در این مراسم در سخنانی با اشاره به جایگاه این شخصیت بزرگ اسلامی و با توجه به نام کامل این دانشمند مسلمان یعنی '' ابوعلی حسن بن حسن بن هیثم'' که در بصره به دنیا آمده و در قاهره از دنیا رفته است گفت: آن روز بصره تحت حکومت آل بویه بود و شیعه بودن او را از نام و کنیه اش به روشنی می توان یافت و تمامی آثار او نیز با حمایت خلفای شیعه فاطمی تالیف شده اند و بیش از 100 اثر علمی در فیزیک، نور، نجوم و ... به وی نسبت داده شده که نقش تاثیرگذاری را به دنبال داشته اند.
وی کتاب مناظر و المرایا را مهمترین کتاب ابن هیثم دانست و بیان کرد: فیزیک نور مدیون مسلمانان است و این کتاب شهرتی بسیار یافته و نورشناسی قدیم اروپا بر اساس آن نوشته شده است.
دکتر ولایتی در ادامه با تاکید بر این که مبدع بسیاری از علوم از جمله نور مسلمانان و ایرانیان هستند و از یونان باستان وارد نشده است تصریح کرد: نور در قرآن به معانی مختلف حقیقی و مجازی از جمله خدا، دین اسلام، پیامبر، قرآن، هدایت الهی، معرفت و... به کار رفته و به همین نسبت تعابیر دانشمندان مسلمان از نور در طیف های فلسفی، عرفانی و علمی تقسیم می شود.
دکتر ولایتی اواسط قرن سوم تا اواخر قرن پنجم را دوره طلایی تمدن اسلامی دانست و افزود: بین سالهای 354 تا 430، دوران طلایی تمدن اسلامی است و در این دوران دانشمندانی مانند ابوریحان، ابن هیثم، ابن سینا و ... حضور دارند که موجب افتخار دنیای اسلام هستند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها